Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-25, 20:16
Medlem
Gratis du menar i princip samma månadskostnad bortsett från det faktum att du som hyrestagare endast behöver lyfta på luren för att få en nya vitvaror vid problem, eller andra problem åtgärdade utan kostnad. Jag äger flera fastigheter och det du skriver är trams och du utgår ifrån att villan är och kommer förbli felfri.
Citera
2025-12-25, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om det i inlägget hade framgått att det gällde ett hus, då hade jag antagligen inte frågat.

Med tanke på trådstarten så är det väl rätt underförstått att det är kostnader för hus vi diskuterar.

Men skitsamma, frågan utredd.
Citera
2025-12-25, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej men det är en bra bonus att huset stiger i värde

Det vi mest gillar
Gott om utrymme med och förråd i huset som ingen snor ifrån och lätt att använda, totalt 180 kvadrat
Eget välutrustat gym i huset.
Bra trädgård med altaner och gott att använda på sommaren.
Tyst, inga grannar som stör eller spelar musik.

Skiljer en hel del i kostnad förhållande till hyresrätt med liknande yta
Vi bestämmer själva vilka saker vi vill ha i huset typ vitvaror mm.
Eget varmgarage i huset där man kan hålla på med lite egna projekt.

Byggde för ca 800 000 kr mitten av 80-talet och välisolerat så låg energikostnad (bergvärme) nu värt ca 5 miljoner.

Jag har bott ca 25 år i hyresrätt så jag kan de förhållandena och eget hus slår allt sådant.

Så är de ju men fortfarande småpengar, trivsel är ju en annan fråga
Citera
2025-12-25, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Du glömmer värdeökningen som är en orealiserad vinst.
Sen så är hyra av lägenhet en kostsam, rätt så dyrt, ska du hyra motsvarighet objekt landar vi nog på 20 000 - 40 000 kronor i hyra, även om de flesta hyror idag ligger mellan 5000 - 15 000, menbdå bor man därefter o tjänar ej lika mycket på att hyra ut i andra hand eller rumsuthyrning.

Hyresrätt är smidigt, och om man ej måste köra på det, kanske flyttar ofta pga lukrativa jobb är det så jävla dumsnålt att det finns inte.

Värdeökningen på ett hus vet jag inte om man skall räkna in i kalkylen. Värdeökning/värdeminskning realiseras ju inte förrän huset säljs och många bor ju faktiskt kvar i sitt hus tills de dör eller blir demanta.

Visst hyra är dyrt och själv skulle jag aldrig hyra om mjag inte planerade att flytta inom en snar framtid.
Citera
2025-12-25, 23:44
Medlem
Du har missat ta med underhåll och reparationer vilket med lätthet, utspätt över 25 år blir runt 3000kr/mån.

Och sedan har nog de allra flesta som köper ett hus en amorteringskostnad, som ju är på minst 1% per år av lånebeloppet, så vid 4MSEK i lån så landar amorteringen på 3350kr/mån.
Citera
2025-12-25, 23:45
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qft123
Så är de ju men fortfarande småpengar, trivsel är ju en annan fråga
Trivsel och eget ägande. Vi bestämmer själva när vi vill renovera och till vilken kostnad.
Dessutom rätt gott att ha kontroll över kostnaderna nu när vi är pensionärer och att det finns bra utrymme för resor mm.
Stort bra boende för lagom pengar är guld värt.
Citera
2025-12-25, 23:55
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Du har missat ta med underhåll och reparationer vilket med lätthet, utspätt över 25 år blir runt 3000kr/mån.

Och sedan har nog de allra flesta som köper ett hus en amorteringskostnad, som ju är på minst 1% per år av lånebeloppet, så vid 4MSEK i lån så landar amorteringen på 3350kr/mån.
Jag har 40 års erfarenhet och du är väldigt långt ifrån dina kalkyler.

Med dina fantasier om 3000 kr/månad
40 år x 3000 kr/månad x 12 månader per år = 1 440 000 kr
Jo 550 000 kan jag nog få ihop att vi renoverat för.

Huset kostade oss 800 000 kr och inte 4 miljoner.

Mellanstor stad i västra Sverige.
Citera
2025-12-26, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag har 40 års erfarenhet och du är väldigt långt ifrån dina kalkyler.

