Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-22, 14:20
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enknasigboll
Köerna är helt sjuka! Själv blev jag ställd i kö för att få tandställning någon gång kring 2007. Jag fick tandställningen för två veckor sedan. Men aa, vet ej om det är invandringens fel egentligen. Trodde det berodde på att våran regering prioriterar att skicka pengar till random krig utöver sitt eget folk.
Det beror antagligen på att du valde folktandvården. Vuxna människor ska välja en bra privat klinik. De är för sina kunder eftersom de betalar deras lön, och arbetar hårt för att ha korta köer.

Folktandvården har haft enorma köer sedan 2016 när det kom in 100.000 unga män som aldrig borstat tänderna, och några miljarder har det nog gått dit.
Citera
2025-12-22, 14:20
Medlem
Citat:
Vet ej om detta gäller i hela landet, men de senaste åren har jag inte kunnat boka tid på vårdcentralen som vanligt. Man ska ju kunna gå in på 1177 och välja en ledig tid som passar, men nu går det inte längre. Ända sedan alla vårdcentraler i min stad bytte namn till ”bra liv” har det varit såhär. På den ena jag var inskriven i så fanns det inget telefonnummer att ringa överhuvudtaget, de hänvisade bara till appen där man inte heller kan boka tid att gå dit, man kan bara boka facetime samtal som kostar 100kr. Behövde boka ett facetime samtal och betala den summan endast för att de skulle boka in en tid på plats åt mig- som jag fick vänta på i månader. Bytte till en annan vårdcentral dit man kan ringa och boka, men endast samma dag. Jag kan inte bara lämna jobbet hur som helst, och man kan bara ringa dit under arbetstid. Ringde dit förra veckan och berättade vad som var fel, det var tydligen allvarligt, men de erbjöd mig att antingen lämna jobbet (och förmodligen få sparken) för att komma dit om en timme eller ringa igen imorgon. Ska jag behöva söka ledigt 2 veckor i förväg bara för att RINGA vårdcentralen på morgonen och KANSKE få en tid? Varför kan man bara inte boka in en tid i förväg som vanligt?

Varför ska du boka tid på vårdcentralen? Använd Min doktor appen och tala med en läkare direkt i stället. Samtalet kostar lika mycket som ett fysiskt besök på vårdcentralen.
Citera
2025-12-22, 14:22
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Det är på grund av att korkade idioter röstade på moderaterna som försöker göra sverige till USA där de inte har någon sjukvård
Det är landstingen som styr sjukvården och sist jag tittade i t.ex Stockholm var det S+MP som styrde.
Citera
2025-12-22, 14:24
Medlem
Du kan ju inte ha det som på "boka direkt", för då kommer vårdcentralen krylla av folk som har lite ont i tån som de slog i, medan andras cancer förblir oupptäckt.
Citera
2025-12-22, 14:27
Medlem
Kundalinis avatar
Svenska läkare hade för några år sedan emot en fjärdedel av antalet patientbesök en tysk läkare har.

Svensk vård är gravt dysfunktionell. Och dyr som fan.
Citera
2025-12-22, 14:31
Medlem
Citat:
Vet ej om detta gäller i hela landet, men de senaste åren har jag inte kunnat boka tid på vårdcentralen som vanligt. Man ska ju kunna gå in på 1177 och välja en ledig tid som passar, men nu går det inte längre. Ända sedan alla vårdcentraler i min stad bytte namn till ”bra liv” har det varit såhär. På den ena jag var inskriven i så fanns det inget telefonnummer att ringa överhuvudtaget, de hänvisade bara till appen där man inte heller kan boka tid att gå dit, man kan bara boka facetime samtal som kostar 100kr. Behövde boka ett facetime samtal och betala den summan endast för att de skulle boka in en tid på plats åt mig- som jag fick vänta på i månader. Bytte till en annan vårdcentral dit man kan ringa och boka, men endast samma dag. Jag kan inte bara lämna jobbet hur som helst, och man kan bara ringa dit under arbetstid. Ringde dit förra veckan och berättade vad som var fel, det var tydligen allvarligt, men de erbjöd mig att antingen lämna jobbet (och förmodligen få sparken) för att komma dit om en timme eller ringa igen imorgon. Ska jag behöva söka ledigt 2 veckor i förväg bara för att RINGA vårdcentralen på morgonen och KANSKE få en tid? Varför kan man bara inte boka in en tid i förväg som vanligt?

