2025-12-13, 21:17
  #3793
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinternkommer
Kan det vara halvbrorsan som ringde Elliot ?
Varför bor halvbrorsan i Elliots lägenhet nu ?
Behöll familjen lägenheten, är det en hyresrätt eller bostadsrätt ?
Hur kom han över Elliots lägenhet ?
Elliot står skriven hos pappan.
Jag vet inte om man får ta över någon försvunnens persons lägenhet hur som helst?
Är den värd många miljoner kan det ju finnas ekonomiska motiv bakom Elliots försvinnande.
Kan också vara så att lägenheten ägs av någon av föräldrarna och nu används den av halvbrorsan . Kan vara ett sätt behålla lägenheten inom familjen. Det kanske står i stadgarna att bostaden inte får stå tom och då löser man det genom att någon skriver sig där. Dvs halvbrorsan .
Citera
2025-12-14, 14:49
  #3794
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinternkommer
Kan det vara halvbrorsan som ringde Elliot ?
Varför bor halvbrorsan i Elliots lägenhet nu ?
Behöll familjen lägenheten, är det en hyresrätt eller bostadsrätt ?
Hur kom han över Elliots lägenhet ?
Elliot står skriven hos pappan.
Jag vet inte om man får ta över någon försvunnens persons lägenhet hur som helst?
Är den värd många miljoner kan det ju finnas ekonomiska motiv bakom Elliots försvinnande.
Innan du i vanlig ordning försöker få till en trådsanning så kom gärna med källor.
Var kommer uppgiften att någon ringt honom vid flera tillfällen under kvällen han försvann ifrån? Har läst i tråden är ingen direkt trovärdig källa. Hans mamma hade sms-konversation med honom på eftermiddagen då dom bestämde att han skulle komma över och äta på Torsdagen.
Det är den kontakt jag sett att han haft via telefon/sms. I en podd där mamman intervjuas berättar hon att det inte går att få fram konversationer via tex snapchat då man saknar hans telefon.
Citera
2025-12-14, 15:02
  #3795
Medlem
Jag vet inte om det är en bostads eller hyresrätt, men personligen så förstår jag inte hur det faktum att hans halvbror nu bor i lägenheten skulle kunna tyda på något ekonomiskt motiv.

Så här tänker jag; ifall det är en hyresrätt så lär det inte vara via någon av de större hyresvärdarna, då det brukar vara skyltat på utsidan. Så i såna fall är det mest troligt någon av de privata hyresvärdarna. Det är inte helt omöjligt att huset i såna fall ägs av samma hyresvärd som jag hyr av, då dom har många fastigheter på Norrböle.
E försvinner, och ju längre tiden går desto mer tydligt blir det att han inte kommer att hittas vid liv. Polisen har plockat in allt av intresse såsom hans dator. Eftersom att ingen kropp har hittats kan inte Elliott döda förklaras, så därför skrivs han över på sin pappas adress. Lägenheten kanske står tom ett tag, men att betala hyra för någon som mest troligt inte lever blir snabbt ohållbart. Så vad gör man?
I slutet av år 2023 var bostadsbristen pga Northvolt ett växande problem och hade man en lägenhet höll man därför hårt i den. Kanske kommer man i samrådan med hyresvärden fram till att kontraktet tas över av brorsan helt enkelt för att det är smidigt. Kanske känns det skönt för familjen att lägenheten "finns kvar" inom familjen ifall Elliott på något mirakulöst sätt skulle komma hem igen.
Många mindre hyresvärdar har inget direkt kösystem utan hyr helst ut till personer i bekantskapskretsen, eller efter rekommendation från någon annan som hyr av dem. Det var bland annat så jag fick min lägenhet.

Eller så var det en bostadsrätt ägd av familjen och köpt för att E skulle få flytta hemifrån. När han försvann sålde familjen inte lägenheten då Es halvbror kanske hade planer på att flytta till Skellefteå. Så istället skrevs brodern på lägenheten.

