Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-20, 13:17
Medlem
Vackraste bilen i alla tider har jaguar Etype fått som betyg. Många gånger.
vanliga svennebilar finns väl ingen som är vacker.
Citera
2025-12-20, 13:24
Medlem
Imponerade bilar var Mercedes collection 4-d 3-axlade cabbar från Hitlertiden!
Likaså Wanderer och Horch.
Även Packard och Humber tillverkade imponerande bilar.
Jaguar Mk VII och Mk X gick inte av för hackor.
Barockänglana nådde inte upp till exckusivnivån liksom Borgward Pullman.
Austin A40 och Renault 16 var praktiska folkfraktare med praktisk design.
Avdelningen för fula bilar måste toppas av FIAT Multipla - båda storlekarna.

1964 tyckte jag FIAT 1500 Juventus var så snygga att jag köpte 2 st - 1 grå och 1 vit. Vilket skit!
Citera
2025-12-20, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetitunneln
Håller med, tycker också den är såååå jäkla snygg. Om än lite dyr (även om den är billigare än Ferrari och dylika bilar). Håller med TS att en bil som ser sportig ut, men som kostar som en vanlig bil, hade varit nice.

Det kanske är framiden? Tänker att Elbilar kommer att bli billigare med tiden när Kina blir inblandat.
Sen kan ju EU sätta skatter på de bilarna men det kanske blir billigare och sportigare iaf?
Citera
2025-12-20, 15:32
Medlem
Det var bättre förr.
Opel calibra var ju väldigt snygg och rimligt prissatt.
Det var en Opel Vectra i grunden.
Önskar att man började bygga snygga bilar igen.
Citera
2025-12-20, 16:07
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Samma som när volvo gör sina andra modeller...

Så du menar att de skulle anpassa bandet för en bil. Gissa vad den skulle kosta.
Citera
2025-12-20, 16:23
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Så du menar att de skulle anpassa bandet för en bil. Gissa vad den skulle kosta.

Vadå en bil?
Varför skulle dom göra endast ett exemplar av en enda modell?
Citera
2025-12-20, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Vad jag vet så görs karossen på en bil automatiskt, dom trycks/gjuts.

Varför kan ingen designa en bil som ser ut som typ en Ferrari och är snygg men att den då har typ 120hk och kostar 150k istället för 1.5 miljoner?

Är ju knappast svårt att göra en snygg bil även om man säljer den för 150k.
Har srtt folk på Youtube som designat sportbilar hemma och sen format plåten efter den och det har blivit riktigt bra.
Du kan vända på det varför får Ferrari så mycket mindre betalat än Koenigsegg, en hyfsad Ferrari 2 mille drygt en hyfsad Koenigsegg 20 mile.

Enkel förklaring Koenigsegg spöa hela ferrari team med hur man bygger effekt o växellådor med en millenium trots att Ferrari funnits i snart 100 år. Ligger Koenigsegg framför i utvecklingen.
Senast redigerad av hjorten16 2025-12-20 kl. 16:31.
Citera
2025-12-20, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Vad jag vet så görs karossen på en bil automatiskt, dom trycks/gjuts.

Varför kan ingen designa en bil som ser ut som typ en Ferrari och är snygg men att den då har typ 120hk och kostar 150k istället för 1.5 miljoner?

Är ju knappast svårt att göra en snygg bil även om man säljer den för 150k.
Har srtt folk på Youtube som designat sportbilar hemma och sen format plåten efter den och det har blivit riktigt bra.
Det attraktiva skulle försvinna om dem flesta makulerar ha råd att köpa så, det är bra att det är få som tar sig råd
Citera
2025-12-20, 16:44
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Du kan vända på det varför får Ferrari så mycket mindre betalat än Koenigsegg, en hyfsad Ferrari 2 mille drygt en hyfsad Koenigsegg 20 mile.

Enkel förklaring Koenigsegg spöa hela ferrari team med hur man bygger effekt o växellådor med en millenium trots att Ferrari funnits i snart 100 år. Ligger Koenigsegg framför i utvecklingen.

Fan vet om jag inte hellre lägger två miljoner på en bil som går 0-200 på typ 7 sekunder och som kan användas som daily driver till och från jobbet och till och från Ica än 20 miljoner på en bil som förvisso kan användas till samma sak, men som förmodligen har en driftkostnad som inte är av denna värld. 🤔
Citera
2025-12-20, 16:49
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Vadå en bil?
Varför skulle dom göra endast ett exemplar av en enda modell?

Jag svarade på detta (FB) varför är snygga bilar så jävla dyra?

Citat:
Jag hoppas vi får se en förbättring snart.
Man borde kunna designa en bil via en tillverkares hemsida, mer än bara färg och sollucka, som idag.
Dra ut lite där, lite bredare stol här, osv.

Så svårt borde det inte vara att anpassa tillverkningen??
Citera
2025-12-20, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Fan vet om jag inte hellre lägger två miljoner på en bil som går 0-200 på typ 7 sekunder och som kan användas som daily driver till och från jobbet och till och från Ica än 20 miljoner på en bil som förvisso kan användas till samma sak, men som förmodligen har en driftkostnad som inte är av denna värld. 🤔
Poängen är att man har denna kundkrets, Koeningsegg säljer slut på sina modeller enns innan dom börja tillverkas.
Samt man har som ex världens snabbaste varvande motor, från 1000 till 9000varv, Ferrari ligger inte ens nära, inte heller inom växellådor där Koenigsegg kan även växla simulerat manuellt samt den snabbaste växlande lådan, ta ex ner växlar från 9:an till 2 an på bråkdel av sec något som inte ens Ferrari ligger nära. Klart Ferrari inte ska ha mer betalat än en svensk bil som ligger så mycket före i utveckling trots att man startat 70 år senare.
Citera
2025-12-20, 16:56
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Jag svarade på detta (FB) varför är snygga bilar så jävla dyra?

Ok, jag ser inte varför det skulle va så svårt även det.

Tex om volvo gör massa bilar som är 2m breda och robotarna som sätter ihop/tillverkar delarna är på 2m avstånd från varandra, då är det väl bara sätta robotarna på 1.8m avstånd om nu volvo vill göra en bil som är 1.8m bred?
Tror inte det är ngåra större problem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in