Citat:
Ursprungligen postat av
UniktAnvNamn
Det korta svaret är att svensk sjukvård är totalt värdelös vad gäller allt från planering/schemaläggning till daglig verksamhet, det finns inget tänk, allt bara rullar på som det alltid gjort på ett dåligt sätt.
Utöver detta finns det ett skevt hjältekomplex med i bilden, som när alla skulle applådera vissa tider för att visa sin uppskattning mot vården vissa klockslag under "pandemin", hjältekomplex och oförmåga att sköta en simpel verksamhet gör att det bli katastrof, om det så är en vårdcentral som havererar eller cancerpatienter som dör för att de inte får vård i tid!
Jag skulle inte påstå att det är något hjältekomplex som gör att vården inte funkar. Många som jobbsr i vården känner väl snarare tvärtom, att man inte har förutsättningarna att göra ett bra jobb, än mindre någon hjälteinsats.
Ett betydligt större problem är att man skurit ner rejält på den administrativa personalen. Istället för att låta någon som är bra på att schemalägga och planera göra just det så ska samma uppgifter skötas av vårdpersonalen (åtminstone ser det ut så på min arbetsplats). Administrationen äter upp så mycket tid som jag hade kunnat lägga på mina patienter.