2025-12-21, 22:02
Medlem
Adelaides avatar
Om det är bestämt när deras sista spelning blir så borde de bjuda in Blackmore för några nummer tycker jag. Är ju trots allt mycket tack vare honom som de blev så stora i musikvärlden.

Ännu mer önsketänk: vore kul om Rod Evans kunde kliva fram och köra Hush en sista gång också. Är väl på tiden att skandalen 1980 glöms nu. Dessutom kanske han t.om är en bättre sångare än Gillan nuförtiden.
Citera
2025-12-22, 13:02
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Om det är bestämt när deras sista spelning blir så borde de bjuda in Blackmore för några nummer tycker jag. Är ju trots allt mycket tack vare honom som de blev så stora i musikvärlden.

Ännu mer önsketänk: vore kul om Rod Evans kunde kliva fram och köra Hush en sista gång också. Är väl på tiden att skandalen 1980 glöms nu. Dessutom kanske han t.om är en bättre sångare än Gillan nuförtiden.

Jag tror att det är större chans att de bjuder upp Rod Evans och David Coverdale på scenen än Ritche Blackmore. Gillan tycker att Blackmore skulle förta den goda stämning som dagens Deep Purple har.
Citera
2025-12-22, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
Jag tror att det är större chans att de bjuder upp Rod Evans och David Coverdale på scenen än Ritche Blackmore. Gillan tycker att Blackmore skulle förta den goda stämning som dagens Deep Purple har.

Chansen att Ritchie skulle stå på scenen är mikroskopisk, han har stora problem även med Blackmore's Night nu. Rod Evans och Nick Simper på scenen vore vore fantastikt!
Citera
2025-12-28, 01:09
Medlem
Geomeisters avatar
Ian Paice verkar ha jobbat på sin första soloskiva under X-antal år. På sin kanal via Youtube har han nu gått ut med att mycket med skivan verkar klart. Den lär släppas någon gång under 2026. Det kommer inte vara en "trum-skiva" utan en skiva med diverse olika musiker inte helt olikt det Tony Iommi, Slash och Carlos Santana gjort tidigare i sina karriärer.

Något som kommer nå en större marknad eller bli ett djupdyk endast för bandets mest trogna fans?
Citera
2025-12-28, 11:22
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Ian Paice verkar ha jobbat på sin första soloskiva under X-antal år. På sin kanal via Youtube har han nu gått ut med att mycket med skivan verkar klart. Den lär släppas någon gång under 2026. Det kommer inte vara en "trum-skiva" utan en skiva med diverse olika musiker inte helt olikt det Tony Iommi, Slash och Carlos Santana gjort tidigare i sina karriärer.

Något som kommer nå en större marknad eller bli ett djupdyk endast för bandets mest trogna fans?
Lär endast vara de närmsta sörjande som visar intresse. Om nu Paice är en låtskrivare av rang så hade det visat sig tidigare i karriären.
Citera
2025-12-28, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister

Det låter som Alan Whites soloalbum Ramshackled (kom 1976 när alla medlemmar i Yes gjorde var sitt soloalbum, av skiftande kvalitet). Bägge dessa herrar är/var lysande trummisar och viktiga för bandets sound, men knappast framträdande låtskrivare på egen hand.
Citera
2026-01-03, 11:51
Medlem
Adelaides avatar
Den bästa skivan som en Deep Purple-medlem har släppt enligt mig är Captain Beyonds debutalbum.
Citera
2026-01-31, 20:43
Medlem
Geomeisters avatar
Bandet har annonserat att ny skiva kommer i Juni detta år

Något tråkigare är att Glenn Hughes ställt in sin turné eller delar av den på grund av sjukdom. Något tillfälligt eller allvarligt? Vet jag inte.
Citera
2026-02-14, 20:45
Medlem
Geomeisters avatar
Ian Gillan och Steve Morse förlorade sina fruar för något år sedan. Nu kommer Steve Morse hyllning till hans fru via låten Taken by An Angel som även spelas av hans son Kevin Morse. Släppt som fjärde singel från skivan Triangulation vilken kom ut i november 2025.

Påminner en del om Deep Purples Contact Lost från skivan Bananas.
Citera
2026-03-07, 12:02
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Den insomnade musikbloggen Metalnallen (2009 - 2013) hade en recension av "Now What?!" och här har vi en bit av denna:

Citat:
Jag tycker fortfarande att bandet har skärpan att klara sig in i 2010-talet, de känns inte som ett band som borde ha lagt av som många andra gamla rockrävar, men det kanske bara är jag. Men detta är för mig otroligt stabilt och professionellt, men samtidigt kreativt och varierat och görs på riktigt hög nivå fortfarande, så varför skulle inte betyget visa på detta. En del låter påminner mig mer om simplare, mer rivig och svängig hårdrock a la 70-tal och denna variation både på och emellan låtarna är riktigt skön måste jag säga och det är ju ännu ett plus såklart. Bandet har ju bytt lite medlemmar genom åren, mellan 1976 och 1984 fanns dessutom inte bandet, så i fronten som vokalist har funnits lite olika, men en av de som gick med bandet 1969 är den som frontar bandet nu, nämligen Ian Gillan. Jag tycker att hans röst fortfarande håller än idag och det finns en professionalitet och stabilitet även där, han har även en personlighet och en karaktär i rösten som jag verkligen tycker om, så detta är ett band som inte passerat sitt bäst-före-datum i min mening och det är ändå 45 år sedan de blev till, det är inte illa pinkat.

Håller ni med skribenten om att det är en stabil platta?
Citera
2026-03-08, 11:54
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Den insomnade musikbloggen Metalnallen (2009 - 2013) hade en recension av "Now What?!" och här har vi en bit av denna:

Håller ni med skribenten om att det är en stabil platta?

"Now What?!" var nog den skivan som verkligen fick mig att lyssna in mig mera på Deep Purple än bara Smoke On The Water låten. Första singeln som släpptes Vincent Price gick väldigt mycket & varje gång man lyssnade så kände man nästan hur skräckfilmerna kom upp framför ögonen & musikvideon till Vincent Price https://www.youtube.com/watch?v=BEWYRRaxFhU

Men annars så har "Now What?!" några låtar som med tiden kommer nog bli klassiker.
"Weirdistan" , "Hell to Pay" , "Above and Beyond" (To John Lord) , "Uncommon Man" , "Après vous"
"All the Time in the World" & "Vincent Price".
Citera
2026-03-11, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
"Now What?!" var nog den skivan som verkligen fick mig att lyssna in mig mera på Deep Purple än bara Smoke On The Water låten. Första singeln som släpptes Vincent Price gick väldigt mycket & varje gång man lyssnade så kände man nästan hur skräckfilmerna kom upp framför ögonen & musikvideon till Vincent Price https://www.youtube.com/watch?v=BEWYRRaxFhU

Men annars så har "Now What?!" några låtar som med tiden kommer nog bli klassiker.
"Weirdistan" , "Hell to Pay" , "Above and Beyond" (To John Lord) , "Uncommon Man" , "Après vous"
"All the Time in the World" & "Vincent Price".

Now What var/är en stor revansch när den kom, och håller fint även idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in