2025-12-21, 17:28
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Du undviker denna frågan:

"Anta att du har tränat en modell som uppvisar mycket hög prestanda i offline-utvärdering men degraderar markant efter driftsättning i produktion. Hur skulle du systematiskt analysera orsakerna till detta beteende, och vilka åtgärder skulle du överväga på kort respektive lång sikt?"

För du kan ingenting om AI och därmed ingenting om FSD.
Jag svarade på frågan. Till skillnad från dig så jobbar jag professionellt med AI. Teslas approach suger dase och är dömd att misslyckas. Företaget lär inte ens finnas kvar om några år.
Senast redigerad av otello 2025-12-21 kl. 17:34.
Citera
2025-12-21, 17:30
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Ja, de har bara haft sjukt mycket tur – flera gånger på raken mellan punkt A och B.

Det ser faktiskt ut som att våra danska grannar har hittat ett sätt att få ut FSD på danska vägar, och att även de som redan har köpt FSD-paketet kommer få tillgång vid starten 2026.

Lååång väntan, men bättre sent än aldrig.

https://x.com/arpe_dk/status/2002292029061992736?s=46

Jag tror jag ska kika förbi Køge efter jul och se om man kan få en åktur.

Jag kör ofta bil i Danmark – tror du begränsningen för FSD är knuten till bilens nationalitet, eller till landet den befinner sig i?
Om det bara är geo-fencat måste jag byta bil asap och lägga till FSD.

Jag får väl sälja ett par TSLA-aktier, Otello, så får jag i alla fall något av värde tillbaka innan det kraschar… eller hur, Otello? 😅
Varför skulle en glorifierad lane-assist generera pengar till företaget?

Och ja, deras system måste tränas specifikt för varken lands trafikregler.
Citera
2025-12-21, 17:35
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackwack
Hörrudu nu ska jag tala om för er low iq tesla skeptiker en sak som borde varit klar för länge sedan. Det finns inget företag som kan mäta sig med Tesla när det kommer till robotaxi. Ja jag menar exakt det som jag sa, Inget. Är det någon kärring som behöver en närmare förklaring så kan jag säga att det handlar i grunden om två saker som lägger grunden för Tesla att ha en dominant position på robotaxi marknaden. Att Tesla skippat lidar aproachen och kört på sin end to end ML model baserad på kameror bara samt det faktum att Tesla producerar robotaxis för i princip 1/10 av kostnaden gentemot dess mest relevanta konkurrenter som waymo. Bara dessa två faktum gör att det med stor sannolikhet ligger till på så sätt aatt jag kommer fortsätta dega fint på stock market medans ni sitter här och tjurar

Ja... Tesla kan bygga billigare bilar än seriösa företag eftersom de använder billigare komponenter, slarvigare montering och sämre teknik. Det är som att säga att TEMU är överlägsna på klockor eftersom de kan sätta ihop billigare armbandsur än Patek Philippe...

Den stora grejen är också att Teslas självkörande taxis inte fungerar i nuläget. Allt prat om överlägsen teknik, skalbarhet och en privat sedelpress för alla i Teslakyrkan är bara fromma förhoppningar och önsketänkande.

Jag håller det högst osannolikt att Teslas angreppssätt kommer att fungera inom överskådlig tid. Det skulle kräva mer eller mindre en revolution av AI:s funktionalitet, och något sånt håller i alla fall jag inte andan inför... (AI har varit i stort sett lika halvtaskigt senaste åren, trots gigantiska investeringar från alla håll och kanter, så tveksamt om det blir så mycket bättre).
Citera
2025-12-21, 19:27
Medlem
raskenss avatar
Tesla sämst på begagnat men vem bryr sig då den nya ekonomin gäller med tre miljarder Optimusrobotar om 10 år och pengar kommer inte behövas längre enligt Profeten Kekkius:

https://www.realtid.se/realtidtv/tesla-i-botten-bland-begagnade-bilar-de-toppar-listan/
Citera
2025-12-21, 20:06
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Ja... Tesla kan bygga billigare bilar än seriösa företag eftersom de använder billigare komponenter, slarvigare montering och sämre teknik. Det är som att säga att TEMU är överlägsna på klockor eftersom de kan sätta ihop billigare armbandsur än Patek Philippe...