Här i Region Stockholm har vi Alltid Öppet appen som är väldigt smidig att boka med, har ni inget liknande?

https://www.alltidoppet.regionstockholm.se/
Citera
2025-12-22, 14:38
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Du fattar väl att 1177 är öppet dygnet runt va? Jag gick ju obviously in och kollade om det gick att boka efter arbetstid. Och nej det tar inte bara 1-2 minuter att ringa. Man måste ju klicka på siffror men nån jävla robot som sedan säger att de ringer upp om en timme. Om en timme har jag säkert inte tid, då kanske jag står och pratar med en kund

Har du ringt idag - du verkar ju ha all tid i världen nu men kanske väljer du att sitta på Flashback och klaga, i stället - vad vet jag?
Citera
2025-12-22, 14:41
Medlem
doncroces avatar
Bor du i Stockholmsregionen/Västra Götaland, be en arabisktalande vän ringa i dit ställe, finns en särskild telefonlinje för arabisktalande, det är inte lika långa köer och har aldrig haft problem att få en tid bokad som via vanliga 1177
Citera
2025-12-22, 14:41
Medlem
Luismis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Det korta svaret är att svensk sjukvård är totalt värdelös vad gäller allt från planering/schemaläggning till daglig verksamhet, det finns inget tänk, allt bara rullar på som det alltid gjort på ett dåligt sätt.

Utöver detta finns det ett skevt hjältekomplex med i bilden, som när alla skulle applådera vissa tider för att visa sin uppskattning mot vården vissa klockslag under "pandemin", hjältekomplex och oförmåga att sköta en simpel verksamhet gör att det bli katastrof, om det så är en vårdcentral som havererar eller cancerpatienter som dör för att de inte får vård i tid!

Jag skulle inte påstå att det är något hjältekomplex som gör att vården inte funkar. Många som jobbsr i vården känner väl snarare tvärtom, att man inte har förutsättningarna att göra ett bra jobb, än mindre någon hjälteinsats.

Ett betydligt större problem är att man skurit ner rejält på den administrativa personalen. Istället för att låta någon som är bra på att schemalägga och planera göra just det så ska samma uppgifter skötas av vårdpersonalen (åtminstone ser det ut så på min arbetsplats). Administrationen äter upp så mycket tid som jag hade kunnat lägga på mina patienter.
Citera
2025-12-22, 14:49
Medlem
svampdamps avatar
Jag har privat försäkring och jag ringde och fick läkartid 2 dagar senare. Känner inte igen mig i det du beskriver.
Citera
2025-12-22, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luismi
....

Ett betydligt större problem är att man skurit ner rejält på den administrativa personalen. Istället för att låta någon som är bra på att schemalägga och planera göra just det så ska samma uppgifter skötas av vårdpersonalen (åtminstone ser det ut så på min arbetsplats). Administrationen äter upp så mycket tid som jag hade kunnat lägga på mina patienter.

I belive you hit the nail there. I åratal har det hetat att administrativ personal bara kostar pengar, sjuksyrror och läkare kan lätt göra deras jobb (vilket de inte kan).
Guess what? Det blir ännu mindre tid för patienterna och det kostar pengar och lidande.
Citera
2025-12-22, 14:58
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Lite så. Har man inte tid att ringa för att boka vård så är vårdbehovet inte särskilt stort och då är det helt rätt att buffa TS redan i dörren. Det är ju just sånt det här nya systemet är tänkt att motverka; hypokondriker och ensamma stackare som använder läkarbesök som ett sätt att stimulera sig socialt.

Använd appen eller ring en sköterska i receptionen, TS. Acceptera att samhället ser annorlunda ut idag än för 35 år sedan. Du har sannolikt själv röstat för detta en gång i tiden.

Så någon som har ont i ryggen som behöver kolla upp med en läkare vad det beror på ska inte kunna boka en normal tid om några veckor eller när det nu finns ledigt? Ska denna person, trots att den inte behöver akuttid samma dag, ringa och blockera upp telefonkön för alla dom som faktiskt behöver akuttid? Och ska denne person behöva ta ledigt från jobbet för att boka sin icke akuta tid via telefon?
Senast redigerad av SoulOfSophia 2025-12-22 kl. 15:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in