2025-12-18, 18:36
Moderator
Parongatans avatar
Tidigare rubrik utgår: Arlabonde på Öland misshandlar kor

Ny rubrik med ett förtydligande av händelsen samt datum.

/Moderator
Citera
2025-12-19, 17:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hilder
Det är ju det absolut snabbaste sättet att få slut på eländet. Tror inte att Arla släpper på detta i
nuläget. Vore mycket dåligt för varumärket. Bör rimligen vara ca 6 m3 mjölk per dygn, produktionen
ligger säkert inte på topp med tanke på hur det ser ut där... Har inte stenkoll, men gissar på ett
intäktsbortfall på ca 200.000 kr i veckan... Med alla kostnader kvar... Här går det fort
stupet... Gäller att bestämma sig fort, annars är det kk som blir följden..
Siffran jag hört är att de sålt cirka 6m3 mjölk per dygn till Arla till ett pris av cirka 7kr/kg. Intäktsbortfallet blir därmed ca 42000kr per dygn.
Senast redigerad av N1ng 2025-12-19 kl. 17:43.
Citera
2025-12-19, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N1ng
Siffran jag hört är att de sålt cirka 6m3 mjölk per dygn till Arla till ett pris av cirka 7kr/kg. Intäktsbortfallet blir därmed ca 42000kr per dygn.
Sorry, man ska Googla först... Priset för oktober månad var 6,207:- / kg för konventionellt
producerad mjölk. 7,10:- för ekologisk producerad ex moms givetvis. Så om min beräkning
baserad på 230 mjölkande kor stämmer, så blir intäktsbortfallet 250-260.000:- i veckan.
Antalet kor har jag tagit från deras Facebooksida. Hur som helst så går det rasande
fort mot stupet...
Citera
2025-12-19, 18:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hilder
Sorry, man ska Googla först... Priset för oktober månad var 6,207:- / kg för konventionellt
producerad mjölk. 7,10:- för ekologisk producerad ex moms givetvis. Så om min beräkning
baserad på 230 mjölkande kor stämmer, så blir intäktsbortfallet 250-260.000:- i veckan.
Antalet kor har jag tagit från deras Facebooksida. Hur som helst så går det rasande
fort mot stupet...
Lägg till släptillägg och efterlikvid så får du 7kronor, så googla på du.
Citera
2025-12-20, 11:23
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttisan1111
Tyvärr är det inte han som är häktad utan den som hoppade på kon. Den värsta plågaren går fortfarande kvar hemma.

Varför har han inte häktats också? De har väl material så det räcker att även ta in honom.
Citera
2025-12-21, 13:31
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommysnewtits
Om du inte vet vad du skriver om, så kanske du ska ta reda på det först.

Man slår inte ett djur, det finns inga förmildrande omständigheter!
Det är en stor skillnad på att flytta på ett djur och att slå ett djur. Jag har haft hästar i hela mitt liv, och skulle för allt i världen aldrig slå dom.
Djur känner av energin och kroppspråk, djur har dessutom en otroligt känslig hud.

Som jag skrev, jag stödjer och handlar av bönder som behandlar sina djur bra enligt svensk lagstiftning och enligt vad jag bedömer är bra. Jag köper alltså inte kött på Ica till exempel. Men jag kommer bojkotta allt som har med Arla att göra.

Du stödjer uppenbarligen djurplågeri och du tycker uppenbarligen att det är okej hur dessa stackars kor blir behandlade, så din och min diskussion slutar här. Punkt.
(Ännu en gång, jag hoppas för allt i världen att du inte äger ett djur.)

Hur har det gått med Arlabojkotten nu i Jultider?
Besökt många gårdar och kollat in deras djurhållning ?

Jag frågar naturligtvis för att konsumenterna i tråden skall kunna göra moraliskt korrekta val.
Senast redigerad av scoremax 2025-12-21 kl. 13:33.
Citera
2025-12-25, 13:03
Medlem
Massutskick av sms från LRF (Lantbrukarnas Riksförbund) till sina medlemmar, att dom 'får' men inte 'behöver' prata med media rörande detta avslöjande, samt att dom bör vara extra vaksamma runt sina gårdar. Företrädaren för LRF nämner att känslorna är höga just nu och att lantbrukare riskerar spott och spä, och besök av aktivister om dom uttalar sig eller försöker nyansera bilden. https://www.olandsbladet.se/oland/lrf-om-misstankta-olandsgarden-mycket-hot-hat-och-risker-for-bonder-nu/