Det som jag tänker hade kunnat visa på ett eventuellt ekonomiskt motiv vore ju i såna fall ifall familjen sålde lägenheten direkt efter att En försvann. Då det som sagt var bostadsbrist hade dom nog kunnat få en bra summa för en lägenhet nära centrala stan. Eller så hade de kanske kunnat hyra ut lägenheten i andra hamd till någon desperat stackare och tagit en riktigt saftig månadshyra (precis som alla gjorde under den tiden).
Men det gjorde dom inte. Lägenheten behölls inom familjen och idag är den nog värd typ ingenting jämfört med under 2023. Idag står en massa lägenheter tomma i Skellefteå då bostadsbristen snarare har vänt åt andra hållet. Idag finns det fler lägenheter men färre som vill bo i Skellefteå.

Så det faktum att halvbrodern nu står skriven på adressen känns inte konstigt alls enligt mig.

Jag tror också att det blir en knepig situation just när en person försvinner och inte kan dödsförklaras. Någon förväntas ju betala hyran oavsett om den används eller ej. Polisen har mest troligt gjort allt de behöver i lägenheten och om den inte räknas som någon brottsplats så är det väl upp till familjen vad som händer med lägenheten och alla personens tillhörigheter.
Citat:
Ursprungligen postat av vinternkommer
Kan det vara halvbrorsan som ringde Elliot ?
Varför bor halvbrorsan i Elliots lägenhet nu ?
Behöll familjen lägenheten, är det en hyresrätt eller bostadsrätt ?
Hur kom han över Elliots lägenhet ?
Elliot står skriven hos pappan.
Jag vet inte om man får ta över någon försvunnens persons lägenhet hur som helst?
Är den värd många miljoner kan det ju finnas ekonomiska motiv bakom Elliots försvinnande.
Citera
2025-12-23, 08:25
  #3796
Medlem
Flaskpostenss avatar
Konstigt att han fortfarande är försvunnen och ingen bil hittad. Det har gått 2 år nu. Tänker på den här killen ibland så fick lov att kolla upp va som hade hänt.

Börjar fundera på om han bara lämnat allt och dragit utomlands. Kanske startat ett nytt liv i Alaska eller Sibirien
Citera
2025-12-23, 08:43
  #3797
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinternkommer
Kan det vara så att han tog fel avfart i det dåliga vädret ?
Om han skulle köra mot tex Blåsmark och sen ta småvägarna på vägen tillbaka om E4an var dålig.
Men då kan han ha kört fast på någon liten skogsväg och sedan dött i bilen.

Det börjar nog bli högst osannolikt med spåret ni fortfarande är inne på att han kört av på nån mindre väg och dött i bilen.

Vid det här laget skulle han ha hittats nu, det är folk ute även på mer glesare platser, folk ute med hund, tränar, rider eller ute och jagar osv. Dags att byta spår helt enkelt.
Citera
2025-12-23, 08:45
  #3798
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vart tog Elliott vägen?

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Konstigt att han fortfarande är försvunnen och ingen bil hittad. Det har gått 2 år nu. Tänker på den här killen ibland så fick lov att kolla upp va som hade hänt.

Börjar fundera på om han bara lämnat allt och dragit utomlands. Kanske startat ett nytt liv i Alaska eller Sibirien

Ja det är märkligt att varken han själv eller hans bil har hittats.

Personligen tror jag att Elliott blev kvar någonstans i trakterna av Skellefteå. Bilen däremot kan ha körts till en annan plats. Jag tror inte att det var han själv som stängde av sin mobil manuellt i Jävre.
Citera
2025-12-23, 20:53
  #3799
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Konstigt att han fortfarande är försvunnen och ingen bil hittad. Det har gått 2 år nu. Tänker på den här killen ibland så fick lov att kolla upp va som hade hänt.

