Citat:
Ursprungligen postat av
VirtuellVerklighet
Tja,
Har hamnat i ett riktigt skevt dygnsrytm-läge och börjar bli rätt less nu. I ungefär två månader har jag vaknat runt klockan 16 på eftermiddagen, varit vaken hela natten och somnat först vid 7–8 på morgonen. Det började lite gradvis men nu känns det helt fastlåst.
Problemet är att det inte funkar i längden. Missar hela dagarna. Har försökt “lägga mig tidigare”, men ligger bara vaken i timmar. Om jag går upp tidigare en dag är jag helt förstörd och somnar ändå sent nästa natt.
Jag undrar:
• Är det bäst att dygna helt och försöka somna normalt nästa kväll?
• Eller ska man vända långsamt, typ 1–2 timmar per dag?
• Finns det något som faktiskt funkat för er som varit i samma sits?
Tar gärna emot konkreta tips: rutiner, ljus, kaffe, träning, skärmar, vad som helst. Vill verkligen vända tillbaka så jag är vaken på dagen igen.
Hur hade ni gjort?
Inga problem, jag är sjukskriven till 15 januari, fått vara det hela dec, inledde som du att jag vände dygnet, fastna på Netflix hbo via olika serier, somna tidigt 05 på morgonen dvs en timme tidigare än jag brukar stiga upp.
Kunde vända detta på en handvändning, men har inga problem o sova vart än jag är eller ens när på dygnet.
Bröt vannan på bara två dagar, istället för o att sova bestämde jag mig för att vara vaken, somna som en sten vid kl 22 nästa kväll, vakna vid kl 8:00.
Allt hänger på din karaktär, kan du sluta röka, snusa har du enorm själv kontroll, många kalar inte av detta, man man hänvisa till olika ursäkter varför man inte klara av det, men alla blir inte heller egna företagare man blir anställd, dvs det ligger i naturen hur man kan föra sig själv o vad man tror om sig själv, klara jag av o vara egen? dom flesta klarar inte va det hur än utbildad man är så kan man inte lära sig hela biten för att lyckas, bara en handfull människor har denna kapacitet eller IQ o klara hela biten.
Dvs det smma med sina sov omat tider, det hänger på dig själv o ingen annan, skulle du hamnat i lumpen hade även dom fixat till din sömn vana på ett två dygn o du somnat som en sten vid kl22. tro mig det har man gjort i generationer, folk har snare problem o hålla sig vaken.
Dvs inga ursäkter det hänger enbart på dig själv o inget annat.