Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-23, 05:43
Medlem
Sen allt med citrusfrukter är döden för tänderna.
Citera
2025-12-23, 06:25
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Jag kör med citronjuice för att lösa upp kalkbildningar runt tänderna

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Sen allt med citrusfrukter är döden för tänderna.

Citrusfrukter är sura och sänker pH värdet i munnen. Är det tillräckligt lågt börjar emaljen mjukna vilket leder till en massa bekymmer. Vill man vara på den säkra sidan ska man äta och dricka något annat till.
Citera
2025-12-23, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Citrusfrukter är sura och sänker pH värdet i munnen. Är det tillräckligt lågt börjar emaljen mjukna vilket leder till en massa bekymmer. Vill man vara på den säkra sidan ska man äta och dricka något annat till.
Ja, gäller även vissa godisar.
Citera
2025-12-23, 06:40
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ja, gäller även vissa godisar.

Ja, och läsk och energidrycker och mycket annat, men få skulle hävda att de är BRA för munhälsan, som den där andra stollen gjorde med citronjuice.
Citera
2025-12-23, 07:42
Medlem
Citat:
Exakt, jag använder inte tandcreme men är noga med mellanrumsborste.

Är inte fluor som finns i tandkrämen bra o ha?
Citera
2025-12-23, 08:01
Medlem
En rent mekanisk rengöring av bettet med mellanrumsborstar, tråd, stickor och oral B, har nog större betydelse än krämen. Ett gott förhållande till en lagom hårdhänt tandhygienist är ett måste. Avlagringar måste spettas ur, någon gång per år,,
Citera
2025-12-23, 08:10
Medlem
Håller med föregående... Lucent eltandborste är bäst dock för plack. Den har Ultraljud funktion som liknar tandhygienistarnas verktyg. Inga roterande delar... Parodontax är en bra tandkräm. Be Lucent!
Senast redigerad av Hawkwind25 2025-12-23 kl. 08:13.
Citera
2025-12-23, 08:22
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Finns det någon tandkräm som förhindrar tandsten bättre än andra? Eller är det bara ett säljknep och att alla tandkrämer är lika bra/dåliga på det?

Colgate Tandstenskontroll (gul tub) tror jag funkar. Svårt att säga säkert men tror att jag har mindre tandsten numera, har använt den något halvår.
Citera
2025-12-23, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Är inte fluor som finns i tandkrämen bra o ha?
Jo, men jag har fluor sköljning på flaska utskrivet av tandläkaren.
Citera
2025-12-23, 08:45
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Gud vad mycket knäppa tips på krämer och sköljningar ni har här. En vettig elektrisk borste 600-1200kr i cirka 5 minuter med lagom tryck, borsta in med färgtabletter (plaqsearchers 30kr) några gånger om du är motoriskt handikappad vuxen människa. Mellan tänderna bildas det också avlagringar om du inte är bekväm med interndetalborstar. Jag har ISO 2, 3 på dom för alla tänder bakom canintänderna växelvis med riktig tråd snurrad på fingrarna. Har gått flera år sedan jag fick diagnosen tandlossning och den har inte kommit tillbaka eller behövt några fler behandlingar, blöder aldrig vid det vidriga pet-testet dom gör i tandköttet.
Citat:
Ursprungligen postat av Hawkwind25
Håller med föregående... Lucent eltandborste är bäst dock för plack. Den har Ultraljud funktion som liknar tandhygienistarnas verktyg. Inga roterande delar... Parodontax är en bra tandkräm. Be Lucent!

Dom tar 10.000kr för ändstycket som sitter i stolarna där. Inget du kan få av en elektrisk borste för 749kr. Det instrumentet har stålspetsar som glider ner och gör överföringen. https://www.basiqdental.se/sv_SE/p/hand-och-vinkelstycken/handstycken/piezon-handstycke-set/154223
Senast redigerad av DAGGER[X] 2025-12-23 kl. 08:49.
Citera
2025-12-23, 09:03
Medlem
Enligt min tandläkare finns inget som skulle lösa upp tandsten, endast mekanisk borttagning funkar, gå till hygienisten 2 gånger om året så blir det aldrig problem.
Citera
2025-12-23, 09:05
Medlem
Sen sitter tandsten alltid på de ytor du inte ser, tex under tandköttet,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här