2025-12-27, 01:06
Avstängd
Tanachs avatar
Om det nu var "suicide by cop" så betyder det att polisen gick rakt i gärningsmannens fälla. Han fick precis det slut han siktade på, död istället för ansvar. Polisen ska inte spela rollen som exekutör när någon provocerar fram ett skott. De ska hantera situationen professionellt, inte låta sig triggas till att fullfölja någons självdestruktiva plan.

Att påpeka det här är inte att försvara gärningsmannen, utan att ifrågasätta varför vi så lätt accepterar ett dödligt ingripande istället för att kräva bättre kontroll i skarpa lägen. Rättvisa skipas i domstol, inte på gårdsplanen.

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vi vet inget hur samtalet till 112 gick? Psykopat som knivskär och mördar folk i huset, polisen möter en döende kvinna ute på gårdsplanen och GM som vägrar släppa kniven utan gör utfall mot polisen. Pang pang och det hela är över för GM.

Har svårt för att du anklagar polisen och inte gärningsmannen? Kan vara suicid by cop också, han fattade att han skulle få sitta 10+ år för det han gjort och angrep polisen därför i syfte att avsluta.
Citera
2025-12-27, 01:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KonungensRiddare
Jag ser att du har lätt för spydigheter. Tydligen är inte Polisen och Åklagarmyndigheten överens Bifogar länk:

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2025/december/lagesrapport-om-misstankt-mord-i-boden"/

Då kanske du ska läsa innan du öppnar käften, så slipper du spydigheterna.

Och jo, du både missförstår och är fortfarande en riktig sopa. Utredning görs alltid, inte bara i det här fallet. Fattar du det eller? Läs mitt inlägg ett par gånger, så kanske det sjunker in till slut. Men jag kan bara förklara det för dig,jag kan inte förstå det åt dig också
Citera
2025-12-27, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vi vet inget hur samtalet till 112 gick? Psykopat som knivskär och mördar folk i huset, polisen möter en döende kvinna ute på gårdsplanen och GM som vägrar släppa kniven utan gör utfall mot polisen. Pang pang och det hela är över för GM.

Har svårt för att du anklagar polisen och inte gärningsmannen? Kan vara suicid by cop också, han fattade att han skulle få sitta 10+ år för det han gjort och angrep polisen därför i syfte att avsluta.

10+ är nog ändå med marginal generöst.
1 mord och minst 1 mordförsök och det framstår också som rätt brutalt, cyniskt och uppenbart överlagt.
Dessutom med minst ett lager av försvårande omständigheter: Det sker i en oskyldig familjs egna hem.

Nu tror jag personligen att det kommer dyka upp ännu mer försvårande omständigheter för gärningsmannen. Utesluter knappast sexbrott och frihetsberövande i det egna hemmet.

Han hade garanterat fått livstid och inte fått tidsbestämt närmsta 20 åren.
Citera
2025-12-27, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Nojat, druckit alkohol, våldtagit, hotat, torterat och dödat? Kanske också pressat BO på pengar.

OK, jag vet ju inte.
Citera
2025-12-27, 01:16
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Om det nu var "suicide by cop" så betyder det att polisen gick rakt i gärningsmannens fälla. Han fick precis det slut han siktade på, död istället för ansvar. Polisen ska inte spela rollen som exekutör när någon provocerar fram ett skott. De ska hantera situationen professionellt, inte låta sig triggas till att fullfölja någons självdestruktiva plan.

Att påpeka det här är inte att försvara gärningsmannen, utan att ifrågasätta varför vi så lätt accepterar ett dödligt ingripande istället för att kräva bättre kontroll i skarpa lägen. Rättvisa skipas i domstol, inte på gårdsplanen.
Om.. om scenariot var s, så skyll på samhällets psykvård av i dag i stället för på polisen. GM hade enligt uppgifter hoppat ut från fjärde våningen i ett självmordsförsök i somras. Hade det hänt för 40-50 år sedan hade han suttit tryggt bältad i en cell på sinnessjukhuset. idag skall ju alla jävla psykopater vara ute bland vanligt folk, då händer sådant här.

Polisen gör sitt jobb så som de skall, förmodligen visste de här poliserna vad som väntade och förberedde sig på vägen dit efter larmsamtalet.
Citera
2025-12-27, 01:16
Medlem
KonungensRiddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebronx
Då kanske du ska läsa innan du öppnar käften, så slipper du spydigheterna.

