2025-12-20, 23:54
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
En grej jag inte hajar. Tydligen hade interim-paketet kostat aktieägarna över $100B (!!) i extra dilution, något man nu alltså slipper med det gamla paketet som jag förstår det. Plus att det är en overhang med osäkerhet som är puts väck. Ändå var TSLA helt platt mot marknaden i fredags efterhandeln?

Borde inte kursen öka 7% ish bara på ren "book value"? Eller missar jag något. Visst kan det vara lite priced in då detta var väntat men ändå.

https://x.com/ahead_of_curve/status/2002225672576729485?s=46&t=-nzBABaApLNxu9y7Hkt51A

Ja jag funderar på samma sak. Men tänk på att det var opex i fredags och många som satsade på uppsidan som tog hem sina positioner. Tesla stängde ändå väldigt starkt för veckan.
Citera
2025-12-21, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Det finns redan taxi-verksamhet och carpool-lösningar. Varför tror du det kommer bli revolution och år 0 nästa år OM Tesla lyckas uppfinna en självkörande taxibil?

Det enkla faktum som zombierna i Tesla-sekten inte fattar är att verklighetens folk gillar att äga sin alldeles egna bil, och har en känslomässig anknytning till sin bil. Folk i allmänhet ser alltså sin sin bil som ett husdjur. Meeen, eftersom Musk och hans fanboys är legitimerade psykopater så förstår de så klart inte grundläggande mänskliga känslor...

Så, riktiga människor i den riktiga världen kommer att ha 0 intresse av att köpa/hyra en Cybertaxi som kreti och pleti kan använda, och som garanterat kommer bli nerspydd varannan fredag, eller kidnappad och såld som undervärdig bilslav till de mörkaste delarna av ryssland.

Hörrudu nu ska jag tala om för er low iq tesla skeptiker en sak som borde varit klar för länge sedan. Det finns inget företag som kan mäta sig med Tesla när det kommer till robotaxi. Ja jag menar exakt det som jag sa, Inget. Är det någon kärring som behöver en närmare förklaring så kan jag säga att det handlar i grunden om två saker som lägger grunden för Tesla att ha en dominant position på robotaxi marknaden. Att Tesla skippat lidar aproachen och kört på sin end to end ML model baserad på kameror bara samt det faktum att Tesla producerar robotaxis för i princip 1/10 av kostnaden gentemot dess mest relevanta konkurrenter som waymo. Bara dessa två faktum gör att det med stor sannolikhet ligger till på så sätt aatt jag kommer fortsätta dega fint på stock market medans ni sitter här och tjurar
Citera
2025-12-21, 02:14
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
OK, då säger vi så 😅

Kan köpa att t.ex. Kia-gruppen har nått dit.
Europeiska tillverkare ligger väl någonstans runt ±0 om man exkluderar avskrivningar på investeringar.

Ford skrotar ju sina modeller osv.
Rivian? Lucid?

Hur som helst tycker jag att det rimliga vore att du hade rätt, med tanke på att det snart har gått ett decennium.
Min poäng är att det tar tid att kämpa in ett teknikförsprång, och det är inte alltid lönsamt. När Tesla släpper FSD unsupervised kommer det vara ett decennium av ”FSD-killers”. Men när de väl är i paritet kommer Tesla ändå ha lejonparten och i praktiken äga både verbet och tjänsten till stor del – kanske tillsammans med Waymo, om de löser vinstmarginalfrågan med hjälp av någon befintlig producent.
Tesla ligger redan långt efter många andra biltillverkare när det kommer till självkörande bilar.
Citera
2025-12-21, 02:15
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAstar
Att säga att du “jobbar med att träna AI-modeller” förändrar ingenting så länge du fortfarande inte kan förklara vad som är fel. Det är fortfarande bara en auktoritetsmarkering utan innehåll. Ingen som faktiskt jobbar med modellträning uttrycker sig genom att bara säga “du har fel” och kalla resten buzzwords utan att kunna peka ut ett enda konkret sakfel.

