2025-12-25, 22:33
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Som sagt, en adopterad sydkorean. Fast hon är å andra sidan osympatisk och seriens skurk. En av mammans vänninor har nån slags arabiskt ursprung, men det är ingenting som lyfts fram eller påverkar någonting. I ett av avsnittet var det en neger som var statist och gick förbi på gatan.

Det är faktiskt lite av en milstolpe. SVT har lyckats producera en hel serie utan några inkvoterade invandrare eller några HBTQ-personer.
Så uppfriskande!
Citera
2025-12-25, 23:19
Medlem
muggos avatar
Terry Gilliams fantastiska Time Bandits från 1981 handlar om ett gäng som med hjälp av en magisk karta hoppar mellan tidsåldrar för att sno saker. Pojken i serien blir indragen då en ryttare plötsligt kommer ut ur garderoben i hans rum och sen börjar äventyren. Ingen annan som nämnt den inspirationen?
Citera
2025-12-25, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busyllama
Upptäckte du det först nu? 😉
Till och med minstingarna i familjen hade koll på henne, och det skrevs ju massor i tidningarna redan före premiären. Känns som Inger Nilsson fått ett uppsving i karriären på sistone, med jobb i olika tv-serier. Det är hon väl värd.
Men inte ett ljud om Linda Ulvaeus. Nästan så hon känns lite mobbad av pressen? Har aldrig sett något skrivet om henne trots att hon faktiskt är proffs-skådis och dessutom barn till två av Sveriges mest världskända nu levande personer. Men hon kanske är glad för anonymiteten?
Nej, men du verkar ju ha missat det, så jag berättade det för dig.
Citera
2025-12-26, 00:09
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Måste va den sämsta nånsin va?

Såg iof bara sista avsnittet, men verkade väldigt b-ig och osammanhängande.

Vad tyckte du om förra årets och förrförra årets sista avsnittet och vad gav du dom för betyg. Du gillade kanske Gretas jakt på snö?
Citera
2025-12-26, 00:09
Medlem
Citat:
Jag är fortfarande förundrad över att ingen, inte ens skvaller-expressen och märkligt nog ingen här på FB, har plockat upp den här julbomben. Det slås upp stora rubriker om "kändisdottern" (till Alexandra Rapaport) men absolut ingen märkte att Linda Ulvaeus, dotter till ABBA-Björn och Agnetha, spelade hushållerskan som BB smörade för i avsnitt 9. Råkade få syn på henne i rollistan. Hade absolut noll aning om att hon är utbildad skådis sedan 25-30 år tillbaka enligt Wikipedia. Verkar inte haft någon vidare karriär vilket är minst sagt märkligt med tanke på potentialen som nepobaby. Men skoj "påskägg", tillsammans med pappa Björns 15 sek of julkalender-fame.

Årets kalender hör inte till de bästa, enligt min smak, men det dök ju upp en hel del överraskningar och BB gjorde verkligen sitt jobb och höll kvar tittandet. Man var ju bara tvungen att se vad han skulle mumla fram för något i nästa avsnitt. 😆

Tack för denna oerhört intressanta i formation!
Citera
2025-12-26, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Är nog den bästa kalendern jag har sett. Folk har en väldig tendens att glorifiera det som var när man själv var barn.

Den bästa kalendern jag har sett var Sunes jul. Och jag var inte barn när jag såg den.
Citera
2025-12-26, 03:34
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Precis, håller verkligen med. Den här landar väl kanske lite över medel och helt okej, stundom bra jämfört med många andra de senaste åren enligt mig. Jag ger den 3 av 5, eller 7 av 10 enligt Gazettans skala.

T.o.m. kronprinsen och den där piratskattens hemlighet var bättre än denna. 1/10.
Citera
2025-12-26, 03:48
Medlem
JoakimBalls avatar
åh. jul kalender är alltid trevligt! När börjar denna?
Citera
2025-12-26, 03:57
Medlem
Håkan Bråkan min favorit när han tog läraren bröstet att det nämndes i riksdagen.
Citera
2025-12-26, 04:42
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Upptäckte du det först nu? 😉
Till och med minstingarna i familjen hade koll på henne, och det skrevs ju massor i tidningarna redan före premiären. Känns som Inger Nilsson fått ett uppsving i karriären på sistone, med jobb i olika tv-serier. Det är hon väl värd

Inger Nilsson är något av det bittraste vi har i Sverige. Hon har klagat och gnällt angående sin roll som Pippi Långstrump i årtionden nu. Har sett flera intervjuer med henne och lyssnat på hennes sommarprat i P1 som fullständigt dryper av självömkan och som enbart handlar om hur synd det varit om henne som blivit förknippad med Pippi genom livet, karaktären som hon hatar så innerligt. Man kan ju välja att acceptera saker för hur de är och vända det till något positivt men inte Inger Nilsson inte. Hon har klätt sig i den tyngsta offerkoftan hon någonsin kunde hitta.

Förra året hade SVT en reunion för barnskådespelare som varit med i Astrid Lindgrens filmer. Skådespelarna som spelade Tommy och Annika dök upp bland andra, men givetvis inte Inger Nilsson. Jag tål inte kärringen och tycker inte hon förtjänar någonting avseende att synas i rutan. Hon är inte ens en bra skådespelare utan borde ha nöjt sig med att spela Pippi Långstrump. Får för mig att hon är fruktansvärd privat för det pyr igenom i sommarpratet och även de andra tv intervjuerna hon gjort. Hon har ju dessutom alltid velat ha barn men trots flera relationer blev det aldrig så. Jag antar att karlarna insåg var som höll på att ske och drog sig ur i tid (bildligt talat). Lucky guys!
Senast redigerad av Tervull 2025-12-26 kl. 05:05.
Citera
2025-12-26, 07:01
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Vad tyckte du om förra årets och förrförra årets sista avsnittet och vad gav du dom för betyg. Du gillade kanske Gretas jakt på snö?
Jag gillade Trolltider, Albert och Herbert, Julstrul med Staffan och Bengt, Teskedsgumman och på senare år Pelle Svanslös (som kanske va den senaste jag såg alla avsnitt av)
Citera
2025-12-26, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Hur är rasism relevant gällande Cindys släktskap med Jacob Andersen?
Om någon begår brott är alla med samma härstamning, land, folkgrupp dåliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in