Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-20, 11:31
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
En av de kritiserade bilderna, sk. högupplöst?

Zoma in farkosten, titta på de buckliga plåtarna.
Titta på plåtar som är sparsamt nitade/skruvade.
Titta på skynken(?) som hänge så fint rakt ner.

Jag påstår ingenting.

https://www.nasa.gov/image-detail/amf-as11-40-5927/

Skunken SKA hänga rakt ner. Har du sett skynken som hänger rakt upp???
Citera
2025-12-20, 12:49
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Modulen ser ut att vara ihopskruvad av en skolklass från nån teknisk linje på högstadiet. Och varför är det fortfarande så mycket måndamm kvar för att det ska bli fotspår på marken? Det borde ha blåsts bort av raketstrålarna.

Vissa av skalets ytterplåtar är så tunna som läskburkar.

Varje gram man skickar ut kostar 500 hundratusen spänn så långt bort
Citera
2025-12-20, 12:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Modulen ser ut att vara ihopskruvad av en skolklass från nån teknisk linje på högstadiet. Och varför är det fortfarande så mycket måndamm kvar för att det ska bli fotspår på marken? Det borde ha blåsts bort av raketstrålarna.

"Blåst bort"? Du menar att det blåst åt alla håll förrutom uppåt och sen skulle de kraftiga "månvindarna" förhindrat att det landat på samma plats?
Citera
2025-12-20, 13:12
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Skunken SKA hänga rakt ner. Har du sett skynken som hänger rakt upp???

Skunken

Dom här månlandingshoaxfolket är nu så förvirrade att dom inte kommer ens ihåg att det inte är tyngdklöst på månen så saker som väger kan hänga ned

Stackars människor
Citera
2025-12-20, 14:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Dom här månlandingshoaxfolket är nu så förvirrade att dom inte kommer ens ihåg att det inte är tyngdklöst på månen så saker som väger kan hänga ned
ännu roligare blir det när foliehattarna använder flaggan som amerikanerna satte upp, den fladdrar...att det sitter en stång som håller flaggan uppe går vissa förbi.
Citera
2025-12-20, 14:07
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Skunken

Stackars människor

Skunkar är ett specialfall. Visste du inte det?

Citera
Medlem
Pinoputchins avatar
Sovjetunionen och sedermera Ryssland borde väl gå all in för att presentera bevis på USA:s fejkade månresa? Konstigt att bara en massa incels på nätet då ägnar sig åt detta...
Citera
Medlem
För mig personligen är det mycket mycket konstigare att någon tror på månlandningarna än att dom inte gör det.
Citera
2025-12-20, 14:18
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Sovjetunionen och sedermera Ryssland borde väl gå all in för att presentera bevis på USA:s fejkade månresa? Konstigt att bara en massa incels på nätet då ägnar sig åt detta...

Ja egsaktsomento

Ryssarna som tävlat med Usa berömde ju dom , dom låg lite efter med sitt landingsprojekt med ensam kosmonaut o en liten landare - finns på nätet - lite kul läsning med en liten landare.

Tror inte dom hade en stor bärraket redo för större pjäs då
Citera
2025-12-20, 14:23
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ja egsaktsomento

Ryssarna som tävlat med Usa berömde ju dom , dom låg lite efter med sitt landingsprojekt med ensam kosmonaut o en liten landare - finns på nätet - lite kul läsning med en liten landare.

Tror inte dom hade en stor bärraket redo för större pjäs då

Men dylika konspirationsteorier ökar i omfattning idag, antagligen på grund av internettillgången och all information. Jag har en gammal kompis som tror att mångaldningen är fejk, han börjar prata om det allt som oftast, men jag orkar inte så jag avleder samtalet eller säger bara att jag är inte intresserad.
Citera
2025-12-20, 14:23
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
ännu roligare blir det när foliehattarna använder flaggan som amerikanerna satte upp, den fladdrar...att det sitter en stång som håller flaggan uppe går vissa förbi.

Haha , ja var ju en järntråd där så den inte skulle hänga längs stången

Månens graviation är en sjättedel men den finns där.
Tror nån räknat på att man kan skjuta en .50bmg underkalibrig projektil i omloppsbana runt månen , på jorden skulle den nå under milen i parabelbana som högst.
Skulle kanske gå med .223 o en underkalibrig projektil , så det krävs inte så mycket o sticka därifrån
Citera
2025-12-20, 15:01
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Skulle kanske gå med .223 o en underkalibrig projektil , så det krävs inte så mycket o sticka därifrån
Kalibern kvittar fullständigt, men ett höghastighetsvapen kunde teoretiskt klara det. Om du når 2.4km/s med vapnet och några specialvapen kanske gör, så kommer ditt skott lämna månen. Lite drygt 1.7 km/s så kan du skjuta dig själv i nacken efter ett varv runt månen

Edit: Med "kalibern kvittar" menar jag att du kunde skjuta ett luftpistolskott, eller kasta en skolbuss - det kvittar, enbart utgångshastigheten spelar roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in