Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-25, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Precis, hus har en massa underhåll som man antingen får betala eller jobba själv för att lösa.
Om du inte har källare kan du justera ner din underhållsbudget lite! Men rören har en begränsad livslängd på 50 år och om du köper ett 25 år gammalt hus kan du behöva byta stammarna efter 25 år som kan kosta en halv miljon. Då är det bra att ha sparat 900 000 över dessa år, med tanke på att även annat kan behöva underhåll.

Kostar väl knappast en halv miljon att byta några vattenrör? Och alla hus har inte vattenburen värme heller. I mitt hus är vattnet till övervåningen 2 st 3m rör, som jag faktiskt bytte när vi gjorde badrummet. Kostade några hundra spänn. (Tänkte fel när det stog stannar, jag kallar det för vattenrör som det är)

Men ja, absolut är det en del jobb eller stora utgifter ibland, vilket jag försökt förklara för vissa som påstår att det i praktiken inte är någon skillnad mot att bo i lägenhet, bara billigare och bättre.
Citera
2025-12-25, 12:59
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qft123
Verkar ju skilja kronor och ören i slutändan? Antar att man inte köper hus för investeringens skull ändå
Nej men det är en bra bonus att huset stiger i värde

Det vi mest gillar
Gott om utrymme med och förråd i huset som ingen snor ifrån och lätt att använda, totalt 180 kvadrat
Eget välutrustat gym i huset.
Bra trädgård med altaner och gott att använda på sommaren.
Tyst, inga grannar som stör eller spelar musik.

Skiljer en hel del i kostnad förhållande till hyresrätt med liknande yta
Vi bestämmer själva vilka saker vi vill ha i huset typ vitvaror mm.
Eget varmgarage i huset där man kan hålla på med lite egna projekt.

Byggde för ca 800 000 kr mitten av 80-talet och välisolerat så låg energikostnad (bergvärme) nu värt ca 5 miljoner.

Jag har bott ca 25 år i hyresrätt så jag kan de förhållandena och eget hus slår allt sådant.
Citera
2025-12-25, 13:51
Medlem
Citat:
Precis, hus har en massa underhåll som man antingen får betala eller jobba själv för att lösa.
Om du inte har källare kan du justera ner din underhållsbudget lite! Men rören har en begränsad livslängd på 50 år och om du köper ett 25 år gammalt hus kan du behöva byta stammarna efter 25 år som kan kosta en halv miljon. Då är det bra att ha sparat 900 000 över dessa år, med tanke på att även annat kan behöva underhåll.

Beror ju på när huset byggdes sent 70 och framåt var ju kvalitén på PVC rören riktigt bra.

Sen gick man över till PP och dom håller ännu längre.

Prisolrör för kv & vv vart ju också vanligt under sent 70 tal och då slipper man eventuella läckor från skarvar.

Men har man gjutjärn och betongrör ute så bör man nog ha spargrisen full med pengar.
Citera
2025-12-25, 14:07
Medlem
Fastighetsskatten är nästan 1000 kr per månad för de allra flesta hus.

Falskeligen kallad fastighetsavgift av staten - men det är ju samma sak som skatt.
Citera
2025-12-25, 14:09
Medlem
Många är de som gått på myten om att "man betalar till sig själv" när man äger hus.

Det stämmer bara om räntekostnaden är noll, och om huset har exakt samma värde när man flyttar ut, som när man köpte (eller möjligtvis stigit i pris).

Och även om räntan är noll, vilket den nästan aldrig är då de allra flesta har lån för sina hus, så tillkommer betydande kostnader för driften, försäkring och sagda skatt.

Om räntan hålls låg, eller är noll, så KAN det vara förmånligare än att bo i hyreslägenhet. På det hela taget får man mer yta för pengarna att bo på, och man "köper sig in" på marknaden.

Men det där med att betala till sig själv är inget annat än en floskel, som slängs runt av de som vill rättfärdiga sina hus- och lägenhetsköp.
Citera
2025-12-25, 14:26
Medlem
Citat:
Rent svammel, jag är inom byggbranschen, gjorde exakt detta nu före dec, bytte tak åt en kund, man upptäckte sedan mögel i hel torpargrunden, jag rev ut hela bjälklaget, allt byttes ut, inkl isolering, golven sov, kund passa på byta kök, måla o tapetsera om, bytte varmvattenberedare, vissa delar av vvs.

Tog mig en månad drygt att byta ut 75kvm av hela bjälklag, nya golv, nya delar av vvs., med 50%rot hamna kallas enbart på 210000:: minus 74000 i rotbidrag, kostnad 136000kr, dvs kund hade inte renoverat sedan 90-talet till att nu fått helt nytt kök, vitvaror, golv en inplastad grund med luftavfuktare även nya ledningar.

