Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-20, 17:01
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Ok, jag ser inte varför det skulle va så svårt även det.

Tex om volvo gör massa bilar som är 2m breda och robotarna som sätter ihop/tillverkar delarna är på 2m avstånd från varandra, då är det väl bara sätta robotarna på 1.8m avstånd om nu volvo vill göra en bil som är 1.8m bred?
Tror inte det är ngåra större problem

Problem? Ska Volvo beställa en enstaka karossdel för en bil på bandet? Ska de ha ett flertal stolar i olika bredd i lager? Det är "just in time" som gäller för alla *biltillverkare, i nuläget skulle det inte fungera

Vet du hur modern biltillverkning fungerar. En skräddarsydd bil skulle kosta multum.

* Utom det fåtal bilar som byggs för "hand" på beställning
Citera
2025-12-21, 13:06
Medlem
Wodolarskis avatar
Det fanns ju snygga och biliga bilar en gång tiden.

Toyota MR-2 är det första jag kommer på i huvudet. Den var villig att köpa och underhålla så det är synd att den modellen försvann.
Citera
2025-12-22, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Vad jag vet så görs karossen på en bil automatiskt, dom trycks/gjuts.

Varför kan ingen designa en bil som ser ut som typ en Ferrari och är snygg men att den då har typ 120hk och kostar 150k istället för 1.5 miljoner?

Är ju knappast svårt att göra en snygg bil även om man säljer den för 150k.
Har srtt folk på Youtube som designat sportbilar hemma och sen format plåten efter den och det har blivit riktigt bra.
Vad som är snyggt för dig kanske inte är snyggt för din fru. Ta bara dig som exempel. Du tror hon tog dig för ditt utseende medan det var dina pengar hon föll för.😉
Sorry, kunde inte låta bli.
Men du pratar om extrembilen Ferrari. Hur många tvåbarnsfamiljer med en hund tror du är sugen på en Ferrari om man bara kan ha en bil?
Om man hade en bil för varje situation så behövde man ett stort garage där grunden är en F1 och en WRC-bil. På det behöver man en Jeep när man ska plocka svamp samt en skåpbil för storhandeln som även funkar som hundbil.
En Porsche Panamera om hela familjen ska till mormor Agda i Flen.
Grejen med våra bilar är att de är en kompromiss av säkerhet där den är duglig till det mesta och designen på bilen du tycker är snygg skulle inte funka.
Citera
2025-12-22, 18:31
Medlem
TS har startat ännu en tramstråd med idiotisk frågeställning och bara för att provocera, och deltar sen inte ens själv mer i tråden…. Så intresserad var han av att diskutera…

Nu är saken enkel. Vad som är snyggt är synnerligen subjektivt, så bara där kör TS i diket…
Sen är det ett faktum att det genom åren alltid funnits ett gäng bilar för vettiga pengar som ansetts som snygga och sportiga, och det finns än idag
MG
Opel Manta
Opel GT
Opel Monza
Porsche 914, 924, 944
Fiat 1/9
Mazda Miata
För att ta bara några få exempel.
Citera
2025-12-22, 18:41
Medlem
Svårt att dra en husvagn, släpvagn med Ferrari
Vägkanter, vägbulor tar i underredet, halkig på vintern mm
Fruktansvärt opraktisk bil
Sen är den väl Ferrari design- produkt-skyddad

Förr fanns kit-cars. 90-talet tror jag
Bilar man byggde själv på VW-chassi
Var lite sportig.
Men kanske inte direkt liknande Ferrari
Citera
2025-12-23, 16:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Svårt att dra en husvagn, släpvagn med Ferrari
Vägkanter, vägbulor tar i underredet, halkig på vintern mm
Fruktansvärt opraktisk bil
Sen är den väl Ferrari design- produkt-skyddad

Förr fanns kit-cars. 90-talet tror jag
Bilar man byggde själv på VW-chassi
Var lite sportig.
Men kanske inte direkt liknande Ferrari

