Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-21, 00:58
Medlem
Undrar om det mest optimala är att sova mindre än 8 timmar på natten och sedan ta en tupplur vid tretiden.

Alltså om det EGENTLIGEN är det mest naturliga. Fast funkar ju inte med jobb.

En del länder har ju siesta
Citera
2025-12-21, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Tja,

Har hamnat i ett riktigt skevt dygnsrytm-läge och börjar bli rätt less nu. I ungefär två månader har jag vaknat runt klockan 16 på eftermiddagen, varit vaken hela natten och somnat först vid 7–8 på morgonen. Det började lite gradvis men nu känns det helt fastlåst.

Problemet är att det inte funkar i längden. Missar hela dagarna. Har försökt “lägga mig tidigare”, men ligger bara vaken i timmar. Om jag går upp tidigare en dag är jag helt förstörd och somnar ändå sent nästa natt.

Jag undrar:
• Är det bäst att dygna helt och försöka somna normalt nästa kväll?
• Eller ska man vända långsamt, typ 1–2 timmar per dag?
• Finns det något som faktiskt funkat för er som varit i samma sits?

Tar gärna emot konkreta tips: rutiner, ljus, kaffe, träning, skärmar, vad som helst. Vill verkligen vända tillbaka så jag är vaken på dagen igen.

Hur hade ni gjort?

Det första du bör göra är att vara ärlig mot dig själv om varför du varit uppe så sent. Det "normala" brukar vara arbetslöshet/depression/eller något annat beroende. Det vettiga är att gå offline och avaktivera alla sociala medier snarare än att beställa hem fulpiller från Baltikum eller vad tusan de tipsat om i tråden.

Är du arbetslös så ska du givetvis inte ligga hemma hela dagen och käka ostbågar utan sök jobb, ut och spring och träna ingen gillar en soffpotatis. Lägg dig runt 23 tiden med en fysisk bok så ska du se att du somnar inom någon timme, även om du ligger sömnlös så får du helt enkelt stå ut med det. Du kommer somna förr eller senare. Sen stiger du givetvis upp klockan 7 eller 8 oavsett tar en dusch och gör alla andra vettiga rutiner/saker som behövs för att ta dig vidare i livet. Upprepa detta, det blir bara bättre och bättre även om de första dagarna kommer känns brutala.
Citera
2025-12-21, 01:14
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Nej det ingår inte i högkostnadsskyddet längre.
Men 7 kronor tabletten är väl inte dyrt?

Den jag får utskriven (Aritonin 5mg) kostar i dagsläget 316kr för 100 tabletter (finns även en som heter Pinealin som i dagsläget kostar 281kr för 100st) så det behöver inte alltid vara så dyrt.

Effektivaste insomningstabletten för mig är dock Lergigan 25mg, ta en sån och jag är totalt däckad inom en timme.
Fick dom utskrivna som "vid behov" mot ångest, men 25mg var för starka så tar numera 1-2 lergigan mite (5mg versionen) istället, men får fortfarande 25mg versionen utskriven så jag kan ta vid behov för sömnreglering (fast receptet säger fortfarande mot ångest) då jag har en schysst läkare som är okej med att fibbla lite med utskrivningarna om nåt icke narkotiskt faktiskt funkar.

Då jag har (mild) sömnapne så är dom flesta vanliga sömn/insomningstabletterna uteslutna då dom ofta är andningshämmande.
Senast redigerad av Sereena 2025-12-21 kl. 01:17.
Citera
2025-12-21, 01:33
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Den jag får utskriven (Aritonin 5mg) kostar i dagsläget 316kr för 100 tabletter (finns även en som heter Pinealin som i dagsläget kostar 281kr för 100st) så det behöver inte alltid vara så dyrt.

Effektivaste insomningstabletten för mig är dock Lergigan 25mg, ta en sån och jag är totalt däckad inom en timme.
Fick dom utskrivna som "vid behov" mot ångest, men 25mg var för starka så tar numera 1-2 lergigan mite (5mg versionen) istället, men får fortfarande 25mg versionen utskriven så jag kan ta vid behov för sömnreglering (fast receptet säger fortfarande mot ångest) då jag har en schysst läkare som är okej med att fibbla lite med utskrivningarna om nåt icke narkotiskt faktiskt funkar.

Då jag har (mild) sömnapne så är dom flesta vanliga sömn/insomningstabletterna uteslutna då dom ofta är andningshämmande.
Melatonin kan man köra ganska stora doser på, 5-10 mg är inte ovanligt .
Problemet är att de är så kortvariga så man vaknar upp igen efter någon timme
Därför gillar jag depå tabletterna,med en insomningsdel och en långsamutsöndrade del.
Citera
2025-12-21, 01:41
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Melatonin kan man köra ganska stora doser på, 5-10 mg är inte ovanligt .
Problemet är att de är så kortvariga så man vaknar upp igen efter någon timme
Därför gillar jag depå tabletterna,med en insomningsdel och en långsamutsöndrade del.
5-10 mg är doser för barn. Vanliga 7.5mg tabletter kan du lätt ta två av vilket är 15 mg. Komplettera med zopiklon så har du att sova sen också.
Citera
2025-12-21, 01:45
Medlem
Citat:
Tja,

Har hamnat i ett riktigt skevt dygnsrytm-läge och börjar bli rätt less nu. I ungefär två månader har jag vaknat runt klockan 16 på eftermiddagen, varit vaken hela natten och somnat först vid 7–8 på morgonen. Det började lite gradvis men nu känns det helt fastlåst.