Den stora grejen är också att Teslas självkörande taxis inte fungerar i nuläget. Allt prat om överlägsen teknik, skalbarhet och en privat sedelpress för alla i Teslakyrkan är bara fromma förhoppningar och önsketänkande.

Jag håller det högst osannolikt att Teslas angreppssätt kommer att fungera inom överskådlig tid. Det skulle kräva mer eller mindre en revolution av AI:s funktionalitet, och något sånt håller i alla fall jag inte andan inför... (AI har varit i stort sett lika halvtaskigt senaste åren, trots gigantiska investeringar från alla håll och kanter, så tveksamt om det blir så mycket bättre).

Det kom precis siffror på att de har 1 665 registrerade bilar i Kalifornien – en ökning med cirka 1 000 stycken i ett svep.

Med lite kärlek från sin bestie Trump gissar jag att man under våren kommer att lätta på gränsen om max 2 500 bilar per flotta. Det är såklart fortfarande mycket jobb kvar, men siffrorna talar sitt tydliga språk: när det väl börjar rulla ut går det fort.

Det är dock lite komiskt. Samma personer som för tio år sedan sa att elbilar aldrig skulle bli något sitter i dag och säger att självkörande bilar aldrig kommer att bli något.

I dag är runt 25 % av alla bilar som säljs elektriska, och vi är mitt i starten på deras S-kurva. Autonomi kommer att göra samma resa – men dubbelt så snabbt – och samtidigt medföra stor konsolidering.

Det är dessutom bara de största aktörerna som kommer att våga ta ansvar vid olyckor och betala priset. Små spelare kommer att slås ut, och det blir sannolikt ett decennium av konsolidering.
Citera
2025-12-21, 20:13
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Varför skulle en glorifierad lane-assist generera pengar till företaget?

Och ja, deras system måste tränas specifikt för varken lands trafikregler.

En elektrisk bil för sub 30k dollar som rullar som taxi dygnet runt med minimalt med service och utan behov av chaufför.
Värdelös affärsidé, alla hör ju att det inte finns någon ekonomi i det.

Dessutom, du har rätt det är omöjligt, det kommer aldrig att gå och går det så blire nog inget bra ändå.
Trafikregler är allt för svåra att förstå sig på, så ingen idé att försöka.
Citera
2025-12-21, 20:22
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
En elektrisk bil för sub 30k dollar som rullar som taxi dygnet runt med minimalt med service och utan behov av chaufför.

Dessutom, du har rätt det är omöjligt, det kommer aldrig att gå och går det så blire nog inget bra ändå.

Varför skulle en självkörande taxi behöva mindre service än en människostyrd taxi? Det borde vara tvärt om- eftersom en förarlös taxi garanterat kommer bli utsatt för mer vandalism och fyllekräkande.

En van förare kan också bättre bedöma när bilen faktiskt behöver service; bilens egna system kan både tycka att det är dags för service helt i onödan, eller missa allvarliga problem som behöver lagas.
Citera
2025-12-21, 20:29
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Call options fortsatte välla in under veckan som gick och många stora lirare betar på runt $650 redan om några veckor. Om vi får en repris av förra årets Jul&nyårs-rally kommer inläggen från alla TSLAQ's bli rolig läsning medan man smuttar på lite spetsad glögg.

Psykologiskt visar TSLAQ tydliga drag av grupp-psykologi som påminner om en motkult eller echo chamber. Här finns stark bekräftelsebias och kognitiv dissonans. Positiv utveckling som rekordleveranser, FSD-framsteg, unsupervised Robotaxi-piloter och nya ATH-nivåer ignoreras helt, medan negativa aspekter blåses upp. När Tesla lyckas blir det tyst eller så dubblar man ner på gamla argument – ett klassiskt sätt att hantera att verkligheten motsäger ens övertygelse.

