2025-12-26, 11:28
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vancover89
lite sent och skjuta ihjäl han när han redan gjort skadan
Kanske polisen visste att det fanns stor risk för fler i huset om GM skulle gå in igen så de gjorde vad de kunde för att hindra det.
Citera
2025-12-26, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Det finns risk att hon som förts till Umeå är mer allvarligt skadad men det behöver inte vara så.
Troligtvis rätt tunn bemanning på sjukhuset under jul. Så det är även möjligt att de flyttat en av dem till pga resursbrist.
Sen finns det vissa typer av skador som nästan alltid flyttas till Umeå så det kan även bero på skadetyp.

kanske någon form av allvarlig huvudskada?

stackars flickor
Citera
2025-12-26, 11:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Enligt tidiga uppgifter från polisen har de inblandades anhöriga informerats. Jag tolkar det som att även GM:s anhöriga nåtts.

Tack!

Då ändrar jag mig, det är orimligt att inte offentligöra namnet på mördaren.

Jag kan inte se något sakligt skäl att hemlighålla identiteten.

Kan man gå ut med namn i andra jämförbara länder kan man göra det i aktuellt fall. Det skulle motverka att oskyldiga omnämns.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Otroligt att inget läckt ut redan.

Man intresserar sig nu för om personen brutit sig in i huset eller om han släppts in frivilligt.

Har han brutit sig in i huset ökar ju sannolikheten för att det är ett random, konstigt typ av inbrott/försök till våldtäkt.

Har han släpps in frivilligt men inte har nån relation till nån av offrena (som är klarlagt) så tror jag snarare på att personen sökt upp dem via annonsen som hon lagt ut på keyboardstället och kanske haft uppsåt redan då.

Hursomhelt så verkar ena dottern varit den som blivit utsatt och mamman gått emellan, medan den andra dottern klarat sig med mindre skador. Det talar för att det möjligtvis finns, nån för polisen, okänd relation mellan den dottern och GM, men det kanske är otroligt också. Kanske har gärningsmanbrutit sig in genom fönstret i sovrummet för att ha uppsåt att göra nåt mot ena dottern, mamman har upptäckt det, det har uppstått en gisslansituation där mamman försökt stoppa honom, han har gett sig på mamman och den tredje dottern larmar polisen.

Detta är det mest sannolika.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Duvgatan 5 har ju inte spärrats av och det borde ju gjorts om nu GM bodde där. Så jag är 99% säker att Duvgatan 5 kan avskrivas fullständigt.

Det har du rätt i. Ganska snabbt skulle det krylla av tekniker och poliser i det huset, så det kan nog avskrivas som ett rykte på stan bara för att folk antar att det kanske bor Stegraarbetare där.
Citera
2025-12-26, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orobanche
Det kan ju vara så att polisen hemlighåller GM namn med hänsyn till anhöriga, om de nu inte fått tag på dem ännu.
Kan finnas många anledningar till att dom inte går ut med identitet.
Den kanske inte är fastställd, kan finnas medgärningsmän, kan finnas släktband till polis/åklagare som komplicerar fallet samt att som du och andra nämnt - att anhöriga inte är underrättade.
Kan ju bara föreställa mig hur jag skulle reagera som förälder, ifall ett tjog journalister stod utanför min dörr med tusen frågor om en sån sak - och jag inte hade en aning om vad som hänt.
Både ett dödsbud och det minst sagt svårhanterliga faktum att mitt barn begått ett sånt brott.
Citera
2025-12-26, 11:31
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja jag håller med om att det vanliga är att det finns en koppling mellan GM och offer. Särskilt när dådet sker hemma i en villa. Det är inte en offentlig plats som Drottninggatan eller IKEA.

Men tidpunkten på dygnet är så knäpp. Varför skulle en svartsjuk pojkvän bege sig till en fd flickvän på juldagsförmiddagen? Han har varit på plats i flera timmar, så han bör ha dykt upp minst kl 10 eller 9.

