2025-12-26, 11:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sur-far
Kan finnas många anledningar till att dom inte går ut med identitet.
Den kanske inte är fastställd, kan finnas medgärningsmän, kan finnas släktband till polis/åklagare som komplicerar fallet samt att som du och andra nämnt - att anhöriga inte är underrättade.
Kan ju bara föreställa mig hur jag skulle reagera som förälder, ifall ett tjog journalister stod utanför min dörr med tusen frågor om en sån sak - och jag inte hade en aning om vad som hänt.
Både ett dödsbud och det minst sagt svårhanterliga faktum att mitt barn begått ett sånt brott.

Identitet känd.

Ingen fara för allmänheten --> ensam gm.

Anhöriga underrättade.

Utredningen kan inte kompliceras, det blir ingen domstolsförhandling.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tack!

Då ändrar jag mig, det är orimligt att inte offentligöra namnet på mördaren.

Jag kan inte se något sakligt skäl att hemlighålla identiteten.

Kan man gå ut med namn i andra jämförbara länder kan man göra det i aktuellt fall. Det skulle motverka att oskyldiga omnämns.

Ok. Men det är väl mer en principiell diskussion än just det här fallet? Jag menar praxis är ju att polisen agerar precis så som man gjort.

Sedan kan man förstås argumentera för att riktlinjerna borde se ut på ett annat sätt.
Citera
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeBop1
Tror fortfarande att det är den 18-åring som bor på samma gata som har 3 domar på sig. Någon av dem domarna verkar handla om narkotika.
Enig. Våldsamt beteende, ungdomstjänst, skyddstillsyn får jag upp. Vart syns narkotika?

Bott där ngt år. Har en lillebror i samma ålder som yngsta dottern.
Kan förklara varför ingen bodensare vet vem det är samt att husis varit inom avspärrningarna.
Föräldrar kanske bortresta.
Nära BO & lätt att stalka.
18-åringar kan beskrivas som ”20-års åldern”.

OBS! Spekulation! OBS!
Citera
2025-12-26, 11:42
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoljeX
Nej. Herregud.
Vara i 20-årsåldern betyder (naturligtvis) att man är i någon av åldrarna i 20-spannet. Antingen 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 eller 29 år.
De som inte hängde med i skolan använder helt felaktigt ”20-årsåldern” även för 18- och 19-åringar.
Att vara i ”25-årsåldern” är en grammatisk skvader. Sedär, nu fick du något att slå upp i ordboken.
God fortsättning!
Nja, att vara i "20-årsåldern" är mer att vara "runt 20", dvs. man jobbar med avrundning. Så en 19-åring kan sägas vara i 20-årsåldern. Däremot absolut inte någon som är över 25 givetvis. En 28, 29-åring är snarare i 30-årsåldern.
Citera
2025-12-26, 11:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Svensk polis brukar väl inte rutinmässigt publicera namn på en död gärningsman? (Förutom vid större händelser, t.ex bombdådet i centrala Stockholm 2010 då gärningsmannen Taimour Abdulawahab sprängde sig själv till döds. Hans namn blev snabbt offentligt då, eftersom det klassades som ett terrordåd).

Finns det något särskilt skäl till att polisen bör släppa namnet på gärningsmannen just denna gång, enligt dig?

Ja, det särskilda skälet är att det bedömt inte finns särskilda skäl att inte släppa identiteten.

Det som inte behöver vara hemligt ska inte vara det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbledwarf
Finns det ens många blattar uppe i Norrland?
Jag tror att GM var svensk.

Jösses, efter de stora försvarsnedläggningarna under 90-talet blev det fullt med lediga bostäder. Du kan ju räkna ut vad som hände sedan. Prästholmen blev ett "kaosområde". Migrationsverket hade hundratals anställda i Boden.
Citera
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Identitet känd.

Ingen fara för allmänheten --> ensam gm.

Anhöriga underrättade.

Utredningen kan inte kompliceras, det blir ingen domstolsförhandling.
Du vill vill vill, det är lite gulligt.

Men det är inte praxis att det släpps.
Dessutom jobbar man på låg intensitet då det är Jul din donut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Den personen borde hängas upp i tummarna och sakta doppas i syra,

Så otroligt korkat skuldbeläggande.
Skulle knappast tro att du ringer polisen varje gång du hör högljutt stök från en bostad. Det ska nog mycket till för det.

Nu vet vi att det var ett riktigt skarpt läge. Det visste ingen igår förmiddag.

Alltid lätt att vara efterllok. Klart onödigt att kasta skuld.
Citera
2025-12-26, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Enig. Våldsamt beteende, ungdomstjänst, skyddstillsyn får jag upp. Vart syns narkotika?

Bott där ngt år. Har en lillebror i samma ålder som yngsta dottern.
Kan förklara varför ingen bodensare vet vem det är samt att husis varit inom avspärrningarna.
Föräldrar kanske bortresta.
Nära BO & lätt att stalka.
18-åringar kan beskrivas som ”20-års åldern”.

OBS! Spekulation! OBS!

Är han dömd för misshandel eller hot?
Citera
2025-12-26, 11:47
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoljeX
Nej. Herregud.
Vara i 20-årsåldern betyder (naturligtvis) att man är i någon av åldrarna i 20-spannet. Antingen 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 eller 29 år.
De som inte hängde med i skolan använder helt felaktigt ”20-årsåldern” även för 18- och 19-åringar.
Att vara i ”25-årsåldern” är en grammatisk skvader. Sedär, nu fick du något att slå upp i ordboken.
God fortsättning!

Det är helt fel, och ett tydligt tecken på att du är obildad!

20-årsåldern = ungefär 20 år gammal = ca 18-22 år.

40-årsåldern = ungefär 40 år gammal = ca 37-43 år (kan möjligen sträckas ut till 35-45 år)

En person som är 69 år gammal är ungefär 70 år gammal och därmed i 70-årsåldern.

Elementär kunskap, punkt slut!
Citera
2025-12-26, 11:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ok. Men det är väl mer en principiell diskussion än just det här fallet? Jag menar praxis är ju att polisen agerar precis så som man gjort.

Sedan kan man förstås argumentera för att riktlinjerna borde se ut på ett annat sätt.

Nja.

Min bedömning är att det inte finns sakliga skäl att hemlighålla identiteten i det konkreta fallet och är vad jag uttrycker.
Citera
2025-12-26, 11:48
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Som jag uppfattar det skjuts han ganska omgående på trappan eller i dörröppningen när polisen anländer.

I så fall bör polisen antingen ha varit rätt välinformerad redan när polisen kom till platsen eller så viftade GM med en (blodig?) kniv. Den döda kvinnan verkar enl. media ha påträffats utomhus. Lyckades hon fly ut med GM hack i häl (?) och det var då, som döttrarna, vilka var kvar inomhus, kunde larma polisen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in