Identiteten är djupt bunden till narrativet. Många har hållit på i 5–10 år, ofta med stora personliga förluster, och att erkänna fel skulle kännas som ett personligt nederlag, likt spelare som jagar förluster och fortsätter tro att "det här är året det rasar". Det finns också en outrage och moralisk överlägsenhet där Musk ses som en "carnival barker" eller fraud, vilket ger en känsla av att kämpa för rättvisa och avslöja bluffen – något som håller engagemanget vid liv men lätt blir obsessivt, med dagliga poster i årtal. Anonymiteten och tribalismen förstärker det extrema beteendet, och gruppen peppar varandra precis som Tesla-fans gör på sin sida – ironiskt nog medan de ofta anklagar just Tesla-sidan för att vara en cult, trots att de själva upprepar samma fraser och narrativ.

Även om vissa ser TSLAQ som rationella whistleblowers som pekar ut verkliga problem som övervärdering, försenade löften och konkurrens – och visst har de haft poänger där – så har deras förutsägelser misslyckats spektakulärt gång på gång. Det pekar mer på ideologisk blindhet och finansiell smärta än objektiv analys. Short selling är psykiskt brutalt med obegränsade förluster och ständig stress, och Tesla/Musk triggar extra hårt på grund av polariseringen, så många verkar fast i en loop där hatet mot Musk väger tyngre än fakta.

Sammantaget är TSLAQ ett fascinerande exempel på hur finansiella intressen, grupptryck och en stark personlig investering i en "sanning" kan skapa en långlivad subkultur som överlever – trots att verkligheten upprepat gånger pekar åt ett helt annat håll.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2025-12-21 kl. 20:32.
Citera
2025-12-21, 21:15
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Varför skulle en självkörande taxi behöva mindre service än en människostyrd taxi? Det borde vara tvärt om- eftersom en förarlös taxi garanterat kommer bli utsatt för mer vandalism och fyllekräkande.

En van förare kan också bättre bedöma när bilen faktiskt behöver service; bilens egna system kan både tycka att det är dags för service helt i onödan, eller missa allvarliga problem som behöver lagas.

Det är sant, men så har väl också elbilen konkurrerat ut fossilbilen i taxivärlden till stor del, men ja du har rätt, en chaufför som äger sin egen bil borde ha ganska bra koll på servicebehov eller märkliga vibrationer etc.

En annan spännande vinkel är vad som faktiskt skulle krävas lönemässigt för att ha 24 timmar per dygn-täckning med chaufför på, säg, en enda taxi under ett år.

Även lågt räknat landar man på 2–2,5 miljoner kronor per år bara i timlön, arbetsgivaravgifter, semester mm.

I praktiken skulle man kunna skrota bilen varje år och ändå vara konkurrenskraftig jämfört med traditionell taxi, kanske till och med skrota kvartalsvis 😅

Vad tror du händer om producenten har som incitament att saker ska hålla och rulla billigt?
Tror du hållbarheten blir bättre eller sämre?
Citera
2025-12-21, 22:46
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Det är sant, men så har väl också elbilen konkurrerat ut fossilbilen i taxivärlden till stor del, men ja du har rätt, en chaufför som äger sin egen bil borde ha ganska bra koll på servicebehov eller märkliga vibrationer etc.

En annan spännande vinkel är vad som faktiskt skulle krävas lönemässigt för att ha 24 timmar per dygn-täckning med chaufför på, säg, en enda taxi under ett år.

Även lågt räknat landar man på 2–2,5 miljoner kronor per år bara i timlön, arbetsgivaravgifter, semester mm.

I praktiken skulle man kunna skrota bilen varje år och ändå vara konkurrenskraftig jämfört med traditionell taxi, kanske till och med skrota kvartalsvis 😅

Vad tror du händer om producenten har som incitament att saker ska hålla och rulla billigt?
Tror du hållbarheten blir bättre eller sämre?

Taxibolag har flera förare som arbetar 8-timmar i stöten, smart va? Sen vid högsäsong så schemalägger man så att flera är tillgängliga när de behövs som bäst. Måndag innan löning klockan 3 på natten är det väldigt få som vill åka taxi, så då kan de flesta taxiförare vara lediga. Medan man schemalägger så att många jobbar på fredag efter löning då många vill åka taxi.

