Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Det där har jag också tänkt på.
Beskrivningen av mannen är väl inte direkt klockrent AB. Men det är ju bara en minnesbild. Och hur dåliga vittnen kan vara med sådana ser vi ju i den väldigt varierande beskrivningen av gm, trots att alla ser samma person.
Han kan ju, med bruna byxor och väska, med en ljus mössa därtill ge ett "beiget intryck". Och kronologin och beteendet stämmer väl in. Vilket jag anser bör väga tyngre.
Beteendet stämmer in klockrent på AB. Både AB och LP beskriver en ögonkontakt. Både AB och LP beskriver att AB ryggade undan precis efter skotten. Ingenting av detta säger JÅS att han gjort.
Dessutom säger LP att hon såg beiga mannen väldigt väldigt tidigt. Hon såg honom redan innan hon såg GM snett bakifrån i nästa skede.
Det är
på tok för tidigt för att det skulle kunna vara JÅS. JÅS stod fortfarande still i sin bil när detta skedde och inväntade att HJ och LL skulle göra u-svängar. Han fastnade till och med bakom LL och var tvungen att vänta tills LL backat och hållt på. LL fastande ju i en tidskrävande manöver och var själv tvungen att pausa mitt i för att släppa fram andra bilar.
Jag bedömer det som att JÅS var på trottoaren tidigast 30 sekunder efter skotten. Då var LP i ett helt annat skede än att knäståendes betrakta GM och beiga mannen om vartannat. Det är helt olika moment.