Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-25, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
1 fas till hus är mycket ovanligt.
Värmepanna, ugn, spishäll brukar oftast vara 2-3 faser.
Lägenheter kan vara 1-fas men då är oftast fastigheten med 3-fas och uppdelad så man får relativt jämn fördelning.
Läste just inlägget jag svarade på, inte hela skribentens historik för att komma fram till om hen bor i hus eller lägenhet.
Citera
2025-12-25, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Många är de som gått på myten om att "man betalar till sig själv" när man äger hus.

Det stämmer bara om räntekostnaden är noll, och om huset har exakt samma värde när man flyttar ut, som när man köpte (eller möjligtvis stigit i pris).

Och även om räntan är noll, vilket den nästan aldrig är då de allra flesta har lån för sina hus, så tillkommer betydande kostnader för driften, försäkring och sagda skatt.

Om räntan hålls låg, eller är noll, så KAN det vara förmånligare än att bo i hyreslägenhet. På det hela taget får man mer yta för pengarna att bo på, och man "köper sig in" på marknaden.

Men det där med att betala till sig själv är inget annat än en floskel, som slängs runt av de som vill rättfärdiga sina hus- och lägenhetsköp.
Jag tror du kan ha både rätt o fel när det gäller det där att betala till sig själv.
I mitt fall så bor särbon i lägenhet som kostar ca dubbelt per år.

Nu efter 19år så är mitt hus nästan betalt och om jag säljer så får jag tillbaka kanske varenda krona jag betalat i 19år medans särbon på samma tid skulle ha betalat ca 1,9miljoner som är borta.

Ser inte hur detta skulle kunna vridas o vändas så att betala till sig själv skulle vara fel.
Jag har nu på 19ärbetalat ca 1.013.000.kr och vid sälj få tillbaka 500.000.-1.000.000.

Nu köpte jag ju mitt hus rätt så billigt,gäller ju inte lika vid dyrare hus.
Citera
2025-12-25, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Antar vi pratar 3-fas då?

Finns det hus som inte har 3 faser indraget?

Så ja, självklart 3-fas
Citera
2025-12-25, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Att bo i hus skulle vara mysigt men vafan, jag föredrar att lägga pengarna på en nyare bil istället.

Synd att du inte har ett eget garage till bilen då...
Citera
2025-12-25, 19:28
Medlem
Grodaifickans avatar
Beror ju såklart på var man bor. Jag betalar runt 8000 i månaden för mitt hus på runt 170 kvadrat inklusive amortering och driftkostnader. 120 år gammalt hus men samtliga rum är renoverade de senaste 20 åren. Dryga milen till närmsta stad (mindre stad) och 8 mil till närmsta större stad. Måste såklart ta bilen till alla former av service men allt finns inom 20 minuters avstånd så kan inte klaga. Har rent tidsmässigt närmre till mer än vad de flesta har i Stockholm.

Det enda jag ångrar är egentligen att man väntade så länge med att köpa.
Citera
2025-12-25, 19:31
Medlem
Mailmanss avatar
Varför är inte BRF med här?
Citera
2025-12-25, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Synd att du inte har ett eget garage till bilen då...

Kommer finnas ett stort garage i närheten till min nya lägenhet där man får en plats
Citera
2025-12-25, 19:43
Medlem
Citat:
Kommer finnas ett stort garage i närheten till min nya lägenhet där man får en plats

Notera att jag skrev eget..
Citera
2025-12-25, 19:48
Medlem
Citat:
Notera att jag skrev eget..

Tänk vad hemskt att inte ha ett eget garage. Skriv aldrig till mig igen tack!
Citera
2025-12-25, 19:49
Medlem
immenhusens avatar
Du har glömt att räkna in alla oförutsedda utgifter som tillkommer ett hus, samt allmänt underhåll. Lägg på minst det dubbla.

/AI
Citera
2025-12-25, 19:51
Medlem
Citat:
Tänk vad hemskt att inte ha ett eget garage. Skriv aldrig till mig igen tack!

Det är sjukt mycket värt att ha ett eget garage, om man nu har ett bilintresse. Du väljer ett enklare boende för att ha råd med bil, antar att du då har ett bilintresse, annars är du ju bara korkad
Citera
2025-12-25, 19:54
Medlem
Citat:
Finns det hus som inte har 3 faser indraget?

Så ja, självklart 3-fas
Om det i inlägget hade framgått att det gällde ett hus, då hade jag antagligen inte frågat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in