Börjar fundera på om han bara lämnat allt och dragit utomlands. Kanske startat ett nytt liv i Alaska eller Sibirien

Kanske han åkte mot Arnöy i Norge, om han inspirerades av Norrmannen på Muskö ?
Och ville bli omskriven för sitt försvinnande ?
Med full tank skulle han nog kunna komma fram dit och framförallt om han hade 30l extra.
Både Elliot och Norrmannen hade relativt nyköpta bilar strax före sitt försvinnande och försvann på nästan exakt samma datum.
Elliot saknade först den 30e November 2023, nästan samma datum som Norrmannen 2 år tidigare.
__________________
Senast redigerad av vinternkommer 2025-12-23 kl. 20:58.
Citera
2025-12-23, 22:23
  #3800
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Det börjar nog bli högst osannolikt med spåret ni fortfarande är inne på att han kört av på nån mindre väg och dött i bilen.

Vid det här laget skulle han ha hittats nu, det är folk ute även på mer glesare platser, folk ute med hund, tränar, rider eller ute och jagar osv. Dags att byta spår helt enkelt.


Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja det är märkligt att varken han själv eller hans bil har hittats.

Personligen tror jag att Elliott blev kvar någonstans i trakterna av Skellefteå. Bilen däremot kan ha körts till en annan plats. Jag tror inte att det var han själv som stängde av sin mobil manuellt i Jävre.
Det sker någon gång ibland att en bil kör av vägen och blir liggande under en gran eller liknande och hittas först efter flera år, med kvarlevorna efter föraren vid ratten.

Här är ett exempel, där bilen inte hittades, trots att den bara låg några meter från vägen: https://www.ljusnan.se/2013-10-08/lag-dod-i-tva-ar

I vallgraven vid citadellet i Landskrona låg en bil med den avlidne föraren i åtta år innan den hittades. Bilen låg strax intill en bro som många passerar, och bilens tak låg bara ett par decimeter under ytan: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P3a3W5/ytterligare-bil-hittad-i-vallgrav

Jag tror att det mest sannolika är att något liknande skett i Elliots fall. Inte minst därför att det inte finns ett spår av bilen.
Citera
2025-12-27, 08:25
  #3801
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det sker någon gång ibland att en bil kör av vägen och blir liggande under en gran eller liknande och hittas först efter flera år, med kvarlevorna efter föraren vid ratten.

Här är ett exempel, där bilen inte hittades, trots att den bara låg några meter från vägen: https://www.ljusnan.se/2013-10-08/lag-dod-i-tva-ar

I vallgraven vid citadellet i Landskrona låg en bil med den avlidne föraren i åtta år innan den hittades. Bilen låg strax intill en bro som många passerar, och bilens tak låg bara ett par decimeter under ytan: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P3a3W5/ytterligare-bil-hittad-i-vallgrav

Jag tror att det mest sannolika är att något liknande skett i Elliots fall. Inte minst därför att det inte finns ett spår av bilen.

Ganska osannolikt med tanke på hur mycket snö de var.
Dessutom inget vatten i närheten.

Skulle han kört av vägen med Volvon så hade han kommit max 10-20m
Citera
2025-12-27, 08:42
  #3802
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Konstigt att han fortfarande är försvunnen och ingen bil hittad. Det har gått 2 år nu. Tänker på den här killen ibland så fick lov att kolla upp va som hade hänt.

Börjar fundera på om han bara lämnat allt och dragit utomlands. Kanske startat ett nytt liv i Alaska eller Sibirien

Nja så skulle nog inte bilen vara försvunnen också. Svårt att köra hela vägen till Alaska osedd. Han är nog på samma plats som bilen var det nu är.
Citera
2025-12-27, 14:50
  #3803
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av President89
Ganska osannolikt med tanke på hur mycket snö de var.
Dessutom inget vatten i närheten.

Skulle han kört av vägen med Volvon så hade han kommit max 10-20m
I ett av fallen jag länkade till fanns inget vatten i närheten, och bilen låg bara 10-15 meter från vägen. Bilen, med den avlidne föraren vid ratten, upptäcktes två år senare av en slump av en person som var ute för att röja sly.
Citera
2025-12-27, 17:38
  #3804
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I ett av fallen jag länkade till fanns inget vatten i närheten, och bilen låg bara 10-15 meter från vägen. Bilen, med den avlidne föraren vid ratten, upptäcktes två år senare av en slump av en person som var ute för att röja sly.
Tänkte på Elliott inte de du länkade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in