Med dina fantasier om 3000 kr/månad
40 år x 3000 kr/månad x 12 månader per år = 1 440 000 kr
Jo 550 000 kan jag nog få ihop att vi renoverat för.

Huset kostade oss 800 000 kr och inte 4 miljoner.

Mellanstor stad i västra Sverige.

Jag har 25 års erfarenhet i totalt tre olika hus, men grattis att du bott 40år i ett och samma hus och endast renoverat för 550k kr och samtidigt lyckats behålla frugan (om du har en sådan).

För resten av oss, som lever i den faktiska verkligheten, så räcker en halv miljon kronor till en duglig badrumsrenovering samt i bästa fall en dränering om tomten är platt och huset litet. Och bara dräneringen får du i typfallet göra 1,5 gånger under en 40-års period. De flesta har ju också flera badrum, man har ett kök, tak, värmesystem, ytterdörrar, fönster, ventilation, fasadmålning, altanbygge, balkongbygge, uterum, solceller, garage, vattenledningar och avlopp, el och elsystem, och såklart ytskikt såsom golv, tapeter, innertak och innerdörrar som slits och behöver bytas ut allt eftersom. Och då har jag inte ens nämnt poolbygge eller utbyggnad eller inredning av vind som lätt går på en miljon kronor.

Det finns idag inget bostadshus, inte ens i de djupaste skogarna, du kan köpa för 800k kronor. Medelpriset för en normalstor villa i Sverige är 4 miljoner kronor. Och ska vi snacka storstäderna så kan du dubbla det.

Ska man räkna på kostnader idag får man ju ändå utgå från ett realistiskt nuläge. Inte ett hypotetiskt scenario som i att om du köpte en kåk på 80-talet och struntat i att renovera genom åren, då bor man billigt...
Senast redigerad av Xitars 2025-12-26 kl. 00:28.
Citera
2025-12-26, 07:14
Medlem
Det finns en klart besvärande faktor som man måste ha i åtanke.

Ja, bor man i lägenhet så kan man spara mer på börsen och man har mer pengar från dag "köp" då man inte behöver pynta in en kontantinsats.

Bor man i hus så har man självklart ett underhållsbehov, men beroende på skick och egen händighet så råder man ju över en del själv samtidigt som man kan göra investeringar som kan vara klart lönsamma.

Pga insomnia satt jag och räknade på ett par i 40 års åldern som antingen bor i en hyresrätt för 20000 eller köper ett hus för 6.3M. Men antagandet om levnadsomkostnader på 10k per person och månad och att allt går in på börsen så har hyresrättsparet vars 25M på banken (räknat på 9% i avkastning).

Gör villaparet detsamma så har de "bara" 16M, men å andra sidan ett hus värderat till 10M (var).

Antagandet om att man sparar allt och inte tar ut något är ju såklart fel, men det är en del av poängen.

Vid pensionstillfället så blir omkostnaderna för hyresparet i princip 100% av inkomsten.

Husägaren å andra sidan har å andra sidan 25k över i månaden och en kåk värd 10M (*2).

Mitt råd är därför köp bostadsrätt så tidigt som möjligt, hus så tidigt som möjligt och flytta till hyresrätt först vid pensionen.
Citera
2025-12-26, 07:35
Medlem
Lilaovves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Och hur är det med värdet från köptillfället till idag?

Enligt köpcoachen, fastighetsbyråns tjänst så har det ökat i värde lite grann också, men de vet man ju inte förens man säljer egentligen haha
Citera
2025-12-26, 08:33
Medlem
Kanastras avatar
Det mesta har väl redan skrivits i tråden.
Jag har kompisar som har relativt nya moderna hus som har väldigt lite kostnader kopplade till husen då dom är nya, välisolerade och allt fungerar.
Men, som med bilar, kommer problemen med tiden.