Och jo, du både missförstår och är fortfarande en riktig sopa. Utredning görs alltid, inte bara i det här fallet. Fattar du det eller? Läs mitt inlägg ett par gånger, så kanske det sjunker in till slut. Men jag kan bara förklara det för dig,jag kan inte förstå det åt dig också

Jag vet att SU alltid gör en utredning. Jag vet också att deras utredningar alltid leds av en åklagare från Särskilda åklagarkammaren.

Du får gärna fortsätta att ösa otidigheter. Inte gör det mig nåt om det får dig att må bra.
Citera
2025-12-27, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Någon kan ju ha nämnt det för mördaren mellan fyra ögon, det kan ju vara en förklaring även om det inte finns vittnen.

Du menar att det handlar om något som är omöjligt att bekräfta?

Ja det känns väl rätt så passande.
Citera
2025-12-27, 01:18
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Se där, då har vi kommit närmare en koppling mellan BO och MGM. Styvpappan kan känna BO via sitt engagemang i hemvärnet.

Huruvida adressen är hemlig är väl kanske en definitionssak...

Nja finns nog ingen koppling så sett då BO jobbat som civilanställd.
Tror inte det finns något sånt, BO & GM har inga kopplingar till varandra.
BO umgicks inte med styvpappan eller någon annan från GMs familj.
Annat än att i mindre samhällen, finns alltid någon gemensam bekant.
Man känner igen dom som arbetar på apoteket, bolaget, VC osv. osv.
Undrar faktiskt om det inte är så att GM övernattat på Willys lager.
Stämmer mer överens med varifrån han egentligen tog sig till brottsplatsen.
Att den första GM stötte på utomhus, då han gick därifrån, var BO.
Sen kunde han ta sig in i huset & känna ruset av makten över sina offer.
Att GM varit i psykos redan under natten, BO kände han igen på utseendet.
Annica var en ordentlig kvinna & döttrarna var inte med drägg som GM.
Citera
2025-12-27, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Ska tydligen vara en villa på 89 kvm så jag har en känsla av att det egentligen rör sig om ett rad- eller kedjehus. De kan ju ibland beskrivas som villa även de.
Är en fristående villa dock.
Citera
2025-12-27, 01:19
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chockneger
10+ är nog ändå med marginal generöst.
1 mord och minst 1 mordförsök och det framstår också som rätt brutalt, cyniskt och uppenbart överlagt.
Dessutom med minst ett lager av försvårande omständigheter: Det sker i en oskyldig familjs egna hem.

Nu tror jag personligen att det kommer dyka upp ännu mer försvårande omständigheter för gärningsmannen. Utesluter knappast sexbrott och frihetsberövande i det egna hemmet.

Han hade garanterat fått livstid och inte fått tidsbestämt närmsta 20 åren.
Nej, troligen inte livstid eftersom det knappast var ett planerat mord och mordförsök. Något hände och då spårade han ur. Hade det varit planerat hade han varit där inne en kvart och sedan borta. Nu var han i huset en eller flera timmar.
Citera
2025-12-27, 01:21
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Du låter som att allt vore bättre om man låste in folk igen. Problemet är att psykvården knappt finns längre, så polisen får ta hand om allt de inte borde. Det är inte folk som blivit värre, det är systemet som gått sönder. Polisen visste vad som väntade, men ändå gick grisen rakt i fällan.
Polisen räddade troligen två unga flickor från att mördas. Bra va?
Citera
2025-12-27, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Polisen lär inte ha behövt ”famla efter motiv” särskilt länge. Nu när de dessutom hört en av döttrarna har de förmodligen bilden ganska klar för sig. Nödläget lär ha varit.. trängande. Skjut snabbt eller riskera ytterligare liv. Att sikta på knät för att förbättra utredningsläget (!?) var nog inte prio ett.

Nä, jag hoppas att den kvinnliga polisen som avlossade de 2 skotten visste vad hon gjorde. Det har kunnat vara en trängande situation. Men....faktum kvarstår...polisen och åklagaren har alltid ett sämre utgångsläge när MGM är död. Motiv? Exempelvis.

Nej, han kan ha stått med en kniv mot halsen mot en av döttrarna. Och med en död mor utanför. Jag hade också kanske knäppt honom. Jaja. Just det momentet lär vi aldrig få veta något om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in