Citat:
För att jag skall kunna begripa ett svar måste det finnas ett svar. Vi har inte kommit till att det finns än.
Citat:
Ja, du skriver det och det är inget svar.
När du hänvisar till prof. Svensson så får du alltså tillbaka följande av mig:
Jag har vid några tillfällen påpekat att kritik och risker kopplade till svensk hushållsskuld/husbostadsmarknad kommit från ESRB, EU-kommissionen, IMF, Finansinspektionen, Riksbanken och ytterligare några tyngre spelare.
Jag har vid några tillfällen påpekat att kritik och risker kopplade till svensk hushållsskuld/husbostadsmarknad kommit från ESRB, EU-kommissionen, IMF, Finansinspektionen, Riksbanken och ytterligare några tyngre spelare.
Du bara gör lite referenser till några du påstår har sagt något.
Men du länkar inte ens deras beräkningar?
Har du ens sett några beräkningar?
Det är helt tomt.
Och vad prof Svensson skriver verkar du inte ens tittat på. I vart fall framgår inte det.
Citat:
Och det är systemrisk. Vilket du förnekade.Och att en skuld kan påverka den enskilde gäller hela tiden. Enda sättet att komma ifrån det är att vi inga skulder har. Och då finns inga pengar och vi åker tillbaka till en medeltida byteshandelsekonomi.
Är det vad du önskar?
Du har fått frågan tidigare men springer bara och gömmer dig.
Citat:
Nej, hurdå?Det där har påståtts i tråden tidigare. Och folk har undrat över det förvånat. Det är ju tvärtom så att alla katastrofscenarion kommit helt på skam.
Någon finkammade nätet efter gråtartiklar och hittade en jeppe som sålde en BR i östra Stockholm. Och flyttade till västra. Han hittades och det visade sig att han köpte för approximativt samma som han sålde för. Blev ingen besparing där. Orsaken till flytten var någon annan.
Mest troligt bara en frilansare som ville skriva en artikel och nasa. Och en bekant som ställde upp som gråterska.
Är det sådant du baserar dina påståenden på?
Citat:
Vilken kritik då?Men det är helt riktigt att folk har stora delar av sina tillgångar i bostäderna. Och det är väl vettigt. Då lånar dom ju mindre. Vill du hävda att dom borde låna mer?
Citat:
Att tillgångarna stiger med stigande ålder är helt riktigt. Finns data från tiden vi hade förmögenhetsskatt. Den visar det tydligt.Och det är ju rimligt. Sparare sparar ihop tillgångar under livet. Och lånen minskar med stigande ålder.
Slösare har inte det. Men det är deras val och de bor i HR. Dom kan inte spara ihop till något. Men dom lånar inte heller nämnvärt, så de kan vi bortse ifrån.
Runt 35 år är det peak skuld. Ja, så blir det. Dom köper något då som har med familjens behov att göra. Är väl rimligt.
Dom skulle kunna hyra istället och spara längre. Men vi har en hyresreglering som hindrar det.
Citat:
Hur menar du att jag relativiserar när jag refererar till något som baserat sig på fakta och beräkningar?Vad är det som är relativt och mot vad?
Är det inte mer så att du använder begrepp du inte förstår dig på. Som ett sätt att avfärda istället för att försöka diskutera seriöst.
------------------------------
Och är det så att du sparar innan du köper så utnyttjar du skuldsatta. Det är bara tack vare dom som det finns pengar för dig att spara. Det låter som dålig stil att utnyttja dom.