Jag köpte själv ett hus för några år sedan, ett fritidshus som har förbättrats till åretruntboende.
Hade jag struntat i att hålla efter och förbättra huset så hade det varit billigt på kort tid, dock hade det blivit dyrt när allt väl skulle behövas göras - istället för att år för år underhålla.
Exempel på kostnader som varit tunga utgifter är totalrenovering av badrum (ca 300 000:-, borrning av brunn (80 000:-), schaktning av tomt (+100 000:-).
Sen är det ständiga inköp när man bor i ett hus på landet, jag har exempelvis fått köpa åkgräsklippare, vanlig gräsklippare, röjsåg och lämnat alla dom där maskinerna på service med jämna mellanrum, samt köpt delar själv så som drivmedel, klingor och tråd, osv.
Dessutom köper man ofta jord, fröer, trädgårdsredskap, slangar, vattenspridare, ved, yxor och sågar, kompressor, reglar, allt möjligt när man bor i hus.
Har du lite djur så kostar det också massor, stängsel, staketstolpar, strö, foder, ev hus till djuren osv.
Jag bor ute i skogen med lång grusväg och besvärlig väg särskilt vintertid = 4-hjulsdriven dieselsuv som bara i skatt kostar 4,500:-/år. Grusvägarna sliter dessutom på bilen.

DESSUTOM så kommer det stora kostnader med jämna mellanrum så som tak, avlopp, djupvattenpumpar, hydroforen, vitvaror, och sen var det dags att renovera badrummet igen, fönster som ska underhållas, osv.
Husägande är en livsstil som kostar mer än dom fasta kostnader som står i annonsen som "driftkostnad".
Värdeökning ska man inte räkna med, räcker med att lite saker går sönder innan du säljer för att den eventuella värdeökningen ska ätas upp eller att huset ligger på en plats där värdeökningar är marginella.

Jag köpte huset med en lite romantisk syn på hus på landet - för att bo i fred, att ha frihet men med tiden märkte jag att det var huset/gården som ägde mig. Jag var som husets anställda som ständigt servade. Bara att klippa gräs och hålla efter tomten sommarhalvåret..
Jag ångrar mig inte, men en läxa har jag lärt mig.

Billigast jag bott var i en lågt belånad br där allt ingick i avgiften.
Citera
2025-12-26, 08:45
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Jag har 25 års erfarenhet i totalt tre olika hus, men grattis att du bott 40år i ett och samma hus och endast renoverat för 550k kr och samtidigt lyckats behålla frugan (om du har en sådan).

För resten av oss, som lever i den faktiska verkligheten, så räcker en halv miljon kronor till en duglig badrumsrenovering samt i bästa fall en dränering om tomten är platt och huset litet. Och bara dräneringen får du i typfallet göra 1,5 gånger under en 40-års period. De flesta har ju också flera badrum, man har ett kök, tak, värmesystem, ytterdörrar, fönster, ventilation, fasadmålning, altanbygge, balkongbygge, uterum, solceller, garage, vattenledningar och avlopp, el och elsystem, och såklart ytskikt såsom golv, tapeter, innertak och innerdörrar som slits och behöver bytas ut allt eftersom. Och då har jag inte ens nämnt poolbygge eller utbyggnad eller inredning av vind som lätt går på en miljon kronor.

Det finns idag inget bostadshus, inte ens i de djupaste skogarna, du kan köpa för 800k kronor. Medelpriset för en normalstor villa i Sverige är 4 miljoner kronor. Och ska vi snacka storstäderna så kan du dubbla det.

Ska man räkna på kostnader idag får man ju ändå utgå från ett realistiskt nuläge. Inte ett hypotetiskt scenario som i att om du köpte en kåk på 80-talet och struntat i att renovera genom åren, då bor man billigt...
Det kostade 800 000 kr när vi byggde huset mitten 80-talet.
Och väljer man kvalitet så behöver man inte göra om.
Renoveringar har jag gjort det mesta själv förutom el, bergvärme och ett av badrummen.

Jo jag är fortfarande gift med samma underbara kvinna och det var vi som valde att bygga ett hus för många års bra boende på ett bra ställe.

Altan är renoverad och balkongen gjorde jag om under pandemin när vi var tvungna att vara lediga 2 dagar i veckan. Måla fasad har jag gjort några gånger och vi gjorde alla målning och tapetsering när huset byggdes och gör man ett bra underarbetet håller det länge.
Har man tummen mitt i handen så blir det dyrt att låta hantverkare göra allt.
Det mesta är genomgånget några gånger och huset i bra ordning.

Jag vet att husen kostar i dagsläget 4-5 miljoner i området vi bor och de som säljs köps ofta rätt snabbt här då området är mycket attraktivt vilket var ett av kriterierna då vi lät bygga huset här. Dels för att barnen skulle få växa upp i ett bra område och ifall man behöver sälja så ska det gå bra att göra med bra prisutveckling.
Senast redigerad av Sunimod 2025-12-26 kl. 08:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in