Likande gör man i ett hus, man skär bara upp rännor i betonggolven ifall man behöver byta avlopp/vatten ledningar, drar allt i samma grav, gräver sedan utanför grunden där man går ut, på så sätt frostfritt djup. menas man bara renoverar vissa delar o badrum i samma veva, rotbidrag utgör att staten hjälper folk med värdeökningar av sina fastigheter.

Äga är alltså subventionerat av staten på många sätt, liksom ränteavdrag, dvs låna 1 milj, ränte kostnad månad ca 2400kr minus ränteavdrag 700kr = ca 1700kr kostar lånet när du når belåningsgrader under 50%, dom flesta ligger massivt under 40-30% när man ägt ett hus en längre tid o amorterat under 10-20år, o inse men jäkla vad husen gått upp.
Citera
2025-12-25, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
En räkning för juni

Fast avgift 157 kr
Elöverföring låglast 24 kr
Moms 45 kr

Energiskatt 236 kr
Moms 60 kr
Elförbrukning 314 kr
Månadsavgift 19 kr
Moms 83

Rätt bra pris för elområde 3

Jaha, vet inte riktigt varför du såg behov av att redovisa dina elkostnader faktiskt.
Citera
2025-12-25, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Många är de som gått på myten om att "man betalar till sig själv" när man äger hus.

Det stämmer bara om räntekostnaden är noll, och om huset har exakt samma värde när man flyttar ut, som när man köpte (eller möjligtvis stigit i pris).

Och även om räntan är noll, vilket den nästan aldrig är då de allra flesta har lån för sina hus, så tillkommer betydande kostnader för driften, försäkring och sagda skatt.

Om räntan hålls låg, eller är noll, så KAN det vara förmånligare än att bo i hyreslägenhet. På det hela taget får man mer yta för pengarna att bo på, och man "köper sig in" på marknaden.

Men det där med att betala till sig själv är inget annat än en floskel, som slängs runt av de som vill rättfärdiga sina hus- och lägenhetsköp.
Kan ge enkla exempel, min mamma bor i Kiruna, hon köpte huset vid 40rs ålder, det var inte dyrt, han gav sig fan på amotera bort det innan hon blev 60år, dvs hon tog jobb o köra ut tidningar varje morgon innan hennes jobb på migrationsverket som ekonom.

Hon lyckades enkelt betala bort då huspriser stått still så länge i Kiruna.

Men så kom stadsflytten, Gruvan betala 20% mer till folk som ägde sitt boende utöver marknadspris, folk fick mer pengar o köpa nytt för, prisökningen blev som ex Northvolt i Skellefteå, den mer än dubbla sig på kort tid o efterfrågan blev enorm.

Nu bor hon extremt billigt o får mer över av sin pension, hon berätta jag sparar ännu via min pension just för jag bor så billigt, mamma hamna på 3700kr/månad för sitt hus med strand tomt i 15 meter till Torneälven.
Dvs hon har ett litet hus på 95kvm.
Detta har även jag inspirerats över o kommer göra likande, sälja min centrala brf 3:a o bygga ett nytt litet hus med extremt låg driftkostnad med kamin som stöd o mys värme. även om föreningen går mycket bra, har låga lån på ca 10milj kostar avgifter inkl el garage 5900kr månad, dvs två tusen mer än mamma, vid nytt slipper jag fastighetsskatt i 15 år, dvs jag kan enkelt hamna lägre än mamma i månadskostnad då fastighetsskatten utgör runt 800-900kr månad.
Citera
2025-12-25, 14:56
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2025-12-25, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia

Det är amortering som är att betala till sig själv, iom att man får tillbaka pengarna en gång i framtiden.

En renovering kan (men behöver inte) ge en värdeökning som man får igen sen.

Du kanske googla upp begreppet "bostadskarriär"...
Citera
2025-12-25, 15:53
Medlem
IceEyess avatar
Är man som undertecknad ensamstående och trivs med att bo minimalt så är det mer fördelaktigt med en liten lägenhet. Dessutom så slipper man gräsklippning, rensa stuprännor, snöskottning och dylik skötsel, samt underhåll.
Citera
2025-12-25, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Men räntan är ju ändå en kostnad trots bidraget. Bidraget är 30% av räntekostnaden och slutsumman av ränta minus ränteavdrag är en kostnad.
Avkastningen på börsen är vinst, en intäkt.

Du glömmer värdeökningen som är en orealiserad vinst.
Sen så är hyra av lägenhet en kostsam, rätt så dyrt, ska du hyra motsvarighet objekt landar vi nog på 20 000 - 40 000 kronor i hyra, även om de flesta hyror idag ligger mellan 5000 - 15 000, menbdå bor man därefter o tjänar ej lika mycket på att hyra ut i andra hand eller rumsuthyrning.

Hyresrätt är smidigt, och om man ej måste köra på det, kanske flyttar ofta pga lukrativa jobb är det så jävla dumsnålt att det finns inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in