Citat:
Ursprungligen postat av
Alexosigge
Julkalendern är något man som vuxen tittar på med familjen. Har man inga barn och tittar på julkalendern är man i princip ett barn i huvudet.
Tittar man på julkalendern med sina barn och sedan diskuterar den på ett seriöst sätt på Flashback är man också ett barn i vuxens kropp.
Vi normalbegåvade eller mer försöker bara härda ut skiten.
Har svårt att förstå detta. Barn-tv liksom annan barnkultur är ju ett oerhört betydelseladdat fält som syftar till att grundlägga och forma livslånga världsbilder. Det är inte alltid huvudsyftet, särskilt inte i dagens kommersiellt drivna underhållningskultur, men det finns alltid där. Även om barnkulturen inte kan bestämma vad vi skall tänka och känna som vuxna så har den ett mycket starkt inflytande. Jag t.ex. som växte upp under "vänstervågens" barnkultur får fortfarande dras med ett gott mått av skuldkänslor när jag har "högeråsikter" i olika frågor, även om jag vet att det inte är rationellt och att vänstern på inget sätt är "godare". Och det var ju precis vad den tidens barnkulturmakare ville åstadkomma när de kunde.
Med detta i minne tycker jag det är mycket angeläget att se vilka slags världsbilder som dagens public service vill skapa hos vår tids barn. Inte minst när det som här gäller "kampen om historien", i produktioner som vi alla är skyldiga att bekosta.