Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-18, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej det var helt omöjligt att trickfilma månlandningsfilmerna. Fram tills att du eller någon annan reproducerat filmerna med den teknik som fanns då är det en totalt idiotisk diskussion.

Befängt påstående. Givetvis fanns alla komponenterför att kunna spela in en månladning. Fanns både vakuumkammare och highspeedkameror att tillgå.

Men beviljes. Lite stort projekt att ge sig på. Så vi har åkt till månen. 1000%!
Citera
2025-12-18, 19:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet15
Befängt påstående. Givetvis fanns alla komponenterför att kunna spela in en månladning. Fanns både vakuumkammare och highspeedkameror att tillgå.

Men beviljes. Lite stort projekt att ge sig på. Så vi har åkt till månen. 1000%!

Men det fanns inga höghastighetskameror med de specifikationer som hade behövts. d.v.s du hade behövt klippa ihop filmen och kopiera den, vilket hade resulterat i synbara artifakter på filmen. Återigen, fram med en reproduktion som håller samma kvalité eller STFU.
Citera
2025-12-18, 20:21
Medlem
Citat:
Men det fanns inga höghastighetskameror med de specifikationer som hade behövts. d.v.s du hade behövt klippa ihop filmen och kopiera den, vilket hade resulterat i synbara artifakter på filmen. Återigen, fram med en reproduktion som håller samma kvalité eller STFU.

Hmm, du låter säker på din sak, vilket också gör att man lätt hamnar fel. Det är inte Newtons-tyngdlagar som avhandlas.

Originalfilmen av månlandningen var ju mycket lågupplöst och höghastighetskamerorna på den tiden hade tillräckligt hög fps för att kunna skapa en trovärdig slowmotion-effekt för ändamålet. Förstår inte riktigt omöjligheten i detta? Det är inte alls omöjligt att med väl dolda vajrar i realtid spela in en astronaut som hoppar i slowmotion. Det skulle väl inte kräva mer än 120 fps och sedan spela upp i fem gånger lägre hastighet or whatever. Hollywood experimenterade mycket med olika metoder och effekter på 50- och 60-talet.

Sen ja, artefakter vid klippning. Men detta också betydligt mindre synligt med ett statiskt motiv. Du får det att låta som att vi har fått se månladningen i ULTRA SUPER 8K upplösning?

Men visst. Det är en bra dokumentär-ide det där. Att spela in månladningen med dåtidens utrustning. Kan säljas in till Netflix. Jag tror inte alls att det är omöjligt.
Citera
2025-12-18, 20:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Originalfilmen av månlandningen var ju mycket lågupplöst och höghastighetskamerorna på den tiden hade tillräckligt hög fps för att kunna skapa en trovärdig slowmotion-effekt för ändamålet. Förstår inte riktigt omöjligheten i detta?

För att du inte vet ett skit om vad du pratar om. Jag växte upp i en tid där man spenderade jävligt mycket tid att titta på analog film. Du har uppenbarligen inte gjort det. Kom igen när du förstår vad det innebär att klippa ihop 6 rullar film till en och sen kopiera över den till en helt ny film i ett nytt aspect ratio som den inte var filmad i utan att det finns en enda synlig artifakt en enda sekund av filmen.
Citera
2025-12-19, 18:07
Medlem
448s avatar
Citat:
För att du inte vet ett skit om vad du pratar om. Jag växte upp i en tid där man spenderade jävligt mycket tid att titta på analog film. Du har uppenbarligen inte gjort det. Kom igen när du förstår vad det innebär att klippa ihop 6 rullar film till en och sen kopiera över den till en helt ny film i ett nytt aspect ratio som den inte var filmad i utan att det finns en enda synlig artifakt en enda sekund av filmen.

Dom här är som efterblivana o prata med 🤣

Bildningsningsnivån i argumentationen är i botten
Citera
2025-12-19, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Dom här är som efterblivana o prata med 🤣

Bildningsningsnivån i argumentationen är i botten
Men de där filmerna ser ju ut som något man kunde skapat på datorn när man var 12.år. En bild på månlandaren lagd över en bakgrundsbild på månen. Svartvitt, lite skakigt och oskarpt.
Citera
2025-12-20, 04:35
Medlem
Citat:

Du har rätt. Jag har ingen utbildning i klippning av film från 60-talet. Men NÅGOT säger mig att inte du heller har det? Om du har, förklara gärna mekaniken i hur det är en omöjlighet att inga spår lämnas efter. Och förklara gärna varför en kopiering är det enda alternativet. Jag ser fler möjligheter än så.