Problemet är att det inte funkar i längden. Missar hela dagarna. Har försökt “lägga mig tidigare”, men ligger bara vaken i timmar. Om jag går upp tidigare en dag är jag helt förstörd och somnar ändå sent nästa natt.

Jag undrar:

Tar gärna emot konkreta tips: rutiner, ljus, kaffe, träning, skärmar, vad som helst. Vill verkligen vända tillbaka så jag är vaken på dagen igen.

Hur hade ni gjort?
Boka ett flyg till Denver, Colorado, så kommer du rätt i dyngsrytmen.
Citera
2025-12-21, 01:50
Medlem
Citat:
Tja,

Jag undrar:

Hur hade ni gjort?
Inga problem, jag är sjukskriven till 15 januari, fått vara det hela dec, inledde som du att jag vände dygnet, fastna på Netflix hbo via olika serier, somna tidigt 05 på morgonen dvs en timme tidigare än jag brukar stiga upp.

Kunde vända detta på en handvändning, men har inga problem o sova vart än jag är eller ens när på dygnet.

Bröt vannan på bara två dagar, istället för o att sova bestämde jag mig för att vara vaken, somna som en sten vid kl 22 nästa kväll, vakna vid kl 8:00.

Allt hänger på din karaktär, kan du sluta röka, snusa har du enorm själv kontroll, många kalar inte av detta, man man hänvisa till olika ursäkter varför man inte klara av det, men alla blir inte heller egna företagare man blir anställd, dvs det ligger i naturen hur man kan föra sig själv o vad man tror om sig själv, klara jag av o vara egen? dom flesta klarar inte va det hur än utbildad man är så kan man inte lära sig hela biten för att lyckas, bara en handfull människor har denna kapacitet eller IQ o klara hela biten.
Dvs det smma med sina sov omat tider, det hänger på dig själv o ingen annan, skulle du hamnat i lumpen hade även dom fixat till din sömn vana på ett två dygn o du somnat som en sten vid kl22. tro mig det har man gjort i generationer, folk har snare problem o hålla sig vaken.

Dvs inga ursäkter det hänger enbart på dig själv o inget annat.
Senast redigerad av hjorten16 2025-12-21 kl. 01:58.
Citera
2025-12-21, 01:53
Medlem
Gå och lägg dig även om du inte är trött!
Spelar ingen roll om du inte sover.
Då klarar du av att hålla dig vaken på dagen. Kan gå några dygn sen är du tillbaka i rätt a rytmen. Första dygnet är värst sen går det lättare.
Citera
2025-12-21, 01:56
Medlem
Ektomorfens avatar
Jobbar skift och måste ständigt vända på mitt dygn efter att jag jobbat natt. Mest effektiva är ju att bara dygna. Ta en promenad en eller två gånger under dagen så brukar det inte vara några större problem.
Citera
2025-12-21, 02:01
Medlem
Bassplays avatar
Ge dig fan på att stanna uppe längre än du brukar , och ät ett rejält mål när du börjar bli skittrött.
Citera
2025-12-21, 02:01
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Inga problem, jag är sjukskriven till 15 januari, fått vara det hela dec, inledde som du att jag vände dygnet, fastna på Netflix hbo via olika serier, somna tidigt 05 på morgonen dvs en timme tidigare än jag brukar stiga upp.

Kunde vända detta på en handvändning, men har inga problem o sova vart än jag är eller ens när på dygnet.

Bröt vannan på bara två dagar, istället för o att sova bestämde jag mig för att vara vaken, somna som en sten vid kl 22 nästa kväll, vakna vid kl 8:00.

Allt hänger på din karaktär, kan du sluta röka, snusa har du enorm själv kontroll, många kalar inte av detta, man man hänvisa till olika ursäkter varför man inte klara av det, men alla blir inte heller egna företagare man blir anställd, dvs det ligger i naturen hur man kan föra sig själv o vad man tror om sig själv, klara jag av o vara egen? dom flesta klarar inte va det hur än utbildad man är så kan man inte lära sig hela biten för att lyckas, bara en handfull människor har denna kapacitet eller IQ o klara hela biten.
Dvs det smma med sina sov omat tider, det hänger på dig själv o ingen annan, skulle du hamnat i lumpen hade även dom fixat till din sömn vana på ett två dygn o du somnat som en sten vid kl22. tro mig det har man gjort i generationer, folk har snare problem o hålla sig vaken.

Dvs inga ursäkter det hänger enbart på dig själv o inget annat.
Lumpen..... Om det blir ett riktigt krig så är det första man får lära sig att man inte behöver sova varje natt.
Citera
2025-12-21, 02:14
Medlem
Citat:
Lumpen..... Om det blir ett riktigt krig så är det första man får lära sig att man inte behöver sova varje natt.
Exakt så, man vet inte när man får sova på dygnet, sedan spelar det ingen roll om man har en säng med 20st andra som snarkar o låter man somnar ändå, tror aldrig detta har misslyckats. dvs någon inte klara av lumpen för man inte kan somna på olika tider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in