Citat:
Ursprungligen postat av
Ionia
Många är de som gått på myten om att "man betalar till sig själv" när man äger hus.
Det stämmer bara om räntekostnaden är noll, och om huset har exakt samma värde när man flyttar ut, som när man köpte (eller möjligtvis stigit i pris).
Och även om räntan är noll, vilket den nästan aldrig är då de allra flesta har lån för sina hus, så tillkommer betydande kostnader för driften, försäkring och sagda skatt.
Om räntan hålls låg, eller är noll, så KAN det vara förmånligare än att bo i hyreslägenhet. På det hela taget får man mer yta för pengarna att bo på, och man "köper sig in" på marknaden.
Men det där med att betala till sig själv är inget annat än en floskel, som slängs runt av de som vill rättfärdiga sina hus- och lägenhetsköp.
Jag tror du kan ha både rätt o fel när det gäller det där att betala till sig själv.
I mitt fall så bor särbon i lägenhet som kostar ca dubbelt per år.
Nu efter 19år så är mitt hus nästan betalt och om jag säljer så får jag tillbaka kanske varenda krona jag betalat i 19år medans särbon på samma tid skulle ha betalat ca 1,9miljoner som är borta.
Ser inte hur detta skulle kunna vridas o vändas så att betala till sig själv skulle vara fel.
Jag har nu på 19ärbetalat ca 1.013.000.kr och vid sälj få tillbaka 500.000.-1.000.000.
Nu köpte jag ju mitt hus rätt så billigt,gäller ju inte lika vid dyrare hus.