2025-12-26, 08:25
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Om någon begår brott är alla med samma härstamning, land, folkgrupp dåliga.
Det var långsökt. Dessutom är det alltid den vita mannens fel, vad som än händer.
Citera
2025-12-26, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Det var långsökt. Dessutom är det alltid den vita mannens fel, vad som än händer.
Menar du alla vita män är det också rasism. Men nu kommer vi bort från adventskalendern.
Citera
2025-12-26, 10:12
Medlem
Tycker årets julkalender var väldigt bra egentligen.
Dock var sista avsnittet riktigt dåligt, och drar ner kraftigt på hela seriens betyg.
Hade sista avsnittet haft ett vettigt avslut så hade den fått 8/10.

Nu får den istället 2/10.
Citera
2025-12-26, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Den bästa kalendern jag har sett var Sunes jul. Och jag var inte barn när jag såg den.

Sunes Jul kommer alltid vara i topp för den speglar svenskarnas jul. Sunes Jul har ju ingen storyline som man behöver följa, vill man se julbordet kollar man på avsnitt 8, vill man se svensken hugga gran kollar man på avsnitt 18

Sista avsnittet på årets kalender var inte bra,
Citera
2025-12-26, 10:51
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Tycker årets julkalender var väldigt bra egentligen.
Dock var sista avsnittet riktigt dåligt, och drar ner kraftigt på hela seriens betyg.
Hade sista avsnittet haft ett vettigt avslut så hade den fått 8/10.

Nu får den istället 2/10.

Ja, ett mycket märkligt avsnitt det sista. Trodde man skulle knyta ihop säcken på ett sätt som gav barnen hopp om gemenskap och julefrid. Nu blev det nått väldigt snurrigt istället.
Citera
2025-12-26, 10:55
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Den bästa kalendern jag har sett var Sunes jul. Och jag var inte barn när jag såg den.

Håller med. Klockrena berättelser med jul-tema i varje avsnitt med speciell humor och värme. Dessutom karaktärer som få glömmer.
Citera
2025-12-26, 11:40
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Inger Nilsson är något av det bittraste vi har i Sverige. Hon har klagat och gnällt angående sin roll som Pippi Långstrump i årtionden nu. Har sett flera intervjuer med henne och lyssnat på hennes sommarprat i P1 som fullständigt dryper av självömkan och som enbart handlar om hur synd det varit om henne som blivit förknippad med Pippi genom livet, karaktären som hon hatar så innerligt. Man kan ju välja att acceptera saker för hur de är och vända det till något positivt men inte Inger Nilsson inte. Hon har klätt sig i den tyngsta offerkoftan hon någonsin kunde hitta.

Förra året hade SVT en reunion för barnskådespelare som varit med i Astrid Lindgrens filmer. Skådespelarna som spelade Tommy och Annika dök upp bland andra, men givetvis inte Inger Nilsson. Jag tål inte kärringen och tycker inte hon förtjänar någonting avseende att synas i rutan. Hon är inte ens en bra skådespelare utan borde ha nöjt sig med att spela Pippi Långstrump. Får för mig att hon är fruktansvärd privat för det pyr igenom i sommarpratet och även de andra tv intervjuerna hon gjort. Hon har ju dessutom alltid velat ha barn men trots flera relationer blev det aldrig så. Jag antar att karlarna insåg var som höll på att ske och drog sig ur i tid (bildligt talat). Lucky guys!
Vi talar iofs om ett barn som var perfekt i sin roll som Pippi och som för den fick 5000 kr (stämmer det?) för alla delarna. Därefter har SF, som är den stora skurken, tjänat 100-tals miljoner på serien, långfilmerna, musiken.

Det är nästan inga barn som kan ta steget över till vuxen-skådisar, eller vuxen-sångare. De var födda till barn-artister inget annat.

Ibland funderar jag på att skicka 100.000 kr till Inger som tack för alla fina minnen hon gett, ifall hon har det knapert.

Påminner lite om Siw Malmkvist-serier på TV nu, hon hade 1-3% i provision på sina skivor. Metronome tog 97%. Men hon kunde ändå skrapa ihop till 200 kvm lägenhet på Östermalm, det tror jag inte Inger Nilsson kunde.
Citera
2025-12-26, 12:15
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Vi talar iofs om ett barn som var perfekt i sin roll som Pippi och som för den fick 5000 kr (stämmer det?) för alla delarna. Därefter har SF, som är den stora skurken, tjänat 100-tals miljoner på serien, långfilmerna, musiken.

Det är nästan inga barn som kan ta steget över till vuxen-skådisar, eller vuxen-sångare. De var födda till barn-artister inget annat.

Ibland funderar jag på att skicka 100.000 kr till Inger som tack för alla fina minnen hon gett, ifall hon har det knapert.

Påminner lite om Siw Malmkvist-serier på TV nu, hon hade 1-3% i provision på sina skivor. Metronome tog 97%. Men hon kunde ändå skrapa ihop till 200 kvm lägenhet på Östermalm, det tror jag inte Inger Nilsson kunde.

Den biten kan jag faktiskt hålla med dig om. Alla barnskådespelare i Astrids filmer fick extremt dåligt betalt. Både SF och Saltkråkan AB som är Astrids ättlingar tjänar storkovan än idag på detta. Tror säkert Inger hade blivit glad för 100k. Dock har jag inte hört henne prata så mycket om ersättningen och pengar utan det är mer hennes bitterhet över att vara förknippad med Pippi som jag tycker är så urbota tjötigt och tråkigt. Dessutom tycker jag inte att hon är en bra skådespelare som nu i julkalendern.
Senast redigerad av Tervull 2025-12-26 kl. 12:18.
Citera
2025-12-26, 12:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24

Citat:
Den biten kan jag faktiskt hålla med dig om. Alla barnskådespelare i Astrids filmer fick extremt dåligt betalt. Både SF och Saltkråkan AB som är Astrids ättlingar tjänar storkovan än idag på detta. Tror säkert Inger hade blivit glad för 100k. Dock har jag inte hört henne prata så mycket om ersättningen och pengar utan det är mer hennes bitterhet över att vara förknippad med Pippi som jag tycker är så urbota tjötigt och tråkigt. Dessutom tycker jag inte att hon är en bra skådespelare som nu i julkalendern.
Det värsta är ju att många utvecklar missbruk
Gabriel Odenhammar driver om sin ersättning, får cirka 600kr om året i "upphovsrätt" för allt han medverkad i
https://www.facebook.com/reel/2257172661413209

ontopic
så är det värt att bingea kalendern nu i mellandagarna?
är det till räckligt med lgbtq, genus och islam med i den?
Citera
2025-12-26, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
T.o.m. kronprinsen och den där piratskattens hemlighet var bättre än denna. 1/10.

Nej, den var bland de sämre och denna var långt bättre enligt mig.
Citera
2025-12-26, 19:23
Medlem
Nej, det kan inte vara slut. De har ett museum att fylla och de har en tidsmaskin och en tjuv. Vad kan gå fel?

Vilka kändisar vill ni se i birollerna för de historiska resorna i fortsättningen?

Persbrandt som Karl XII hade varit kul.

Bildsköne Bengtsson och han i samma scen skulle onekligen vara underhållande.
Citera
2025-12-26, 21:49
Medlem
Den var bra. Dock väldigt dåligt manus emellanåt. Och karaktärena var lövtunna. Hela Cindy storyn förstörde väldigt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in