Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Instämmer. De fick komma till Sverige på grund av asyl. Själva tanken med asyl är ju att man får en tillfällig plats att bo på för att slippa dö i kriget hemma. När kriget väl är över ska man naturligtvis återvända och bidra till att bygga upp sitt land igen.
Jag förstår faktiskt inte varför folk är upprörda. Om svenskar flyr till Japan för att Ryssland anfaller Sverige, ska då svenskarna har rätt att bo i Japan för alltid? En ytterligare absurd aspekt av detta är att svenskar skulle fly till just Japan och inte Norge eller annat land i närområdet. Men när det handlar om bruna människor flyger den logiken ur fönstret, då är det helt plötsligt självklart att man inte ska söka skydd i närområdet utan på andra sidan jorden i specifikt Sverige. Och sedan stanna i Sverige för alltid.
Personligen tycker jag regeringen inte är tillräckligt hård. Alla uppehållstillstånd (såväl tillfälliga som permanenta) som baseras på asyl, men där hemlandet inte längre är i krig, ska dras tillbaka omedelbart. Är det inte längre krig i hemlandet saknas grund för att medge uppehållstillstånd på grund av asyl.
Det är moraliskt fel att fly från Sverige om det blir krig här. Jag tror inte de svenskar som stannar och kämpar mot ryssen, eller svenska staten för den delen, skulle se med blida ögon på de som drar eller de länder som möjliggör för dem att lämna landet och bryta mot totalförsvarslagen.