En svartsjuk knarkpåverkad pojkvän borde börja härja på kvällen eller natten tycker man.

Sen spåret att Duvgatan 5 nämns ganska snabbt i tråden, en fastighet som ägs av ett aktiebolag som kanske hyr ut till gästarbetare.

Vid vilken tidpunkt sköts GM av polisen? Var det kort tid efter att polisen kommit till platsen eller efter ungefär hur länge?
Citera
2025-12-26, 11:33
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mothbreeder
Ja, en 57-årig kvinna och hennes två minderåriga döttrar tänkte knarka lite på juldagsmorgon så de ringde till knark tomten!

Herregud, sluta tro på vänsterns propaganda om att alla hemska Svenskar sitter och knarkar hela tiden.
Skulle tro att tonåringarna sov på morgonen.
I den åldern stiger de ju oftast inte upp så tidigt ifall de är lediga.

"Knarka" är väl att ta i. Men vanliga svennar kan faktiskt "unna sig" en joint då och då.
Eller nåt annat.
Som faktiskt levereras på dörren precis som Foodora.

BO skulle ju inte jobba varken igår eller idag.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lollooon
Inte polis och endast en spekulation. En anledning kan ju vara att man inte hunnit underrätta alla anhöriga till GM och en annan att man vill att allmänheten spontant ska komma med tips om GM. Istället för:

”han som är skjuten till döds av polisen är min granne och nu när jag tänker efter var han ju lite skum”

Vill polisen ha:

”Min granne betedde sig mycket skumt på morgonen och gick mot brottsplatsen som vi bor i närheten av, jag ringer och tipsar!”

Ren spekulation men du bad om nån anledning.

Spelar ingen roll vad grannarna sett, brottsplatsen är säkrad och teknisk undersökning kommer att visa vad som har hänt i huset, skuldfrågan är i princip redan klargjord och mördaren kommer inte att åtalas.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Gärningsmannen i Boden känd sedan tidigare

Citat:
Den misstänkte är i 20-årsåldern och hemmahörande i Norrbotten. Hans anhöriga är underrättade om dödsfallet.
https://www.dn.se/sverige/garningsmannen-i-boden-kand-sedan-tidigare/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om ett offentliggörande av namnet på mördaren inte kan äventyra förundersökning och åtal finns det inget rimligt skäl att hemlighålla namnet med motivering att ett offentliggörande kan skada utredning och eventuellt åtal.

Det handlar inte om att tillfredsställa nyfikna, det är en principfråga.
Jag håller med dig.
Nu när GM är död så borde man gå ut med namnet för att slippa vidare spekulationer och felaktiga uthänganden. Vi har redan haft en felaktigt utpekad i tråden, den 20-åriga Lulebon.
Den där EnoughIsEnough är en dryg jävel som bråkar med allt och alla om saker som t.o.m. är helt klarlagda som t ex. adressen för brottet i fråga. Jag fick också en släng av sleven för jag skrev att adressen Duvgatan 8 var klarlagd.

Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Om du är med på att det är AG som är BO, varför hänger du upp dig på hur polisen spärrat eller hur nära en reporter kom, är det viktigt tycker du hur avspärrningarna ser ut när vi redan vet vem och var brottet begicks? Det vi behöver få klarhet i är vem som är GM, det finns hittills 3 st utpekade.

Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det finns flera brottsoffer. Självklart är det intressant var brotten har begåtts?

Du spekulerar ju själv i tråden och då är det väl ok om andra gör det med? Sen bestämmer du inte vad andra behöver få klarhet i.
Citera
2025-12-26, 11:34
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vid vilken tidpunkt sköts GM av polisen? Var det kort tid efter att polisen kommit till platsen eller efter ungefär hur länge?

Som jag uppfattar det skjuts han ganska omgående på trappan eller i dörröppningen när polisen anländer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in