Citat:
Ursprungligen postat av
poiuy1298
Det jag säger är att det innan inte var några problem att låna 85% även i hålor så jag ser inte varför det skulle vara några problem att låna 90% - särskilt inte om skuldkvoten blir så låg.
Det som satt stopp för 85% belåning innan var skuldkvoten blev för hög men det drabbar ju främst storstadsområden med väldigt höga priser.
Nej - jag tror inte det kommer vara några problem att låna 90% - även om du köper i Kramfors.
Du får väl tro det då. Men bli inte chockad om banken har ett tak för bolånet för dig som är en bit under.
Sedan var det jag sa något annat. Det var att man köper där det är dyrare än kramfors, men prognosen är att det går mot kramforspriser.
Det är något helt annat.
Sedan finns en ytterligare sak banken måste säkra. Och det är ett någon idiot inte går och köper till för högt pris. Banken kan bara låta panten ha ett värde som är en bit lägre än fastighetens värde. Så banken måste göra en egen bedömning av vad fastigheten är värd. Och felet i estimatet är större på mindre orter. Därav att dom också lägger sig lägre.
Citat:
Ursprungligen postat av
poiuy1298
Köper man en BRF lokalt i Kramfors för 600.000 så kommer man kunna låna 540.000 utan problem (90%). Bolånet kommer inte generera några stora pengar för banken men det är heller ingen risk för banken för vi har inte systemet med att man kan ge nycklarna till banken här i Sverige. Tvingas banken sälja för 400.000 så konverteras resterade 140.000 till ett blankolån.
Det fetade verkar du inte förstå problemet med.
Det är en överhängande risk att lånet blir non-performing och det beloppet måste banken redovisa och leder till lägre kreditrating och leder senare med överhängande sannolikhet till kreditförluster.
Detta är en situation som banken definitivt inte vill vara med om. Så där är det bättre då att bara låna ut 350k från början.
Det är vad jag och LDRLDR förklarar för dig. Gång på gång.
Citat:
Ursprungligen postat av
poiuy1298
Du har dessutom fel att risk och ränta följs åt. Gå till SBAB och kolla. Säg att du har ett hus värt 3 miljoner.
Vill du låna 2 miljoner - du får 2,63% ränta.
Vill du låna 1 miljon - du får 2,7% ränta
Vill du låna 0,5 miljoner - du får 2,99% ränta.
Men vänta nu? Är det lägre risk att banken lånar ut 2 miljoner istället för 1 miljon eller 0,5 miljoner som du påstår?
Nej. Varför är det så i din värld att dom här åker på att betala 12.5% i ränta?
https://fundingpartner.se/lan/sentrea-fastighetsutveckling-ab-10/sammanfattning
Det är en belåningsgrad på 58%. 1:a prioritets pant i projektfastigheten. Och det finns borgen från ägarna och moderbolaget på hela beloppet. Ändå åker dom på nämnda ränta. Vad beror det på?
Kan det möjligen vara risk?
När jag provade på SBAB med det du sa så får jag:
1.5 MSEK -> 2.61%
1.9 MSEK -> 2.66%
2.2 MSEK -> 2.68%
2.3 MSEK -> 2.73%
2.4 MSEK -> 2.82%
2.5 MSEK -> 2.85%
när jag ser detta så är det iaf stigande ränta.
När du går under 1.5 MSEK så tar administrativa kostnader över lägre risk. Därför ser du högre räntesats.
Många på Flashback är kommunister och har så svag förståelse för verkligheten, att dom inte förstår att banker har kostnader. Vill inte säga att det är så här då, men det där är alltför vanligt.
Det är inte utan kostnader att hantera ett lån.