Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-20, 15:34
Medlem
Palfagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Nejdå, inte alls. Det räcker att låta bli att bjuda hem kåta, påstridiga, kraftigt berusade, kriminella män man inte vill ha sex med och lägga sig bredvid dem i sängen i bara underkläderna så har man i princip uteslutit all risk att hamna i en liknande situation.

Men det är fortfarande den berusade/kriminella/ och påstridiga mannen som begår ett brott( i detta fall våldtäkt) då han utför samlag med en person som säger nej.

Citat:
Precis som det räcker med att låta bli att vistas på järnvägsspåret om man vill undvika risken att bli påkörd av ett tåg.

Eller om du vill slippa få böter( att gå på järnvägsspår är pga det du nämner olagligt)

Citat:
fattade skulle försöka ha sex med henne när hon la sig bredvid honom i sängen i bara underkläderna

Men som knappast kunde förutse att han skulle våldta henne. Lite skillnad kanske?

Citat:
Du ser dock ALLA kvinnor som barn.

Snarare det faktum att människor är människor.

Killen var en vän och hon ville vara schysst mot honom. Självklart räknade hon därför också med att han skulle respektera hennes nej. Även fast det idag och med tanke på vad efterspelet blev kanske framstår som ett klokare val att istället köra hem honom eller nått .

Att påpeka 100% rationellt agerande är alltid enkelt i efterhand, på samma sätt som att det är enkelt att bli bäst i klassen på matte då man sitter på facit men dom andra inte gör det.
Senast redigerad av Palfagel 2025-12-20 kl. 16:14.
Citera
2025-12-20, 15:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Larstreiber
Finns ju noll bevis för att det gått till så inget erkännande ingen teknisk bevisning inga vittnen ingenting ord mot ord och hörsägen, skrämmande att det leder till fällande dom I detta fall tyder ju allt på att kvinnan hittat på för att få skadestånd

Men kära du. Det finns teknisk bevisning i form av Snapchatkonversationen och det inspelade samtalet. Och vittnesmål finns. Och en trovärdig målsägande. Och en icke trovärdig dömd 31-åring. Och vittnen, som en del av stödbevisning. Så bevis finns!

Det är även på sådana där tekniska fadäser som en 21-årig falsk tillvitare från Malmö åkte fast, när hon delvis skrev ut sin plan till sin sambo (om att säga att hon blivit våldtagen, så att hennes sambo skulle kunna hävda nödvärn för annan person för att han misshandlat snubben hon var otrogen med och vilka han tog på bar gärning).Tycker du även att hon ska gå fri? Räknas inte det som bevis anser du? Vad man har haft för konversationer om sina lagbrott man har begått eller är på väg att begå?

Även denna 31-åringen som detta fallet handlar om har gjort tekniska fadäser, där han faktiskt erkänner brott I Snapchatkonversationen. Precis som 21-åringen typ gör.

Räknas det inte som bevis, så skulle de båda gå fria.

Men du kanske anser att den 21-åriga falska tillvitaren och den 31-åriga våldtäktsförövaren ska gå fria? Jag anser att de ska sitta bakom lås och bom. 21-åringen från Malmö behöver lära sig att inte ljuga om våldtäkt, oavsett orsak. Och 31-åringen från Umeå behöver lära sig att nej är nej oavsett om man sover i samma säng som en kvinna osv.
Citera
2025-12-20, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det handlar om moraliskt ansvar. Har du som fiktiv Tomatkung något sådant ansvar i situationen?
fiktiva TomatKungen svarar

Moral är att inte begå övergrepp, inte heller att kräva att andra ska förutse dem.

Att flytta skulden till den som säger nej är inte etik, det är att skuldbeläggning av offer ett sätt att ursäkta övergrepp genom efterhandsmoral.

Det finns ingen moralisk skyldighet att undvika att bli våldtagen lika lite som offren på Drottninggatan bar ansvar för att en terrorist körde in i dem.

Om du menar motsatsen får du säga det rakt ut.
Citera
2025-12-20, 15:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Du brukar gilla att konstruera hypotetiska historier med explicita inslag i diskussioner som den här, så du skall få en av mig

Din fru är bortrest till Mölle by the Sea och du är ute och festar med lite folk, bland annat din vän Anna-Stina som du känt ett tag. Du kör bil och är nykter men Anna-Stina festar på ordentligt. Ni är bara vänner, men som det råkar sig så kysser den överförfriskade Anna-Stina dig och du kysser tillbaka och hånglar med henne ett tag på krogen.

