2025-12-26, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Precis, men det är det enda som bitcoinkillarna har kvar som argument nu. Man kan inte säga att värdet av något ligger i att du kan bevara värde i det (eller för den delen överföra värde med hjälp av det).

Bitcoin kan användas för att flytta köpkraft i tid och rum, som sagt. Frågan jag fick handlade om användning, inte om en definition av värde eller något annat.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-12-26 kl. 15:50.
Citera
2025-12-26, 15:50
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Bitcoin kan användas för att flytta köpkraft i tid och rum, som sagt. Frågan jag fick handlade om användning, inte om en definition av värde eller något annat.
Ända tills det inte gör det.

Det låter som att du nog förstår att du försöker definiera bitcoins värde cirkulärt men vägrar erkänna hur dumt det är.

Om något saknar användning så har det inget värde, men kan dock ha ett pris.
Citera
2025-12-26, 15:53
Medlem
Citat:
Ända tills det inte gör det.

Det låter som att du nog förstår att du försöker definiera bitcoins värde cirkulärt men vägrar erkänna hur dumt det är.

Om något saknar användning så har det inget värde, men kan dock ha ett pris.

Jag försöker inte definiera något alls, och definitivt inte värde, eftersom jag vet att folk kan haka upp sig på detta undflyende och mångtydiga begrepp och jag inte hade fått någon fråga om en definition.
Citera
2025-12-26, 15:55
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag försöker inte definiera något alls, och definitivt inte värde, eftersom jag vet att folk kan haka upp sig på detta undflyende begrepp och jag inte hade fått någon fråga om en definition.
Som du läste ovan så är värde och eventuella användningsområden två sätt att beskriva samma sak.

Saknar bitcoin användningsområden så saknar det värde. Att "bevara och överföra värde" är inte ett användningsområde.
Citera
2025-12-26, 15:58
Medlem
Citat:
Som du läste ovan så är värde och eventuella användningsområden två sätt att beskriva samma sak.

Saknar bitcoin användningsområden så saknar det värde. Att "bevara och överföra värde" är inte ett användningsområde.

Ta vidare diskussioner om detta i filosofiavdelningen. Jag tror inte alls att det håller som generell definition av värde (tänk människovärde, estetiska värden, samlarvärde, etc), men det avviker från trådämnet.
Citera
2025-12-26, 16:02
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ta vidare diskussioner om detta i filosofiavdelningen. Jag tror inte alls att det håller som generell definition av värde (tänk människovärde, estetiska värden, samlarvärde, etc), men det avviker från trådämnet.
Hur bra tror du att bitcoin är till att ”bevara och flytta köpkraft i tid och rum” om dess värde är noll? Och värdet kan som sagt inte definieras som att du kan bevara köpkraft (dvs värde) i det.

Du verkar ovanligt trögfattad idag.
Citera
2025-12-26, 16:05
Medlem
Citat:
Hur bra tror du att bitcoin är till att ”bevara och flytta köpkraft i tid och rum” om dess värde är noll? Och värdet kan som sagt inte definieras som att du kan bevara köpkraft (dvs värde) i det.

Eh, en bitcoin har köpkraft så länge den har ett marknadspris.

Köpkraft är inte synonymt med värde, såsom du använder ordet.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-12-26 kl. 16:07.
Citera
2025-12-26, 16:09
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Eh, en bitcoin har köpkraft så länge den har ett marknadspris.

Köpkraft är inte synonymt med värde, såsom du använder ordet.
Om pris är allt som finns till skillnad från värde, så är bitcoin utomordentligt kasst till ändamålet ”bevara värde”.
Senast redigerad av kebabmedpommes 2025-12-26 kl. 16:16.
Citera
2025-12-26, 16:12
Medlem
Citat:
Om pris är allt som finns till skillnad från värde, så är bitcoin utomordentligt kasst till ändamålet ”bevara värde”.

Det är möjligt. Jag har dock inte påstått att den "bevarar värde".

Däremot är det glasklart att bitcoin kan användas för att flytta köpkraft i tid och rum och mellan olika personer och entiteter. Motpartsoberoende och utan att be någon om tillstånd.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-12-26 kl. 16:18.
Citera
2025-12-26, 16:18
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det är möjligt. Jag har dock inte påstått att den "bevarar värde".
Dels har du naturligtvis påstått detta tidigare, men att bevara köpkraft är dessutom synonymt med att bevara värde.

Citat:
Däremot är det glasklart att bitcoin kan användas för att flytta köpkraft i tid och rum. Motpartsoberoende och utan att be om tillstånd.
Detta kan heller inte göras om värdet är noll.

Därutöver är bitcoin extremt uselt till detta ändamål även idag när det har ett pris skilt från noll. Därför ser vi knappt någon nyttja bitcoin på detta vis.
Citera
2025-12-26, 16:22
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Hur bra var bitcoin till att flytta köpkraft i tid under ett enda dygn idag? Helt jävla uselt:

https://imgur.com/a/yNmRFGL
Citera
2025-12-26, 16:26
Medlem
Citat:
Dels har du naturligtvis påstått detta tidigare, men att bevara köpkraft är dessutom synonymt med att bevara värde.

Jag har sedan en längre tid undvikit att använda ordet värde i detta sammanhang, eftersom det betyder olika saker för olika personer och vissa snöar in på mystiska begrepp såsom "inneboende värde" och dylikt.

Köpkraft är inte synonymt med värde och saknar dessa mystiska konnotationer. Marknadspris är för övrigt inte heller synonymt med värde.

Jag släpper denna filosofidiskussion nu, då du saknar den abstraktionsförmåga som tarvas för att göra diskussionen intressant och vi är i fel forumdel för slika diskussioner.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-12-26 kl. 16:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in