Jag kör med citronjuice för att lösa upp kalkbildningar runt tänderna
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Sen allt med citrusfrukter är döden för tänderna.
Citrusfrukter är sura och sänker pH värdet i munnen. Är det tillräckligt lågt börjar emaljen mjukna vilket leder till en massa bekymmer. Vill man vara på den säkra sidan ska man äta och dricka något annat till.
Citrusfrukter är sura och sänker pH värdet i munnen. Är det tillräckligt lågt börjar emaljen mjukna vilket leder till en massa bekymmer. Vill man vara på den säkra sidan ska man äta och dricka något annat till.
En rent mekanisk rengöring av bettet med mellanrumsborstar, tråd, stickor och oral B, har nog större betydelse än krämen. Ett gott förhållande till en lagom hårdhänt tandhygienist är ett måste. Avlagringar måste spettas ur, någon gång per år,,
Håller med föregående... Lucent eltandborste är bäst dock för plack. Den har Ultraljud funktion som liknar tandhygienistarnas verktyg. Inga roterande delar... Parodontax är en bra tandkräm. Be Lucent!
Senast redigerad av Hawkwind25 2025-12-23 kl. 08:13.
Gud vad mycket knäppa tips på krämer och sköljningar ni har här. En vettig elektrisk borste 600-1200kr i cirka 5 minuter med lagom tryck, borsta in med färgtabletter (plaqsearchers 30kr) några gånger om du är motoriskt handikappad vuxen människa. Mellan tänderna bildas det också avlagringar om du inte är bekväm med interndetalborstar. Jag har ISO 2, 3 på dom för alla tänder bakom canintänderna växelvis med riktig tråd snurrad på fingrarna. Har gått flera år sedan jag fick diagnosen tandlossning och den har inte kommit tillbaka eller behövt några fler behandlingar, blöder aldrig vid det vidriga pet-testet dom gör i tandköttet.
Citat:
Ursprungligen postat av Hawkwind25
Håller med föregående... Lucent eltandborste är bäst dock för plack. Den har Ultraljud funktion som liknar tandhygienistarnas verktyg. Inga roterande delar... Parodontax är en bra tandkräm. Be Lucent!
Enligt min tandläkare finns inget som skulle lösa upp tandsten, endast mekanisk borttagning funkar, gå till hygienisten 2 gånger om året så blir det aldrig problem.