Han nämner också att detta är ett undantag, och att den svenska djurhållningen är bland de bästa. Må så vara, men låt oss hypotetisk säga att detta istället rört en annan branch, till exempel äldrevården, och att det handlat om ett avslöjande angående missförhållanden på ett ålderdomshem där en anhörig fångat misshandel med hjälp av smygfilmning. Det är svårt att föreställa sig att en hög företrädare för 'Riksföreningen för sjuksköterskor inom äldre- och demensvård' på samma sätt hade skickat ut massutskick av sms till demensboenden runt om i landet för att uppmana dessa att ha extra koll på sina lås, att vara uppmärksama rörande misstänksam aktivitetet samt att dom 'får' men inte 'behöver' uttala sig i media då dom i så fall själva riskerar att hamna under luppen nu när känslorna svallar.
Senast redigerad av mr.meerkat 2025-12-25 kl. 13:37.
Citera
2025-12-27, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.meerkat
Massutskick av sms från LRF (Lantbrukarnas Riksförbund) till sina medlemmar, att dom 'får' men inte 'behöver' prata med media rörande detta avslöjande, samt att dom bör vara extra vaksamma runt sina gårdar. Företrädaren för LRF nämner att känslorna är höga just nu och att lantbrukare riskerar spott och spä, och besök av aktivister om dom uttalar sig eller försöker nyansera bilden. https://www.olandsbladet.se/oland/lrf-om-misstankta-olandsgarden-mycket-hot-hat-och-risker-for-bonder-nu/

Han nämner också att detta är ett undantag, och att den svenska djurhållningen är bland de bästa. Må så vara, men låt oss hypotetisk säga att detta istället rört en annan branch, till exempel äldrevården, och att det handlat om ett avslöjande angående missförhållanden på ett ålderdomshem där en anhörig fångat misshandel med hjälp av smygfilmning. Det är svårt att föreställa sig att en hög företrädare för 'Riksföreningen för sjuksköterskor inom äldre- och demensvård' på samma sätt hade skickat ut massutskick av sms till demensboenden runt om i landet för att uppmana dessa att ha extra koll på sina lås, att vara uppmärksama rörande misstänksam aktivitetet samt att dom 'får' men inte 'behöver' uttala sig i media då dom i så fall själva riskerar att hamna under luppen nu när känslorna svallar.
Nej, det är inte alls konstigt. Det förekommer inte misshandel och vanskötsel på de flesta äldreboenden och det förekommer inte djurplågeri på de flesta gårdar. Däremot så är det inte så bra om det börjar springa omkring folk som inte har där att göra, vare sig på bondgårdar eller äldreboenden för att hitta något sensationellt.

Det är så exceptionellt ovanligt att djur plågas i Sverige att det blir så enormt exponerat när det väl sker. Dessutom så har jag börjat tvivla på i detta fallet hur involverade ägarfamiljen faktiskt varit. Kanske det inte varit helt exemplariskt, men bara för det ska folk inte få sina liv förstörda av en hatmobb på internet som inte vet någonting om hur det är att vara lantbrukare. Alla hårda krav, den hårda pressen.

Hur många yrken känner ni till som där man varje dag faktiskt kan förolyckas? Av maskinerna man hanterar, av djuren man ska se efter och vårda. Va? Och sedan de ekonomiska kraven. Den totala ovissheten om hur världsmarknadspriserna påverkar ens inkomster. Som man inte kan påverka själv. Kanske en efterbliven grispissdansk får för sig att rita en Muhammedteckning och så störtdyker mjölkpriserna.
Citera
2025-12-27, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DICK.NIGGER
Nej, det är inte alls konstigt. Det förekommer inte misshandel och vanskötsel på de flesta äldreboenden och det förekommer inte djurplågeri på de flesta gårdar. Däremot så är det inte så bra om det börjar springa omkring folk som inte har där att göra, vare sig på bondgårdar eller äldreboenden för att hitta något sensationellt.

Det är så exceptionellt ovanligt att djur plågas i Sverige att det blir så enormt exponerat när det väl sker. Dessutom så har jag börjat tvivla på i detta fallet hur involverade ägarfamiljen faktiskt varit. Kanske det inte varit helt exemplariskt, men bara för det ska folk inte få sina liv förstörda av en hatmobb på internet som inte vet någonting om hur det är att vara lantbrukare. Alla hårda krav, den hårda pressen.