Inga problem för nya Ferrari SAV modellen!
Senast redigerad av Pa.Forever 2025-12-23 kl. 16:29.
Citera
2025-12-23, 20:49
Medlem
Dille24s avatar
Är väl så att det som är dyrt anses snyggt..
Citera
2025-12-23, 21:02
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Är väl så att det som är dyrt anses snyggt..
Så lär det vara, finns ju hur mycket råfula MB och BMW som helst men trots det anser en del dem vara snygga, det kan endast bero på att de är dyra.
Citera
2025-12-23, 21:10
Avstängd
Det är krängningshämmarna som drar ner försäljningstakten, och därmed ökar priserna.
Citera
2025-12-23, 21:21
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Det är krängningshämmarna som drar ner försäljningstakten, och därmed ökar priserna.
Tror jag inte.

Vad det handlar om är att när man gör stora serier pressar man karossen i enorma pressar som bara säger tjong, så han man en karosseridel. Men formarna, eller verktygen som man kallar dem kostar enormt mycket. Men på en stor mängd bilar, blir de inte speciellt dyrt per bil.

Men för de som gör små serier skulle det bli enormt dyrt, istället sker det mer hantverksmässigt. Som anekdot kan jag nämna att när man byggde Ford Mustang på sextiotalet gjorde man så mycket bilar att verktyget som man pressade skärmarna med blev så utnött att skärmarna som man pressade i dem i slutet, var större i storlek än på de första bilarna man gjorde.

Krängningshämmare sitter på alla bilar och är inte en speciellt dyr del jämfört med annat och inte speciellt svår att tillverka.
Citera
2025-12-23, 22:59
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Vad jag vet så görs karossen på en bil automatiskt, dom trycks/gjuts.

Varför kan ingen designa en bil som ser ut som typ en Ferrari och är snygg men att den då har typ 120hk och kostar 150k istället för 1.5 miljoner?

Är ju knappast svårt att göra en snygg bil även om man säljer den för 150k.
Har srtt folk på Youtube som designat sportbilar hemma och sen format plåten efter den och det har blivit riktigt bra.

Börja med att det beror på vad man tycker är snyggt.
Ferrari har tagit inspiration och former av en naken kvinna som ligger ner. Lägg därtill stora hjul och du får en underbart vacker bil, men tyvärr blir den inte praktisk. Just detta kommer få folk att backa.

Hyundai har redan gjort det du frågar efter.
Hyundai Coupe gen II (hette Tiburon på vissa marknader) som kom 2001 tog linjer och inspiration från Ferrari 456GT.
Speciellt dyr var den inte och riktigt snygg bil med de rätta formerna. Dessutom var den rätt driftsäker.

Så vad hände? Varför såg man inte mycket av den fastän den såldes i Sverige?
Börja med att det var en coupé med vad det innebär. Den var helt enkelt inte praktisk. Så fort fler än två skulle åka någonstans, så var det ganska bökigt att fälla fram stolarna för att tvinga in någon stackare som fick sitta i en onaturlig ställning i det trånga baksätet.
Baksäte i Hyundai Coupé, Ferrari 456GT, Subaru BRZ, Porsche 911, Nissan GT-R har en sak gemensamt. Det är ett straff att bli hänvisad dit.
Sedan var Hyundai Coupé tekniskt sett en Hyundai Elantra med köregenskaper därefter. Med andra ord, inte så jätteupphetsande.
I en SUV verkar många köpare acceptera lite pissiga köregenskaper mot att få sitta högre upp. I Hyundai Coupé fick du inget av detta.
Det var dessutom rätt uppenbart att man sparat pengar på inredningen. Grå plast dominerade och inredningen var lika spännande som en regnig måndag i november.
Den sålde helt enkelt skitdåligt och blev aldrig någon kultbil heller. Träffar man på en Hyundai Coupé idag, så är det ofta ett sönderstylat exemplar i miserabelt skick som ägs av någon finnig 19-åring.
Citera
2025-12-23, 23:22
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
3D-skrivare.
Jag tror att både du och jag kommer häpna över vad man kan tillverka om bara ett par år.
Moderna bilar är masstillverkade på löpandeband, med andra ord, inga ändringar. Eller betala för ett special tillverkat exemplar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in