Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-19, 18:43
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Hennes ”utpekande”? Menar du av CP då eller?

Det var ju inte riktigt vad diskussionen handlade om och jag har inte uttryckt någon åsikt om hennes GM-utpekande. Så det är lite oklart vem du inte håller med.

Nja, det var väl det jag svarade till den som litade på LP som jag svarade initiialt och som jag länkade till.
Citera
2025-12-19, 18:58
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
En som hade svårt att tygla sitt Palmehat under två långa decennier (såväl i offentlighet som privat) var Alf Enerström. Sedan sju åtta år har hans hustru dragit tillbaka hans alibi för den sena kvällen och tidiga natten. Dock vittnar hon sedan lika länge om att maken kom hem, och stod i dörröppningen till hennes sovrum omkring klockan 01:00 och bara stirrade. Han var då iklädd längre rock och huvudbonad (mössa).

Enerström var omtalat fysiskt våldsam. Enerström hade ett gäng vapen (gevär, pistoler och annat). Han var tämligen skjutglad, sköt mot polis och som en tok på sin herrgård. Var (minst sagt) att betrakta som en galning i ordets rätta bemärkelse, med flera tunga psykiska diagnoser, inspärrad på det mentala plåsterhuset i perioder, vanföreställningar, schizofreni, osv. Hade många förgreningar inom såväl högerextrema och "Palmekritiska" organisationer, osv.

När det kommer till motiv och ett (på riktigt) Palmehat, fanns det mig veterligen ingen i Sverige vid tidpunkten som klår honom.

Enerström bodde på gångavstånd från biograf Grand och mordplatsen på Norr Mälarstrand 24, rent av i samma lägenhet som de omtalade "von Sydowska morden" ägde rum. Det tar 25 minuter att gå i promenadtakt från hans adress till Grand och mordplatsen.

Fascinerande att han går så fullständigt under radarn på merparten, till förmån för tunna soppor som CA och SE.

Att han råkade var lång, hör inte hit. Dessutom vi att vittnet LJ en period menade att den flyende mannen var mycket lång och omkring 1.90. Men sådan detaljer sopas ju som regel under mattan, för de tunnelseende.
Jag uppfattar Enerström som en kapabel mördare och tror att det fanns en grupp av sådana inom FM, men det behövdes någon mer van vid dagligt våld och som inte var kändis. Någon som CP, som inte skulle kopplas till andra än den undre världen, där han hölls, möjlig att kontakta.

SE var nog inblandad han också för någon eventualitet. Och Enerström kanske såg mordet från Tunnelgatan väster om Sveavägen, kanske också med någon funktion som inte behövde aktiveras? Och VG skulle kunna ha följt efter Boforsgänget och avvaktat söder om Tunnelgatan. Vad Enerström, Engström och Gunnarsson hade gemensamt var svadan. De skulle ha kunnat uppehålla personer tillräckligt länge om så behövdes.
Citera
2025-12-19, 19:00
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Nja, det var väl det jag svarade till den som litade på LP som jag svarade initiialt och som jag länkade till.

Litade på LP? Beror lite på vad du menar med litar, men jag utgår ifrån att hon sett AB och uppfattat GMs ansikte. Att hon sedan just sett CP håller jag mig frågande till, men det av helt andra anledningar än det du utgår ifrån.
Citera
2025-12-19, 19:20
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Litade på LP? Beror lite på vad du menar med litar, men jag utgår ifrån att hon sett AB och uppfattat GMs ansikte. Att hon sedan just sett CP håller jag mig frågande till, men det av helt andra anledningar än det du utgår ifrån.

Initialt svarade jag på ett annat och tidigare inlägg.

Jag utgår också ifrån att hon sett AB. Dessutom GM, som minst snett bakifrån. Jag tror dessutom att hon såg JÅS.

Av dessa har hon enligt mig endast fått fragmentariska bilder som hon rört ihop. Orsaken är hon var under stark stress. Under sådana förhållanden är man inte särskild pålitlig när det kommer till kronologi.

Om hon verkligen såg ansiktet så är det inte säkert att hon la det på minnet. Något sådant behov fanns absolut inte just då.
Citera
2025-12-19, 20:41
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
LP såg troligtvis AB. Eller på vilket sätt menar du att hon inte såg honom?
Ja hon tittade ju rakt på honom, enligt AB.
Citera
2025-12-19, 20:50
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja hon tittade ju rakt på honom, enligt AB.

Vilket inte på något sätt betyder att hon förväxlat AB med GM.

LP är tydlig med att hon fick ögonkontakt med två personer precis efter skotten. GM och en person till. Med all sannolikhet AB.

Det finns ingen anledning att slentrianmässigt försöka slå ihop dessa personer till en och samma. LP har alltid varit tydlig med att hon fick ögonkontakt med två personer direkt efter skotten. Inte en.
Citera
2025-12-19, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Detta är ett av de tankefel eller -försyndelser som är mycket vanligt förekommande när det kommer till detta ärende och det drabbar på alla nivåer.

Ingen går säker från att begå det och mest flagrant kommer det till uttryck i rättsmedicinarnas resonemang - skottet var mycket välplacerat osv eftersom det träffade vitala strukturer. Det man glömmer är att varje dödligt skott träffar en vital struktur och således var välplacerade enligt resonemanget. Om man så än blundar och skjuter. Vilket bör leda till dödlig utgång i en stor andel av fallen, eftersom det alltid är förenat med livsfara att bli genomskjuten av en projektil. Dessutom målas det upp väldiga ryggytor som kan beskjutas med säker utgång, vilket helt enkelt är fel.