Hur många yrken känner ni till som där man varje dag faktiskt kan förolyckas? Av maskinerna man hanterar, av djuren man ska se efter och vårda. Va? Och sedan de ekonomiska kraven. Den totala ovissheten om hur världsmarknadspriserna påverkar ens inkomster. Som man inte kan påverka själv. Kanske en efterbliven grispissdansk får för sig att rita en Muhammedteckning och så störtdyker mjölkpriserna.

En flygplansolycka blir en nyhet, vanvård på ålderdomshem blir en nyhet, ett fall av djurplågeri, osv. Det blir inte en nyhet då allt fungerar som det ska.

I detta fall hoppar t.ex. en dräng på en ko...

När någon hoppar på ett djur så är det detta man ska fokusera på (hävdar jag), lägger man istället fokus på vem som står bakom avslöjadet är det minst sagt märkligt, och i värsta fall talande. 'Det var fel person avslöjade?' Det är mig veterligen dessutom inte som så att 'aktivister smygandes runt var laggård' är ett dagligt bekymmer inom lantbruket, utan snarare på det stora hela ett försvinnande undantag. Rätta mig om jag har fel.

Att lantbruket är tufft betvivlar jag inte, men inte heller t.ex. omvårdnad av dom äldre är någon lätt uppgift. Att även detta yrke är tufft, lågavlönat och stressigt är ingen ursäkt för att misshandla en dement för att denna är dement (och följaktligen lite trög). Lika lite som det är att misshandla en ko för att denne just är en ko (och dessutom för sjuk för att orka resa sig).

Skulle det ske en flygplansolycka där det framkom att olyckan berodde på att personalen i flygledartornet kännt sig stressade och ilskna på "Alla jävla flygplansjävlar" så vore det väldigt märkligt om Luftfartsverket la sitt fokus på att tala om att det var 'fel person' som avslöjat sakernas tillstånd. Om Luftfartsverket dessutom skickade ut massutskick av sms till våra flygplatser där dom påpekat att man 'får' men inte 'behöver' prata med media (då dom då riskerar att själva hamna under luppen), samt uppmanat samtliga flygplatser att vara extra vaksamma för potentiella journalister smygandes i buskagen så skulle iallafall jag börja undra hur det står fatt.

Osakliga drev och hot kan man vara utan, det håller jag med om.
Senast redigerad av mr.meerkat 2025-12-27 kl. 13:53.
Citera
2025-12-29, 18:24
Medlem
Lostinliness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttisan1111
Anställda har slutat för dom klarar inte av att se och höra hur dom behandlar djuren där, dom har sett hemska saker. Även hans ex Michaela är med och skriker och slår djuren. Nu är ju en anställd häktad, och inte den värsta av alla som borde sitta bakom låsta väggar sonen som går fri än. Alla vet vilken familjen är här i trakterna, allmänt kända för hur illa dom behandlar djuren. Och det har pågått i många år, det måste få ett slut!

Det är för jävligt!
Har ni som bor i trakten polisanmält honom?
Finns det vittnen och bevis på det som skett tidigare?
Det är alltså inget nytt, som några beskrivit det: ”en familjetragedi där pappan dött och familjen blivit deppig”. Utan det här har pågått länge?
Citera
2026-01-01, 16:55
Medlem
tempeZZts avatar
6 000 liter mjölk per dag häller de ut i gödselbrunnen. Mjölk som de annars skulle fått drygt fem kronor per liter för av Arla så 30 000 kronor förlorar de per dag.

För att de ska få leverera till Arla igen ska de gå igenom flera steg.
- På tisdag kommer Arla ut för att hålla en kurs i djurhantering. Ett krav p.g.a. djurplågeriet
- Sedan ska det noga fyllas i en handlingsplan för hur incidenter i djurhanteringen hanteras
- Om ett par veckor kommer sedan Arlarevisionen ut och kontrollerar allting
- Efter det kan man eventuellt få godkänt att leverera mjölk igen om inte helgerna gör att det drar ut på tiden

Om man får godkänt har c:a 200 000 liter mjölk vaskats och c:a en miljon i inkomster har gått förlorade.
Citera
2026-01-03, 00:05
Medlem
Arlas bilar skriker ”det börjar hos bönderna”

Tjena vilket svammel 🤬
Hur kunde chaufförerna se på de stackars misshandlade korna varje gång de hämtade mjölken
Nån som vet om Arla är polisanmälda för brist i djurhållningen av sina leverantörer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in