Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-24, 14:43
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fwdig
Sverige tillhör absolut inte världseliten när det gäller ost generellt. Vi har Västerbottenost som internationellt är känd bland ostnördar, annars ligger vi långt efter de europeiska toppländerna, t ex Frankrike. Då räknar jag inte små hantverksostar som bara äts på ost-tävlingar. Herrgård/Grevé saknar helt igenkänning utomlands.

Holland har grymt goda ostar. Folk tänker tyvärr Gouda och Edamer när de tänker Holland/ Nederländerna.
Citera
2025-12-24, 14:44
Medlem
blobben!!!s avatar
Västerbotten och mesost är väl den enda som sticker ut bland svenska ostar. Av dessa sticker väl mesost ut mest som unik. Allt annat är kopior på utländska ostar. Att kalla Sverige för ostland är som att kalla Kina för innovationsland.

Bevisa mig gärna fel med svenska ostar som inte är en modifierad variant av en utländsk ost.
Citera
2025-12-24, 16:14
Medlem
Imnshos avatar
Kvibille Ädel!!!
Citera
2025-12-24, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Jag åt precis osten ”Wrångebäcksost”, o herregud vilken smaksensation.
Otroligt komplex, fyllig, djup, lång eftersmak. En umamibomb.

Jag tänkte direkt, detta är en ost i världsklass.

Och visst finns det otroligt goda ostar från Sverige. Sverige är väl ändå ett ostland? Vilken är den godaste osten Sverige har att erbjuda?

En gång fick jag tag i en ost som heter "1 Liter" - en gammal svensk gårdsost. Det var första gången jag fick kontakt med den kategorin ostar. Dom finns - men vetisjutton var man hittar dom.
Men "1 Liter" är mycket god.
Håller med om att Sverige är ett ostland av rang. Främst är förstås Frankrike - sedan kommer nog England och Danmark.
Citera
2025-12-24, 17:27
Medlem
löls avatar
Svecia ost är mumsigt 😊
Citera
2025-12-24, 17:47
Medlem
Vem0ths avatar
Wrångebäcken var något av en ögonöppnare när den kom till butiker tror det var just 2020.

Däremot har jag tröttnat på den, klarar knappt äta den även när den bjuds.

Något jag fastnat för ordentligt är en fårblåmögelost under namnet "Sörmlands Ädel" och jag gillar inte blåmögelostar, inte heller fårostar för den delen heller. Men den osten är bara så förjävelens god och har en underbar sälta som sätter sig i eftersmaken och bara gifter sig med ett glas rött vin. Salivet rinner bara nu när jag tänker på det.

Har hört massa goda ord om Svedjans gårdsost som en riktig konkurrent till Comte, men har inte fått tassarna på en sådan.
Citera
2025-12-24, 18:50
Medlem
FrokenSnusks avatar
Rocka fett
Citera
2025-12-24, 19:07
Medlem
Brmcs avatar
Själv föredrar jag ostbågen
Citera
2025-12-24, 19:42
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Wernerssons Har bra ost
olika sorter där alla är bra
Wernerssons är det enda ostmärke jag konsekvent ratar. De är billiga men inte utan anledning.
Tre ggr har de lurat mig, en Taleggio som bara hade namnet gemensamt med origialet, en Port Salut som var omölig att skiva med hyvel, kniv eller maskin, gick bara att använda i smält form samt en ost (glömt namnet) som var så smaklös att fåglarna fick den.
Aldrig mera Wernersson till något pris, skulle möjligtvis vara gratis till fåglarna.

RIP
Senast redigerad av reverend.paisley 2025-12-24 kl. 19:48.
Citera
2025-12-24, 19:47
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Håller med om att Sverige är ett ostland av rang. Främst är förstås Frankrike - sedan kommer nog England och Danmark.60
När du säger England tänker jag omedelbart på Monty Pythons underbara sketch "Ostaffären".
Dar går man igenom det mesta i ostväg, såväl brittiska som andra .

RIP
Citera
2025-12-24, 20:09
Medlem
Hygrotorks avatar
Finns många goda varianter, men en vällagrad Grevé är svårslagen.

Hushållost är väl för de som egentligen inte gillar ost, en smaklös bit fett i till mackan.
Citera
2025-12-24, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hygrotork
Finns många goda varianter, men en vällagrad Grevé är svårslagen.

Hushållost är väl för de som egentligen inte gillar ost, en smaklös bit fett i till mackan.

Håller med om att Grevé är svårslagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in