Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-23, 21:52
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Nu är den obildade tomten igång igen! Det inte tillåtet att slakta djur oberdövade i UK så slakten är precis som här! Hur tror du vanlig slakt går till? HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAa

Jag har sett när de skär halsen av fastspända panikslagna kossor som står och förblöder i värsta muslimska tortyren. Fy fan!

Du är efterbliven i vanlig ordning. Det är nog något som måste vara bra mycket värre än att snabbt slänga någon krabba i kokande vatten. Även om jag gärna ser förbud även för det.

De borde kanske förbjuda både död via kokande vatten OCH muslimsk tortyr-halal. Låter inte det som en bra idé?

Om det inte är så att det går att söva vattendjuren innan kok. Då skulle man ju kunna fortsätta koka dem.
Citera
2025-12-23, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Frysprocessen måste ju också vara plågsam. De fryser väl precis som vi gör?

Ingen expert här men kallblodiga djur typ reptiler och skaldjur upplever inte samma upplevda smärta av köld som varmblodiga däggdjur gör. De påverkas på andra sätt såsom att ämnesomsättningen/nervsignaleringen går ned, de rör sig långsammare och blir eventuellt lite dumma i huvudet.

Det lär väl mer vara som att långsamt däcka, än att känna sina celler koka i ett kokkärl.

Jag hade nog helst kört spiken i huvudet, men är väl inte lika roligt för restaurangerna att servera så.
Citera
2025-12-23, 21:56
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag har sett när de skär halsen av fastspända panikslagna kossor som står och förblöder i värsta muslimska tortyren. Fy fan!

Du är efterbliven i vanlig ordning. Det är nog något som måste vara bra mycket värre än att snabbt slänga någon krabba i kokande vatten. Även om jag gärna ser förbud även för det.

De borde kanske förbjuda både död via kokande vatten OCH muslimsk tortyr-halal. Låter inte det som en bra idé?

Om det inte är så att det går att söva vattendjuren innan kok. Då skulle man ju kunna fortsätta koka dem.
MEN DIN DUMME FAN: I UK BEDÖVAS DJUREN IONNA PRECIS SOM VID VÅR SLAKT. JDJURET BEDÖVAS SEN SKÄR MAN HALSEN AV DET PRECIS SOM VI SLAKTER I SVERIGE. DU KAN JU FRÅGA JUDARNA OPM KORESR SLAKT DOM; TILLÅTER INTE BEDÄVNING. DÅ BLIOR DET SOM DU BESKRIVER. DU ÄR FAN NR ETT AV KORKADE MÄNNISKOR HÄR; DUNNING KRUGER!
Citera
2025-12-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Så hur avlivar man då som gammal laktovegtarian humant skaldjuren innan kokning?

Jag utgår från att förbudet letar sig hit.
fryser dem först o sen kokar ska tydligen va bättre
Citera
2025-12-23, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Så hur avlivar man då som gammal laktovegtarian humant skaldjuren innan kokning?

Jag utgår från att förbudet letar sig hit.
Vet inte om det bara är jag som tycker det är lite patetiskt förbud, tänk hur dom fiskas istället man sänker ner stora tinor med ett dött bete, det samlas några hundra i samma fångst, man hämtar upp dom dagen eller dagar efter, skyffla ner dom i en stor behållare, ev med is, dom ligger tusentals i en hög o kan nog inte plågas mer än dom redan gör, tas sedan i hamn, sorteras ut levande i behållare, folk lyfter o vänder på dessa man bjuda på. tar sedan med sig den levande i en låda, låter den leva så länge som möjligt.

Kasta ner den i kokande vatten skulle jag se som en frälsning efter levt så i flera dagar efter man blivit fiskad.
Citera
2025-12-23, 22:43
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

När jag lärt dig om hur slakt går till. Ska du inte gapa om att ISRAEL tortyr mördar djur, dom tillåter inte bedövning innan slakt?
Citera
2025-12-23, 23:04
Medlem
Jag bryr mig inte det minsta hur man slaktar ett djur det ska för fan dö endå och jag ska äta det.....

Det enda jag inte äter i slakt sammanhang är halal....skulle alldrig stoppa i mig halal slaktat kött.

Förstå mig rätt nu...Jag skiter i hur dem slaktar djuret .. däremot vill jag absolut inte äta något som de har sagts muslimska böner över köttet..dem ber över köttet och jag skulle alldrig äta halal endast för denna lilla detalj...annars så skiter jag i vilken slakt metod det är,

men absolut inga fucking muslimska böner över min mat...den blir ju cursed ..nej tack.
Citera
2025-12-23, 23:22
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Står ju i artikeln.
El kan misslyckas och skapa skador.

Funkar nog sämre med kräftor också.

Citat:
incident of a failed execution by electrocution in the United States.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gruesome_Gertie
Citera
2025-12-23, 23:32
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
MEN DIN DUMME FAN: I UK BEDÖVAS DJUREN IONNA PRECIS SOM VID VÅR SLAKT. JDJURET BEDÖVAS SEN SKÄR MAN HALSEN AV DET PRECIS SOM VI SLAKTER I SVERIGE. DU KAN JU FRÅGA JUDARNA OPM KORESR SLAKT DOM; TILLÅTER INTE BEDÄVNING. DÅ BLIOR DET SOM DU BESKRIVER. DU ÄR FAN NR ETT AV KORKADE MÄNNISKOR HÄR; DUNNING KRUGER!
Lugn med julspriten nu. Jag må inte hålla med Kalkryggar många gånger men det är en klok skribent på flashback. Du å andra sidan imponerar ju inte direkt på något plan. God Jul på dig dock.
Citera
Igår, 00:02
Medlem
SportquattroS1s avatar
Hummer brukar jag klyva skallen på med kniv innan de åker i grytan. Det finns en grop mitt uppe på huvudet, där rycker jag spetsen och klyver med eggen framåt ner mellan ögonen.

Krabba äter jag ytterst sällan, men de har jag lobotomerat med en skruvmejsel innan kokning.
Citera
Igår, 00:14
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Frysprocessen måste ju också vara plågsam. De fryser väl precis som vi gör?

Exakt, humrar har ju helt andra nervsystem än vi har men det som tydligen ger tydligast mätbara obehagsreaktioner hos skaldjur är att frysa (vad jag minns från en artikel i ämnet). Men vi vet ju väldigt lite om hur ett djur med ganglier och utan ryggrad upplever smärta.

Humrar kan ju slå ganska hårt med stjärten när man plockar upp dem ur en tina eller en förvaringslåda. Jag har kokat ganska många humrar och har aldrig varit med om att någon av dem slagit med stjärten när jag stoppat dem i kokande vatten så jag tror de dör väldigt fort. Det sägs att det kan hända att de slår, men jag har som sagt aldrig upplevt det. Jag har ju inte kokat tresiffrigt, men åtskilliga.
Citera
Igår, 00:15
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
Spik i huvudet. Men frågan är om det är haram eller halal, eller för den delen kosher, en aspekt man måste ta i beaktande i dessa tider.
Skaldjur är aldrig kosher, om jag inte minns tokigt, däremot halal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in