Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-21, 00:07
Medlem
Gå och lägg dig på kvällen och kliv upp på morgonen.
Citera
2025-12-21, 00:08
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Gå och lägg dig i sängen 30 min tidigare varje kväll. Om ett par veckor är du tillbaka. Krävs disciplin dock.

Eller så resulterar det bara i att man ligger och vrider sig längre vilket kan leda till ökad stress och bygga på negativa associationer till sömn och processen att lägga sig.

Ett vanligt tips är att om man inte somnat inom ca 20min (eller känner sig rastlös/stressad) så kliver man upp och gör nånting annat, avslappnande, ett tag, tex lyssna på lugn musik, läs en bok (riktig pappers bok, inga skärmar) ta en kopp koffeinfritt te tex kamomill.

Och såklart det vanliga mörkt, tyst, och gärna svalt, i sovrummet, ingen TV och sånt i sängen osv
Senast redigerad av Sereena 2025-12-21 kl. 00:14.
Citera
2025-12-21, 00:10
Medlem
det bästa är att köra på istället, när du är trött så slå på en stark kanna kaffe på så du nästan är vaken i 36 timmar eller däromkring och se till så att du krashar efter kl.22 så kommer du helt enkelt sova i minst 6 timmar pga utmattning.

Reglen är egentligen att man är aldrig trött utan man är bara under-caffinerad.
Citera
2025-12-21, 00:28
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Melatonin är väl rätt dyrt? Inte receptfritt?
Det är bara att gå till vårdcentralen så får du ett recept. Inga konstigheter
Be att få Bluefish 2 mg depå. De kostar 7 kr tabletten. De är hundra kronor billigare än motsvarande
Citera
2025-12-21, 00:30
Medlem
ADHD? Då kan man väl ha problem med vakenhetsgraden i hjärnan? Fast med Ritalin etc kanske det blir svårare somna. Men ADHD-meds gör väl att man har lättare hålla sig vaken på dagen?
Citera
2025-12-21, 00:30
Medlem
kalkryggars avatar
Ja satsa på att dygna en natt. Se till att gå å lägga dig nästa kväll vid ca 19-20 på kvällen och vaknar du tidigt vid 2,3,4 på natten så går du ändå upp. Sen ser du till att gå ut på dagtid när det är ljust ute och rör på dig några timmar. Detta ska du göra varje dag.

Bra tider att gå till sängs vid ca 21-22 på kvällen och gå upp 05-06 på morgonen.

Vad gör du på dagarna?
Citera
2025-12-21, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är bara att gå till vårdcentralen så får du ett recept. Inga konstigheter
Be att få Bluefish 2 mg depå. De kostar 7 kr tabletten. De är hundra kronor billigare än motsvarande

Frågade för några år sedan, fick ett recept utskrivet men när jag kom till apoteket så sa de att det inte gick på rabattkortet.

Men tack, får väl kolla upp.
Citera
2025-12-21, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Ta och kolla upp något som heter : " Försenad sömnfas". " Delayed sleeping phase". - På engelska. Jag lider av det själv nämligen och det var först när jag fick veta detta som jag kunde åtgärda det, och livet blev bättre. Säger inte att min dygnsrytm är perfekt idag, men jag sover aldrg ut på e.m längre. Och jag behöver aldrig dygna. Jag fick Mirtazipin och Zopiklon utskrivna. Mirtazipin tar jag varje kväll, 30 mg. Och Zopiklon har jag slutat med för flera år sedan. Men jag låter ändå läkarna skriva ut nya åt mig, för det är skönt att veta att man har dem i reserv om det skulle behövas. Har man försenad sömnfas så gäller det är försöka ha lite diciplin när det gäller sömnen. Även om man som sagt inte kan styra helt över det själv. Kolla upp detta. Och verkar det som att du också har det, så säg det till din läkare. Hör gärna av dig till mig om du har några frågor. Lycka till! Mvh!

Imovane /Zopiklon blev jag beroende av ett tag. Skulle aldrig kunna ha det hemma som att ta vid behov. Skulle känna suget direkt. Men bra om man lyckas ha det enbart som att ta till ibland.
Citera
2025-12-21, 00:36
Medlem
Inte riktigt lika extremt, men har haft längre perioder då jag gått och lagt mig 05:30 och gått upp 13:00. 7.5 timmar är vad jag naturligt vill sova, men klarar mig hyfsat på 6 timmar, vilket jag utnyttjar då jag vill ställa om dygnsrytmen. Utgående från den nämnda dygnsrytmen kan jag då gå upp 11:30 istället för 13:00 och vara hyfsat pigg resten av dagen, speciellt om jag tar en tupplur på 30 minuter. Typiskt blir jag sedan trött lite tidigare än vanligt, och passar på att lägga mig då, kanske 04:30. Sedan kan jag sova 7.5 timmar, vilket känns lite lyxigt i jämförelse med föregående natt, och gå upp 12:00. Genom att alternera nätter med 7.5 och 6 timmars sömn kan jag på det sättet förskjuta dygnet 1 timma varannat dygn, utan att behöva lägga mig innan jag är trött och utan att vara ohållbart trött under dagen. Inräknat tuppluren på 30 minuter får jag också en halvtimmes extra vakentid per dygn, vilket känns positivt.

Detta kräver förstås att man har rätt stor frihet att bestämma när man ska sova, men det antar jag att du haft när du har hamnat där du gjort.

Då det gäller sömnperiodens längd kan det vara en fördel med att sikta på ett helt antal sömncykler, så att man t.ex. slipper väckas då man sover som djupast. För mig fungerar just 7.5 timmar och 6 timmar bra, vilket tyder på att jag naturligt har sömnperioder på c:a 90 minuter. Detta kan variera lite från person till person, men 90-120 minuter är rätt typiskt. Man kan prova sig fram genom att sätta klockan på olika tider och observera hur trött man är då den ringer. Den som just sovit ett helt antal sömncykler är typiskt relativt lättväckt och mindre trött vid den tidpunkten.
Citera
2025-12-21, 00:39
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Frågade för några år sedan, fick ett recept utskrivet men när jag kom till apoteket så sa de att det inte gick på rabattkortet.

Men tack, får väl kolla upp.
Nej det ingår inte i högkostnadsskyddet längre.
Men 7 kronor tabletten är väl inte dyrt?
Citera
2025-12-21, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Nej det ingår inte i högkostnadsskyddet längre.
Men 7 kronor tabletten är väl inte dyrt?

Nä, det är det iofs inte. Tack.
Citera
2025-12-21, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
det bästa är att köra på istället, när du är trött så slå på en stark kanna kaffe på så du nästan är vaken i 36 timmar eller däromkring och se till så att du krashar efter kl.22 så kommer du helt enkelt sova i minst 6 timmar pga utmattning.

Reglen är egentligen att man är aldrig trött utan man är bara under-caffinerad.

Är inte TS, men jävlar vad svårt jag kan ha att reglera det där med koffein. Jag har inte riktigt koll på om/när det blir för mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in