Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 20:58
Medlem
AkeSvanstedts avatar
Som många andra tycker jag Västerbottensost är riktigt bra men bästa för mig är Falbygdens Morfars Päroncoggnac ost.
Citera
Igår, 21:09
Medlem
flugornass avatar
Boxholms hushållsost
Citera
Igår, 21:13
Medlem
Bästa osten?
Hallands himmel. Tveklöst nummer 1 och det är inte ens nära någon annan ost.
Tyvärr svår som f-n att få tag på.
Citera
Igår, 21:15
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hygrotork
Finns många goda varianter, men en vällagrad Grevé är svårslagen.

Hushållost är väl för de som egentligen inte gillar ost, en smaklös bit fett i till mackan.
Ja hushållsost är precis lika tråkig som Herrgårdsost. Smakar absolut ingenting. Man får liksom anstränga sig för att försöka njuta av "ostmackan".
Citera
Igår, 21:39
Medlem
Gammelknas
Citera
Igår, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.von.Fittler
Ost från Flen borde ju vara något för alla gourmander.
Det lär väl snaskas ett antal kilo i stugorna runt om i landet denna helg.
Själv vill jag ha Hushållsost.

Ost från fabriken i Flen sägs vara populär. Bra fångat!

Blå Gourmet från Wernesson är annars en favorit som passar perfekt på en knäckemacka. Kommer i en blå vaxkub på kanske 1,5 m3.

Präst, Grevé osv känns som namn på hushållsostar lämpliga för barn. Det år bara något på en macka.
Citera
Igår, 22:20
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reverend.paisley
Wernerssons är det enda ostmärke jag konsekvent ratar. De är billiga men inte utan anledning.
Tre ggr har de lurat mig, en Taleggio som bara hade namnet gemensamt med origialet, en Port Salut som var omölig att skiva med hyvel, kniv eller maskin, gick bara att använda i smält form samt en ost (glömt namnet) som var så smaklös att fåglarna fick den.
Aldrig mera Wernersson till något pris, skulle möjligtvis vara gratis till fåglarna.

RIP

Wernersson är verkligen skit, fattar inte hur nån i tråden kunde föreslå dem. Måste skojat. Billigt men smakar skit.
Citera
Igår, 22:27
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HayabusaMannen
Håller med om att Grevé är svårslagen.

Alltid Grevé, som det heter när Herrarna får bestämma. En schweizisk Gruyere eller Emmenthaler funkar också.
Citera
Idag, 00:38
Medlem
Skarparattarns avatar
Utan tvekan munkens svarta.
Citera
Idag, 00:53
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Alltid Grevé, som det heter när Herrarna får bestämma. En schweizisk Gruyere eller Emmenthaler funkar också.

Grevé uppstod väl i kölvattnet av ett försök att skapa en svensk Gruyere (därav det snarlika namnet också). Sedan blev ju resultatet något helt annat, men just därför desto roligare. En ren kopia hade inte varit så spännande. Köper själv inte Grevé mer än kanske en gång vartannat år, men den är absolut trevlig som omväxling.
Citera
Idag, 00:59
Medlem
BalduinGrollers avatar
Sivans ost såklart.
Citera
Idag, 01:02
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Gammelknas