När det är dags att åka hem så tycker du det är en god idé att återuppliva ungdomen när ni alla sov tillsammans utan att det hände något sexuellt eller någon kände sådana känslor utan man glatt sov med varandra som bästa vänner. Eller åtminstone så sover man i samma rum. I bilen hem ger dig den nu tämligen berusade A-S tydliga hintar om att hon vill ha sex med dig.

Ni kommer hem och tanken är att A-S skall sova på soffan, men av någon anledning hamnar ni ändå i underkläderna i samma säng. A-S har svårt att stå och sluddrar, när ni lägger er i sängen tillsammans viskar A-S i ditt öra: ”kom igen nu, kingen, jag vet att du vill ha mig, kom igen, ta mig nu, kingen”. Hon smeker med handen över ditt skrev och stoppar in handen i dina kalsonger.

Du tar bort hennes hand och säger:” Nej, Stina, vi är bara vänner och att vi sover här tillsammans betyder ingenting mer, sluta med det där dumma så lägger vi oss i skedställning med dig bakom mig.”

Sagt och gjort, men A-S ger sig tyvärr inte utan fortsätter försöka greppa om din dygdiga dolme och dra ned kalsongerna. ”Kom igen, tomaten, var inte en sådan tråkmåns, jag kan göra det skönt för dig”. Hon smeker nu din dolme efter att ha fått grepp om den då hon genom att finta höger och sen vänster lyckas få igenom en hand genom ditt försvar. Du tar dock bort hennes hand och utbrister åter: nej, nej, A-S, vi är bara vänner!” Men du försöker inte lämna sängen och t ex sätta på lite te åt din gäst och få henne på andra tankar eller gör något annat alls.

Hon försöker nu gränsla dig och stoppa in ”dolmen” varvid du far upp ur sängen och säger att du måste åka iväg och hjälpa en kompis. ”Ok, trist, säger A-S, men det är inga problem här utan du åker iväg. Slut på historien.

Nu undrar jag då här, anser du att du har något som helst ansvar för något som hänt och kanske som nykter med en berusad person måste agera med det i åtanke? Är allt detta bara Anna-Stinas fel och du är vit som snö enligt devisen ”Ska jag verkligen ta vara på min syster?”

Anna-Stina bär ansvar för den våldtäkt eller sexuella övergrepp hon begår mot mig. Jag ska fan inte ens behöva fly mitt eget hem. Hon ska lyssna på och hörsamma mina nej, sluta.

Precis som 31-åringen bär ansvar för den våldtäkt han utsatte målsägande för.

Och jag hade allt bra gärna velat ha en förklaring dagen efter från Anna-Stina. Vad det är för fel på henne som inte fattar när jag upprepade gånger säger nej. Jag hade nog likt målsägande frågat henne, fast via sms. Har inte snapchat. Helt säker på att min partner också hade velat skälla ut Anna- Stina efter noter. Den utskällningen hade inte varit nådig.

Sedan hade jag faktiskt övervägt att anmäla Anna-Stina. Så att hon inte skulle gå runt och tro att hon kan göra vad hon vill ostraffat. Men inte helt säker på att jag hade anmält. Men övervägt det hela hade jag absolut gjort.
Citera
2025-12-20, 16:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Tur att polisen vaknat till men bruden har väll redan cashat in någon miljon, det lär denna bruden också försöka göra nu när hon märkt att det lönar sig att anmäla falskt
jo de vaknade efter femte eller sjätte killen, men lite sent då alla som de förstördce livet för då?
Senast redigerad av nodraketen 2025-12-20 kl. 16:40.
Citera
2025-12-20, 16:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Men kära du. Det finns teknisk bevisning i form av Snapchatkonversationen och det inspelade samtalet. Och vittnesmål finns. Och en trovärdig målsägande. Och en icke trovärdig dömd 31-åring. Och vittnen, som en del av stödbevisning. Så bevis finns!

Det är även på sådana där tekniska fadäser som en 21-årig falsk tillvitare från Malmö åkte fast, när hon delvis skrev ut sin plan till sin sambo (om att säga att hon blivit våldtagen, så att hennes sambo skulle kunna hävda nödvärn för annan person för att han misshandlat snubben hon var otrogen med och vilka han tog på bar gärning).Tycker du även att hon ska gå fri? Räknas inte det som bevis anser du? Vad man har haft för konversationer om sina lagbrott man har begått eller är på väg att begå?