Jag har bemött dina påståenden ett efter ett med resonemang som stämmer överens med hur storskaliga neurala system faktiskt utvecklas i praktiken. Du har inte visat att något av detta är felaktigt, du har bara upprepat samma tomma formuleringar. Att kalla etablerade begrepp som inkrementell träning, finjustering och generalisering för “buzzwords” är inte ett motargument. Det signalerar snarare att du saknar förmåga eller vilja att diskutera dem på teknisk nivå.

Så om du nu verkligen tränar AI-modeller borde det vara enkelt för dig att citera ett specifikt påstående jag gjort och förklara varför det är inkorrekt. Visa varför ett neuralt system måste tränas om från grunden vid nya edge cases. Visa varför modulära, kartberoende system skalar bättre trots ökande komplexitet. Gör något annat än att bara upprepa “du har fel”.

Tills dess framstår ditt inlägg inte som kompetens, utan som defensiv posering.
Tesla är också kartberoende. Dom har bara ytterligare ett lager med skit ovanpå ett beprövat system.
Citera
2025-12-21, 02:16
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Elon får äntligen sitt 2018 kompensationspaket.
Välförtjänt!

https://x.com/i/status/2002129229274886264
Yay, massiv utspädning!
Citera
2025-12-21, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Tesla är också kartberoende. Dom har bara ytterligare ett lager med skit ovanpå ett beprövat system.

Nu blandar du ihop två helt olika saker. Tesla är inte kartberoende i den bemärkelse som används inom autonom körning.

Tesla använder lågupplösta navigationskartor på samma sätt som traditionella GPS-system, dvs. för ruttplanering och semantisk kontext (vägtyp, hastighetsgränser där de finns, ungefärlig geometri). Det är funktionellt jämförbart med Google Maps och används för att veta vart man ska, inte hur bilen ska köras.

Detta är fundamentalt annorlunda än HD-kartbaserade system där den autonoma stacken är beroende av centimeter- eller decimeterprecisa 3D-kartor med förannoterade körfält, stopplinjer, skyltpositioner, trafikljus och statisk geometri. I sådana system används kartan som primär sanning för perception och lokalisering, och om kartan saknas, är inaktuell eller felaktig faller hela ODD:n.

Teslas körlogik, perception och beslutsfattande är däremot designade för att fungera utan att förlita sig på sådan kartinformation. Bilen kan fortsätta köra även om vägsegment saknas i kartan, om vägen är omdragen eller om den aldrig tidigare har körts. Kartan är inte en nödvändig input till kontroll- eller policy-nätverken, utan ett hjälpmedel för navigation.

Det är därför missvisande att kalla Tesla “kartberoende” i samma mening som klassiska HD-kart-system. Att använda kartor för ruttplanering är inte samma sak som att använda kartor som en förutsättning för autonom körning. Det ena är ett navigationsproblem, det andra är ett skalbarhets- och underhållsproblem.

Om du menar något annat med kartberoende får du gärna specificera exakt vilken del av Teslas stack som enligt dig fallerar utan HD-kartor annars är detta bara en sammanblandning av två helt olika arkitekturer.
Citera
2025-12-21, 07:46
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Tesla ligger redan långt efter många andra biltillverkare när det kommer till självkörande bilar.

Ja, de har bara haft sjukt mycket tur – flera gånger på raken mellan punkt A och B.

Det ser faktiskt ut som att våra danska grannar har hittat ett sätt att få ut FSD på danska vägar, och att även de som redan har köpt FSD-paketet kommer få tillgång vid starten 2026.

Lååång väntan, men bättre sent än aldrig.

https://x.com/arpe_dk/status/2002292029061992736?s=46

Jag tror jag ska kika förbi Køge efter jul och se om man kan få en åktur.

Jag kör ofta bil i Danmark – tror du begränsningen för FSD är knuten till bilens nationalitet, eller till landet den befinner sig i?
Om det bara är geo-fencat måste jag byta bil asap och lägga till FSD.

Jag får väl sälja ett par TSLA-aktier, Otello, så får jag i alla fall något av värde tillbaka innan det kraschar… eller hur, Otello? 😅
Citera
2025-12-21, 11:44
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Yay, massiv utspädning!

Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Anta att du har tränat en modell som uppvisar mycket hög prestanda i offline-utvärdering men degraderar markant efter driftsättning i produktion. Hur skulle du systematiskt analysera orsakerna till detta beteende, och vilka åtgärder skulle du överväga på kort respektive lång sikt?”

Så du klarar inte av att svara på en enkel fråga som en mjukvaruingenjör borde kunna svara på?
Citera
2025-12-21, 11:46
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAstar
Nu blandar du ihop två helt olika saker. Tesla är inte kartberoende i den bemärkelse som används inom autonom körning.

Tesla använder lågupplösta navigationskartor på samma sätt som traditionella GPS-system, dvs. för ruttplanering och semantisk kontext (vägtyp, hastighetsgränser där de finns, ungefärlig geometri). Det är funktionellt jämförbart med Google Maps och används för att veta vart man ska, inte hur bilen ska köras.

Detta är fundamentalt annorlunda än HD-kartbaserade system där den autonoma stacken är beroende av centimeter- eller decimeterprecisa 3D-kartor med förannoterade körfält, stopplinjer, skyltpositioner, trafikljus och statisk geometri. I sådana system används kartan som primär sanning för perception och lokalisering, och om kartan saknas, är inaktuell eller felaktig faller hela ODD:n.

Teslas körlogik, perception och beslutsfattande är däremot designade för att fungera utan att förlita sig på sådan kartinformation. Bilen kan fortsätta köra även om vägsegment saknas i kartan, om vägen är omdragen eller om den aldrig tidigare har körts. Kartan är inte en nödvändig input till kontroll- eller policy-nätverken, utan ett hjälpmedel för navigation.

Det är därför missvisande att kalla Tesla “kartberoende” i samma mening som klassiska HD-kart-system. Att använda kartor för ruttplanering är inte samma sak som att använda kartor som en förutsättning för autonom körning. Det ena är ett navigationsproblem, det andra är ett skalbarhets- och underhållsproblem.

Om du menar något annat med kartberoende får du gärna specificera exakt vilken del av Teslas stack som enligt dig fallerar utan HD-kartor annars är detta bara en sammanblandning av två helt olika arkitekturer.

Han trollar bara. Du kommer ingenstans med någon som bara är ute efter att provocera med medvetna lögner.
Alla vet att FSD är en överlägsen teknik.
Citera
2025-12-21, 13:57
Medlem
raskenss avatar
Det enda som dominerar intäkter för Tesla är bilförsäljning och nu kollapsar elbilsförsäljningen. Tesla förutspåde 20miljoner bilar per år 2030. Det lovade Elon musk för några år sen heligt. Nu är det löftet evaporerat och Tesla kommer ligga på under 2miljoner bilar per år för lång tid framöver.

Musk var tvungen att hitta något nytt som kommer boosta kursen. Cybercabs och robotar är den perfekta vaporvare-produkten för 10 år framåt tills samma historia som elbilarna uppstår. Kanske Musk framöver kan med sin bruna tunga slicka federalt stöd till robotutveckling om några år. Federalt stöd pumpas redan in till AI i olika former.

Nästa vaporvare-produkt kommer bli datacenter i rymden, om några år kommer Kekius och hans lärjungar att pumpa ut det som frälsningen.

https://youtu.be/GzvTt2xq8os?si=G0onCFS4svNYsP94
Citera
2025-12-21, 13:59
Medlem
wwrs avatar
Nu har domstolarna ändrat sig. Grattis alla Tsla hoddlers/suckers. Nu får betala er store ledare $140 mdr i tillägg till senaste biljon-också-rekord-bonusen.

Citat:
The high court concluded that Musk is entitled to the stock-based compensation plan now valued at nearly $140 billion. When Tesla directors first authorized the payout, it was the largest ever for a US executive, though it has since been surpassed by a separate plan approved by shareholders this year that could be worth $1 trillion if Musk meets future performance targets.
https://finance.yahoo.com/news/tesla-musk-wins-reinstatement-140-231525529.html
Citera
2025-12-21, 14:04
Medlem
raskenss avatar
Glöm inte att Bitcoin har större värde en Tesla. Det säger lite om hur stor en religiös kult kan växa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in