Citat:
Ursprungligen postat av
hieroboam
Precis, hus har en massa underhåll som man antingen får betala eller jobba själv för att lösa.
Om du inte har källare kan du justera ner din underhållsbudget lite! Men rören har en begränsad livslängd på 50 år och om du köper ett 25 år gammalt hus kan du behöva byta stammarna efter 25 år som kan kosta en halv miljon. Då är det bra att ha sparat 900 000 över dessa år, med tanke på att även annat kan behöva underhåll.
Rent svammel, jag är inom byggbranschen, gjorde exakt detta nu före dec, bytte tak åt en kund, man upptäckte sedan mögel i hel torpargrunden, jag rev ut hela bjälklaget, allt byttes ut, inkl isolering, golven sov, kund passa på byta kök, måla o tapetsera om, bytte varmvattenberedare, vissa delar av vvs.
Tog mig en månad drygt att byta ut 75kvm av hela bjälklag, nya golv, nya delar av vvs., med 50%rot hamna kallas enbart på 210000:: minus 74000 i rotbidrag, kostnad 136000kr, dvs kund hade inte renoverat sedan 90-talet till att nu fått helt nytt kök, vitvaror, golv en inplastad grund med luftavfuktare även nya ledningar.
Likande gör man i ett hus, man skär bara upp rännor i betonggolven ifall man behöver byta avlopp/vatten ledningar, drar allt i samma grav, gräver sedan utanför grunden där man går ut, på så sätt frostfritt djup. menas man bara renoverar vissa delar o badrum i samma veva, rotbidrag utgör att staten hjälper folk med värdeökningar av sina fastigheter.
Äga är alltså subventionerat av staten på många sätt, liksom ränteavdrag, dvs låna 1 milj, ränte kostnad månad ca 2400kr minus ränteavdrag 700kr = ca 1700kr kostar lånet när du når belåningsgrader under 50%, dom flesta ligger massivt under 40-30% när man ägt ett hus en längre tid o amorterat under 10-20år, o inse men jäkla vad husen gått upp.