2025-12-27, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Fick hem ett vykort från en mäklare. Visade upp 5-6 objekt sålda under året i närområdet, kanske inom 1 km radie. Normalstora radhus. Samtliga ner 400"-1 miljon jämfört med priserna vid toppnoteringen runt 2022. Optimistiskt räknar jag med att förlora minst 500" den dagen jag flyttar härifrån.
Det får du i rabatt på nästa boende.
Citera
2025-12-27, 07:47
Medlem
Citat:
Fick hem ett vykort från en mäklare. Visade upp 5-6 objekt sålda under året i närområdet, kanske inom 1 km radie. Normalstora radhus. Samtliga ner 400"-1 miljon jämfört med priserna vid toppnoteringen runt 2022. Optimistiskt räknar jag med att förlora minst 500" den dagen jag flyttar härifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av MannenP

Vilken lättnad det måste vara
Citera
2025-12-27, 08:21
Medlem
Blänkare i omni:
2026 väntas bostadspriserna stiga med omkring 5 procent, enligt experter som Placera talat med.

– Prisnivåerna har återhämtat vårens nedgång och i takt med att inkomsterna förbättras stiger bostadspriserna ytterligare, säger Danske Banks chefekonom Susanne Spector till Placera.

Även SBAB spår en uppgång på 5 procent, medan Handelsbanken räknar med 5–6 procent. Handelsbankens seniorekonom Helena Bornevall hänvisar till stärkt köpkraft och ökad optimism efter lättade bolånekrav.

Snittpris på villa i landet är 4 mille. Så det är 200k upp då. Inte så märkvärdigt men kanske lättar lite för någon byggfirma som slipper avskeda.
Citera
2025-12-27, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Per skalle ja, men inte per hushåll, vilket var vad som diskuterades.

Du skrev förstagångsköpare och de är sällan par.
Citera
2025-12-27, 09:54
Medlem
Citat:

Så du köpte på toppnotering 2022 och räknar med att marknaden aldrig hämtar sig?

Du kan aldrig förlora en vinst du aldrig realiserat. Om du köper en aktie för 10 kr och säljer den för 19kr har du gjort en vinst på 9kr. Du har inte förlorat 1 krona för att aktiekursen i en kort stund var 20 kr.
Citera
2025-12-27, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatTren
Vilken lättnad det måste vara

Ja varför inte? Ska man köpa dyrare än det man äger är en generell nedgång av godo. Men det förstår inte folk.

Om bostadspriserna går upp med 10% sen du köpte din bostad för 5 msek har du 500k i vinst. Men din nästa bostad som du vill köpa har ökat från 10msek till 11msek i värde, dvs du måste ta 500k mer i lån för att köpa den än om priserna stått stilla.

Hur är det bra för dig?
Citera
2025-12-27, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du skrev förstagångsköpare och de är sällan par.

Du brukar ambulerande målstolpar, märker jag. Men ok, förstagångsköpare är sällan par - det kan jag hålla med om. Men jag dristar mig även, konsekvent enl. diskusdionstråden i vilken du bröt in, till att killgissa att ett hushåll bestående av två förstagångsköpare 2015, i Sthlm/Gbg, som merge:ade 2021 enl ditt exempel, idag inte lär ha en bolåneskuld under 2mkr/hushåll. Det finns såklart enskilda exempel som alltid, men om vi drar med de breda penseldragen, tror jag fortfarande inte det.
Citera
2025-12-27, 12:59
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP

Riktigt så enkelt brukar det sällan vara. Han kanske har förlorat hela eller delar av sin insats. Lättast är att inte realisera en förlust och bo kvar om så är fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Blänkare i omni:
2026 väntas bostadspriserna stiga med omkring 5 procent, enligt experter som Placera talat med.

– Prisnivåerna har återhämtat vårens nedgång och i takt med att inkomsterna förbättras stiger bostadspriserna ytterligare, säger Danske Banks chefekonom Susanne Spector till Placera.

Även SBAB spår en uppgång på 5 procent, medan Handelsbanken räknar med 5–6 procent. Handelsbankens seniorekonom Helena Bornevall hänvisar till stärkt köpkraft och ökad optimism efter lättade bolånekrav.

Snittpris på villa i landet är 4 mille. Så det är 200k upp då. Inte så märkvärdigt men kanske lättar lite för någon byggfirma som slipper avskeda.

Dessa experter skriver något nytt varannan dag som motstrider det dom skrev senast.

Men klart är att räntorna sjunkit och optimismen ökat något. Vi är varken i fear eller greed för tillfället.

När folk förstår att 90% bolånetak gäller från 1april ihop med lättade amorteringskrav så bör det bli större omsättning på billigare boenden.

Men jag skulle absolut inte bli förvånad om något grusar den tilltagande optimismen, typ att Trump får för sig att skapa kaos igen eller att ryssen öppnar en ny front eller gud vet vad. Det är nya tider.
Citera
2025-12-27, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Du brukar ambulerande målstolpar, märker jag. Men ok, förstagångsköpare är sällan par - det kan jag hålla med om. Men jag dristar mig även, konsekvent enl. diskusdionstråden i vilken du bröt in, till att killgissa att ett hushåll bestående av två förstagångsköpare 2015, i Sthlm/Gbg, som merge:ade 2021 enl ditt exempel, idag inte lär ha en bolåneskuld under 2mkr/hushåll. Det finns såklart enskilda exempel som alltid, men om vi drar med de breda penseldragen, tror jag fortfarande inte det.

Ren spekulation. Det finns säkert fler som har mer än så men då har de också löner därefter. 4msek eller så är absolut inte problematiskt för två medelinkomsttagare på något sätt.

Det är bara på Flashback man tror att vaktmästare som slemhog går ut från banken med ett lånelöfte på 7 msek
Citera
2025-12-27, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Riktigt så enkelt brukar det sällan vara. Han kanske har förlorat hela eller delar av sin insats. Lättast är att inte realisera en förlust och bo kvar om så är fallet.

Dessa experter skriver något nytt varannan dag som motstrider det dom skrev senast.

Men klart är att räntorna sjunkit och optimismen ökat något. Vi är varken i fear eller greed för tillfället.

När folk förstår att 90% bolånetak gäller från 1april ihop med lättade amorteringskrav så bör det bli större omsättning på billigare boenden.

Men jag skulle absolut inte bli förvånad om något grusar den tilltagande optimismen, typ att Trump får för sig att skapa kaos igen eller att ryssen öppnar en ny front eller gud vet vad. Det är nya tider.

Så är det och det var en tydlig återhämtning på gång i våras på bostadsmarknaden som grusades när Trump satte igång sitt tullkaos.
Uppgången sköts till hösten istället.
Citera
2025-12-27, 14:10
Medlem
EU och Nato varnar nu hela tiden för att vi ska ut i krig om ett par år, kanske redan nästa år.
Därför har jag svårt att se hur det kan bli ett bostadsrally nästa år.
Snarare tvärtom.
Citera
2025-12-27, 14:50
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
EU och Nato varnar nu hela tiden för att vi ska ut i krig om ett par år, kanske redan nästa år.
Därför har jag svårt att se hur det kan bli ett bostadsrally nästa år.
Snarare tvärtom.

Det är så det låtit sen 2022-2023.
Vad är nytt som påverkar bostadsmarknaden menar du?

Det kriget åtminstone gör, är att skjuta kraschen av skuldbubblan framför oss genom enorma stimulanser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in