2025-12-29, 16:54
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Julkalendern är något man som vuxen tittar på med familjen. Har man inga barn och tittar på julkalendern är man i princip ett barn i huvudet.
Tittar man på julkalendern med sina barn och sedan diskuterar den på ett seriöst sätt på Flashback är man också ett barn i vuxens kropp.
Vi normalbegåvade eller mer försöker bara härda ut skiten.

Har svårt att förstå detta. Barn-tv liksom annan barnkultur är ju ett oerhört betydelseladdat fält som syftar till att grundlägga och forma livslånga världsbilder. Det är inte alltid huvudsyftet, särskilt inte i dagens kommersiellt drivna underhållningskultur, men det finns alltid där. Även om barnkulturen inte kan bestämma vad vi skall tänka och känna som vuxna så har den ett mycket starkt inflytande. Jag t.ex. som växte upp under "vänstervågens" barnkultur får fortfarande dras med ett gott mått av skuldkänslor när jag har "högeråsikter" i olika frågor, även om jag vet att det inte är rationellt och att vänstern på inget sätt är "godare". Och det var ju precis vad den tidens barnkulturmakare ville åstadkomma när de kunde.

Med detta i minne tycker jag det är mycket angeläget att se vilka slags världsbilder som dagens public service vill skapa hos vår tids barn. Inte minst när det som här gäller "kampen om historien", i produktioner som vi alla är skyldiga att bekosta.
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2025-12-29 kl. 16:56.
Citera
2025-12-29, 19:47
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Sarkasmen låg ju i att kalla det för en dokumentär eftersom serien är så urbota dum och ologisk på alla sätt och vis.
Du tänker att en julsaga för barn måste vara intelligent och logisk?
Citera
2026-01-07, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Du tänker att en julsaga för barn måste vara intelligent och logisk?

Jag tycker inte man ska underskatta barns intelligens.
Citera
2026-01-07, 23:55
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Jag tycker inte man ska underskatta barns intelligens.
Exakt. Barn kan skilja på vad som är saga och vad som är verklighet.
Citera
2026-01-08, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Exakt. Barn kan skilja på vad som är saga och vad som är verklighet.

Givetvis, men bara för att målgruppen i första hand är barn så tycker jag att man ska respektera den tillräckligt mycket för att inte göra den dum och ologisk.

Och jag snackar inte om att den handlar om tidsresor etc. utan om andra skeenden och när karaktärer gör lite för dumma och ologiska grejer som om de vore 5 år och gravt efterblivna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in