Citat:
Ursprungligen postat av
DICK.NIGGER
Nej, det är inte alls konstigt. Det förekommer inte misshandel och vanskötsel på de flesta äldreboenden och det förekommer inte djurplågeri på de flesta gårdar. Däremot så är det inte så bra om det börjar springa omkring folk som inte har där att göra, vare sig på bondgårdar eller äldreboenden för att hitta något sensationellt.
Det är så exceptionellt ovanligt att djur plågas i Sverige att det blir så enormt exponerat när det väl sker. Dessutom så har jag börjat tvivla på i detta fallet hur involverade ägarfamiljen faktiskt varit. Kanske det inte varit helt exemplariskt, men bara för det ska folk inte få sina liv förstörda av en hatmobb på internet som inte vet någonting om hur det är att vara lantbrukare. Alla hårda krav, den hårda pressen.
Hur många yrken känner ni till som där man varje dag faktiskt kan förolyckas? Av maskinerna man hanterar, av djuren man ska se efter och vårda. Va? Och sedan de ekonomiska kraven. Den totala ovissheten om hur världsmarknadspriserna påverkar ens inkomster. Som man inte kan påverka själv. Kanske en efterbliven grispissdansk får för sig att rita en Muhammedteckning och så störtdyker mjölkpriserna.
En flygplansolycka blir en nyhet, vanvård på ålderdomshem blir en nyhet, ett fall av djurplågeri, osv. Det blir inte en nyhet då allt fungerar som det ska.
I detta fall hoppar t.ex. en dräng på en ko...
När någon hoppar på ett djur så är det detta man ska fokusera på (hävdar jag), lägger man istället fokus på vem som står bakom avslöjadet är det minst sagt märkligt, och i värsta fall talande. 'Det var fel person avslöjade?' Det är mig veterligen dessutom inte som så att 'aktivister smygandes runt var laggård' är ett dagligt bekymmer inom lantbruket, utan snarare på det stora hela ett försvinnande undantag. Rätta mig om jag har fel.
Att lantbruket är tufft betvivlar jag inte, men inte heller t.ex. omvårdnad av dom äldre är någon lätt uppgift. Att även detta yrke är tufft, lågavlönat och stressigt är ingen ursäkt för att misshandla en dement för att denna är dement (och följaktligen lite trög). Lika lite som det är att misshandla en ko för att denne just är en ko (och dessutom för sjuk för att orka resa sig).
Skulle det ske en flygplansolycka där det framkom att olyckan berodde på att personalen i flygledartornet kännt sig stressade och ilskna på "Alla jävla flygplansjävlar" så vore det väldigt märkligt om Luftfartsverket la sitt fokus på att tala om att det var 'fel person' som avslöjat sakernas tillstånd. Om Luftfartsverket dessutom skickade ut massutskick av sms till våra flygplatser där dom påpekat att man 'får' men inte 'behöver' prata med media (då dom då riskerar att själva hamna under luppen), samt uppmanat samtliga flygplatser att vara extra vaksamma för potentiella journalister smygandes i buskagen så skulle iallafall jag börja undra hur det står fatt.
Osakliga drev och hot kan man vara utan, det håller jag med om.