Hela ditt argument bygger på att analog film fungerade på ett visst sätt och därför har de vandrat på månen. Ska vara ärlig ... Det övertygar ingen oinitierad.
Citera
2025-12-20, 04:48
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Men när månlandaren lösgör sig från kommandomodulen och flyger ned och landar på månen måste de ju befinna sig på ungefär samma plats. Eller så kunde man ha filmat från kommandomodulen när man passerade över månlandaren. Avsaknaden av fotomaterial bekräftar bara alla konspirationsteorier.
En teknologi som kan kan landa människor på månen kan nog framställa en kamera av hygglig kvalitet.

Kvaliten bestod bl.a. Hasselblads kameror från Sverige, skitbra grejor som säkert skulle ta skitbra bilder oavsett var man är och omständigheter.

Så här säger AI:

Vid månlandningarna användes huvudsakligen modifierade svenska Hasselblad-kameror (ofta modeller som 500EL) för att fotografera på månens yta, tillsammans med andra kameror som 35mm Nikons och 70mm datakameror ombord på kommandomodulen, för att dokumentera uppdragen för forskning och historiska bilder. Kamerorna var specialanpassade för rymden, med extra stora filmmagasin och anpassningar för rymddräkter, men filmkassetterna togs oftast med tillbaka, medan själva kamerahusen lämnades kvar.
Kameror använda på månen:
Hasselblad 500EL Data Camera (HDC): Den mest ikoniska kameran, modifierad med större filmmagasin (200 exponeringar), speciell film (Kodak) och ett silverfärgat yttre för att minimera reflektioner. De hade oftast ett Carl Zeiss Biogon 60mm f/5.6 objektiv.
Nikon: En 35mm Nikon användes också i kommandomodulen.
Kameror i månlandaren (LM) och kommandomodulen (CSM):
Westinghouse TV-kamera: En färg-TV-kamera för att sända bilder från månens yta.
Maurer DAC: En 16mm filmkamera.
Hasselblad (i LM): En Hasselblad inne i landaren, ofta med ett 80mm objektiv, som användes för att filma medan astronauterna arbetade.
Varför Hasselblad?
NASA hade samarbetat med Hasselblad sedan 1962, och kamerorna visade sig vara robusta och pålitliga nog för rymdmiljön.
De kunde hanteras med tjocka rymdhandskar, hade inbyggda rutnät för mätning och kunde utrustas med stora filmmagasin.
Det lämnades totalt 12 Hasselblad-kameror kvar på månen, en för varje besök mellan 1969-1972, för att spara vikt vid återresan.
Citera
2025-12-20, 05:05
Medlem
53....so whats avatar
En av de kritiserade bilderna, sk. högupplöst?

Zoma in farkosten, titta på de buckliga plåtarna.
Titta på plåtar som är sparsamt nitade/skruvade.
Titta på skynken(?) som hänge så fint rakt ner.

Jag påstår ingenting.

https://www.nasa.gov/image-detail/amf-as11-40-5927/
Citera
2025-12-20, 07:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du har rätt. Jag har ingen utbildning i klippning av film från 60-talet. Men NÅGOT säger mig att inte du heller har det? Om du har, förklara gärna mekaniken i hur det är en omöjlighet att inga spår lämnas efter.

När jag gick grundskolan så klippte vi film ja. Det fanns inte digital film då.

Citat:
Och förklara gärna varför en kopiering är det enda alternativet. Jag ser fler möjligheter än så.

Som?
Citera
2025-12-20, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what

Jag påstår ingenting.

Modulen ser ut att vara ihopskruvad av en skolklass från nån teknisk linje på högstadiet. Och varför är det fortfarande så mycket måndamm kvar för att det ska bli fotspår på marken? Det borde ha blåsts bort av raketstrålarna.
Citera
2025-12-20, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what

Jag påstår ingenting.

jo men det ser ut som att den kan flyga..och erbjuda skydd mot dödlig strålning..

(mänskligheten har kommit långt nu)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in