Det mest relevanta gällande skottets höggradigt destruerande verkan i fallet MOP torde vara att kulan tumlar på sin väg genom statsministerns kropp.

Ok, jag menar inte att Lindh skulle vara särskilt vägledande gällande hur GM i fallet MOP kan tänkas gestalta sig. Bara att MOP är tämligen unikt och att Lindh är ett sällsynt i någon grad parallellt fall. GM i fallet MOP var nog mer redig än Mijailović var.

Ja, när statsministern avrättas måste man vara öppen för många olika typer av GM. Alltifrån högkvalificerade entiteter med mycket sakliga motiv till psykossjuka stackare som fått för sig saker och allt däremellan. I fallet MOP är det dock så väl beställt gällande omständigheter att en hel del typer av GM på denna skala i praktiken kan uteslutas. Exempelvis nämnda ytterligheter.

Gällande en avancerad GM med tydligt motiv präglat av saklighet så är det mycket svårt att måla upp vad det alls skulle kunna vara. Det vill säga något av mycket stor betydelse för en organisation som kunde tänkas använda mord som ett verktyg och som kunde förväntas bli radikalt annorlunda av att individen Olof Palme inte fanns istället för fanns. Sverige är en stabil demokrati och saker tickar på oaktat individuella funktionärer.

Jag tror inte att GM gick beväpnad på stan och råkade få syn på statsministern. Utan att han i sådana fall rörde sig på stan, fick syn på makarna av en slump och hämtade den utrustning han hade tillgång till när det blev uppenbart att statsministern skulle återkomma på Sveavägen ett par timmar senare.

Gärningsmannaprofilen beskriver på ett rimligt vis vad det kan röra sig om för typ och det är efterarbetet med den som renderat det mest intressanta utredningen lämnade efter sig.

Ett betydande problem gällande att någon skulle röra sig beväpnad på Sveavägen efter att ha fått någon typ av information, är varifrån den i sådana fall skulle emanera?

Ett annat är varför någon med sådana insikter i statsministerns rörelser ser en plötsligt påkommen utfärd i ett myllrande city som ett lämpligt tillfälle. Det var inte så att det saknades tillfällen att på ett mycket diskret sätt verkställa saken när det tilltänkta offret var Olof Palme.

Jag tycker att dina invändningar, främst de i de två sista styckena är fullt rimliga. Samtidigt visar de nog främst problemen med tanken på att en omfattande organisation som CIA eller KGB skulle liga bakom MOP. Sådana resursstarka organisationer skulle som du säger välja ett bättre tillfälle och troligtvis gå tillväga på ett annat sätt.

Personligen anser jag att CGÖ (Polisman A) och kretsen runt honom är den mest intressanta för den mer rimliga tanken om att en liten men relativt skicklig sammansvärjning finns bakom GM. Där kan man finna rimliga svar till de frågetecknen som exempelvis du lyfter fram i den citerade texten ovan.

Hur får GM reda på var OP skulle vara och när han skulle vara där? I fallet om CGÖ m.fl. misstänker man telefonavlyssning av LOP, avlyssning som möjliggjorts av CGÖs affärspartner och dåvarande säkerhetschef på Televerket, IG. Det kan också läggas till att det har talats om att den som ansvarade för OPs personskydd, Säpo mannen AK kan ha avslöjat att OP skickat hem sina livvakter.

En liten sammansvärjning förklarar också själva tillvägagångssättet. Mordet var opportunistiskt och i det avseendet inte noggrant planerat. Men det var samtidigt inte helt spontant, GM viste vart och när han kunde hitta sitt offer, han viste hur han skulle ta sig från mordplatsen och han hade troligtvis CGÖ och IGs lägenhet uppe på Regeringsgatan till sitt förfogande.
Citera
2025-12-19, 22:27
Medlem
MrSkargards avatar
Så nu är Christer Pettersson återupprättad som den "mest troliga" Palme-mördaren. Vi är med andra ord tillbaka i 2019 med den skillnaden att förundersökningen är nedlagd. Bra jobbat, Lennart. Karln har knappt koll på fakta.
Senast redigerad av MrSkargard 2025-12-19 kl. 22:30.
Citera
2025-12-20, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Men Christer Pettersson var ju inte den förste som LP pekade ut. Varför skulle det utpekandet vara mer rätt än det första?

Tänker du på den där polisen? Det är väl inte belagt ?
Citera
2025-12-20, 05:18
Avstängd
BraxenLaxens avatar
Clark Olofsson kände till folket i den undre världen och han har sagt att det var CP som sköt Palme.Och jag tror honom till 100%
Citera
2025-12-20, 05:25
Medlem
NiccoJs avatar
Det mest intressanta som kom fram i o med veckans pressträff var att tekniken nu finns för att DNA scanna palmes rock då teorin om att mördaren lagt sin hand på den är sagd i tidigt skede. Detta ska inte göras då man inte har någon misstänkt.
Expressen, AB eller kanske Gw Persson skulle knappast tveka att ta kostnaden.
Varför inte låta utföra denna o göra ett register för att sedan kunna plocka bort CP, CA, skandiamannen osv, ifall deras DNA saknas på rocken.
Citera
2025-12-20, 05:26
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BraxenLaxen
Clark Olofsson kände till folket i den undre världen och han har sagt att det var CP som sköt Palme.Och jag tror honom till 100%
Men är han en bra källa till sanning 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in