Jag tror dock att hela affärsplanen med robotaxis är feltänkt. Jag kan inte tänka mig att det finns speciellt många människor som vill köpa en ny, dyr bil, för att sen låta kreti och pleti använda den som taxi(och spy i den varannan fredag). Musk är som en sån där jobbig 14-åring som tror framtiden kommer bli som i sfi-fi filmer från 70-talet, där alla har likadana kläder och det finns 1 bilmodell som alla använder...

Att Musk suttit på pojkrummet och författat en manifest om hur han tycker världen borde arrangeras för att vara mest rationell och logisk har faktiskt ingenting med verkligheten att göra...

EDIT:
Sen är förstås fortfarande den största invändningen mot det hela att självkörande bilar INTE FUNGERAR I NULÄGET! Och att det är högst tveksamt om de någonsin kommer fungera med Teslas approach!

För vilket annat företag hade sånt beteende varit OK??? Vad hade folk sagt om Bill Gates lanserat en skrivmaskin i neonfärger med påklistrade lysdioder på 80-talet och sagt: "Det här är framtiden! Nu är år 0! Nästa år kommer ett tilläggspaket som gör detta underverk till en supderduperdator!"
Senast redigerad av Felicia.C.Rose 2025-12-21 kl. 22:53.
Citera
2025-12-21, 23:06
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Taxibolag har flera förare som arbetar 8-timmar i stöten, smart va? Sen vid högsäsong så schemalägger man så att flera är tillgängliga när de behövs som bäst. Måndag innan löning klockan 3 på natten är det väldigt få som vill åka taxi, så då kan de flesta taxiförare vara lediga. Medan man schemalägger så att många jobbar på fredag efter löning då många vill åka taxi.

Jag tror dock att hela affärsplanen med robotaxis är feltänkt. Jag kan inte tänka mig att det finns speciellt många människor som vill köpa en ny, dyr bil, för att sen låta kreti och pleti använda den som taxi(och spy i den varannan fredag). Musk är som en sån där jobbig 14-åring som tror framtiden kommer bli som i sfi-fi filmer från 70-talet, där alla har likadana kläder och det finns 1 bilmodell som alla använder...

Att Musk suttit på pojkrummet och författat en manifest om hur han tycker världen borde arrangeras för att vara mest rationell och logisk har faktiskt ingenting med verkligheten att göra...

EDIT:
Sen är förstås fortfarande den största invändningen mot det hela att självkörande bilar INTE FUNGERAR I NULÄGET! Och att det är högst tveksamt om de någonsin kommer fungera med Teslas approach!

För vilket annat företag hade sånt beteende varit OK??? Vad hade folk sagt om Bill Gates lanserat en skrivmaskin i neonfärger med påklistrade lysdioder på 80-talet och sagt: "Det här är framtiden! Nu är år 0! Nästa år kommer ett tilläggspaket som gör detta underverk till en supderduperdator!"

Alltså hur kan du argumentera för att taxichauffören är en kostnadsbesparing jämfört med en bil som kör sig själv?

Jag förstår verkligen inte hur du får ihop det. Bilen måste ju ändå köpas in. Matematiken är ju inte raketforskning.

Ett taxibolag har ett antal bilar och ännu fler förare. Målet är att bilen ska rulla för jämnan, vilket många taxibilar gör. En taxi som rullar kontinuerligt med flera förare leder till stora kostnader för löner och sociala avgifter.

Antingen sjunker priset på transport eller så ökar marginalerna. Eller finns det några alternativa utfall som jag missar?

Jag förstår att man av olika skäl kan välja att tro att det inte kommer fungera. Eller kanske ser en framtid där Tesla inte är ledande. Det är såklart upp till var och en att bedöma. Men dina argument för varför är inte särskilt starka. Har du kört taxi själv, eller har din pappa gjort det eller något i den stilen, eftersom dina argument känns så ologiska?

Säg bara att det inte kommer funka. Att argumentera för att ekonomin inte går ihop om det faktiskt fungerar håller ju inte riktigt.
Citera
2025-12-21, 23:35
Avstängd
otellos avatar
Citat:

En elektrisk bil som med rätta kommer att vandaliseras och punktbeskattas, och som dessutom tävlar mot andra/bättre bilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in