Även denna 31-åringen som detta fallet handlar om har gjort tekniska fadäser, där han faktiskt erkänner brott I Snapchatkonversationen. Precis som 21-åringen typ gör.

Räknas det inte som bevis, så skulle de båda gå fria.

Men du kanske anser att den 21-åriga falska tillvitaren och den 31-åriga våldtäktsförövaren ska gå fria? Jag anser att de ska sitta bakom lås och bom. 21-åringen från Malmö behöver lära sig att inte ljuga om våldtäkt, oavsett orsak. Och 31-åringen från Umeå behöver lära sig att nej är nej oavsett om man sover i samma säng som en kvinna osv.
hade de inte fått tag på hennes telefon hade den oskyldigamannen blivit dömd , det skiter ju du i men för oss andra dödliga är det ett rättsövergrepp dit luder.
Citera
2025-12-20, 16:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
fiktiva TomatKungen svarar

Moral är att inte begå övergrepp, inte heller att kräva att andra ska förutse dem.

Att flytta skulden till den som säger nej är inte etik, det är att skuldbeläggning av offer ett sätt att ursäkta övergrepp genom efterhandsmoral.

Det finns ingen moralisk skyldighet att undvika att bli våldtagen lika lite som offren på Drottninggatan bar ansvar för att en terrorist körde in i dem.

Om du menar motsatsen får du säga det rakt ut.
så målsäganden är omyndigförklarad hjär, hon har inget ansvar till det kunde bli såhär?
Citera
2025-12-20, 16:46
Avstängd
Citat:
”Ord mot ord” är inget nytt, människor har dömts på trovärdighetsbedömningar långt före samtyckeslagen, i våld, hot, rån och mord.
Citat:
Risken för felaktiga domar finns i all straffrätt, inte bara i sexualbrott.

Alternativet är inte ”perfekta bevis”, utan i praktiken straffrihet.

Att kritisera rättsstaten för att domstolar väger två parters berättelser mot varandra kan man ha åsikter om, men det är så systemet är uppbyggt.
Antingen accepterar man ett rättsväsende som gör trovärdighetsbedömningar, eller så förespråkar man kameror i sovrum och total övervakning i samhället.
Något tredje finns inte.

Vill du reformera rättsstaten, eller bara de mål där du ogillar utfallet?
här ljuger du och är okunnig inom juridik, visa vem som blivit dömd igenom ord emot ord före samtyckeslagstiftningen, eller håll käft.

Du börjar ju ljuga lika bra som din idol tomathoran snart.
Citera
2025-12-20, 16:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Palfagel
Men det är fortfarande den berusade/kriminella/ och påstridiga mannen som begår ett brott( i detta fall våldtäkt) då han utför samlag med en person som säger nej.

Citat:
Ursprungligen postat av Palfagel

Eller om du vill slippa få böter( att gå på järnvägsspår är pga det du nämner olagligt)

Men som knappast kunde förutse att han skulle våldta henne. Lite skillnad kanske?

Snarare det faktum att människor är människor.

Killen var en vän och hon ville vara schysst mot honom. Självklart räknade hon därför också med att han skulle respektera hennes nej. Även fast det idag och med tanke på vad efterspelet blev kanske framstår som ett klokare val att istället köra hem honom eller nått .

Att påpeka 100% rationellt agerande är alltid enkelt i efterhand, på samma sätt som att det är enkelt att bli bäst i klassen på matte då man sitter på facit men dom andra inte gör det.
Jag påstår det är den lösaktiga kvinnan som gillrat en fälla och försöker sätta dit sin kompis för våldtäkt.

Motbevisa mig tack
Citera
2025-12-20, 16:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
så målsäganden är omyndigförklarad hjär, hon har inget ansvar till det kunde bli såhär?

Nej, det har hon inte.
Det är inte hon som är våldtäktsförövaren, nämligen.
Citera
2025-12-20, 16:52
Avstängd
Citat:
[b]
Jag påstår det är den lösaktiga kvinnan som gillrat en fälla och försöker sätta dit sin kompis för våldtäkt.

Motbevisa mig tack

Det är bevisat i tingsrätten att den 31årige dömde har våldtagit målsägande.
Citera
2025-12-20, 16:53
Medlem
Palfagels avatar
Citat:

Motbevisa mig tack

Tja? Ett avgörande från en domstol talar ganska starkt emot....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in