Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-23, 17:44
Medlem
Lao Tzus avatar
Så hur avlivar man då som gammal laktovegtarian humant skaldjuren innan kokning?

Jag utgår från att förbudet letar sig hit.
Citat:
Boiling lobster and crab alive will be banned in the UK as part of new animal rights legislation brought in by the government.

https://www.standard.co.uk/news/london/top-london-restaurateur-hits-out-at-ban-on-boiling-live-lobsters-b1263692.html
Citera
2025-12-23, 17:48
Medlem
Akihabaras avatar
Spik i huvudet. Men frågan är om det är haram eller halal, eller för den delen kosher, en aspekt man måste ta i beaktande i dessa tider.
Citera
2025-12-23, 17:48
Medlem
kalkryggars avatar
Lite lustigt att det är just UK som gör detta som tillåter det vidriga muslimska sättet att tortyrmörda djur på för tramsiga anledningar.

Eller har de stoppat det också nu i UK?

Var det inte någon som kom på någon metod där de kunde sövas ner precis innan kokningen?
Citera
2025-12-23, 17:50
Medlem
IanMcEwans avatar
Man kör snabbt in kniven i huvudet där hjärnan sitter. Dör på fläcken om man inte slinter med kniven.
Citera
2025-12-23, 17:50
Moderator
Chantres avatar
Står ju i artikeln.

Citat:
electrocuting or freezing them to stun them before boiling
Citera
2025-12-23, 17:53
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Så hur avlivar man då som gammal laktovegtarian humant skaldjuren innan kokning?

Alltså grejen är att man har ihjäl skaldjuret så det inte fan kokas ihjäl levandes. En kniv in över hjässan så är det klart.

Det är det humana och korrekta.
Citera
2025-12-23, 17:54
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
Spik i huvudet. Men frågan är om det är haram eller halal, eller för den delen kosher, en aspekt man måste ta i beaktande i dessa tider.
Skaldjur är definitivt inte kosher, och enligt de flesta muslimer inte heller halal.

Är man kristen så borde man inte heller äta skaldjur, eftersom judarnas kosherregler även ingår i bibeln.

Kan man inte bara vrida nacken av dem, som man gör med fisk, precis innan man kokar dem?

Eller tar de skada, eller läcker ut sitt innehåll, om man gör så?
Senast redigerad av Bone Collector 2025-12-23 kl. 17:57.
Citera
2025-12-23, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Man kör snabbt in kniven i huvudet där hjärnan sitter. Dör på fläcken om man inte slinter med kniven.

Frågan är om det anses tillåtet. Jag har hört att man skall slå en klubba i huvudet på kycklingar innan man hugger huvudet av dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Står ju i artikeln.

Citat:
electrocuting or freezing them to stun them before boiling

Lysande, hur har de kommit fram till att låta dem frysa ihjäl är mer humant sätt att avliva dem?

Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Snart måste man nog ge älgarna lugnande medicin innan jakten.

Det räcker nog med att gå fram och drämma till dem rejält i huvudet först
Citera
2025-12-23, 18:19
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Frågan är om det anses tillåtet. Jag har hört att man skall slå en klubba i huvudet på kycklingar innan man hugger huvudet av dem.
Om proffskockar förevisar det öppet på YouTube, kan man nog utgå ganska lugnt från att det anses tillåtet.
Citera
2025-12-23, 18:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Står ju i artikeln.

Frysprocessen måste ju också vara plågsam. De fryser väl precis som vi gör?
Citera
2025-12-23, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu

Äsch jag kokar dem i alla fall sen får de säga vad de vill jäkla trams!
Citera
2025-12-23, 19:03
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Lycka till att efterfölja det här, ännu mer efterblivet statligt förmynderi, men säkert någon veganfjortis som kommer ringa 112 när det vankas kräftskiva...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in