Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-19, 14:40
Avstängd
BraxenLaxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Nej det är 99,9% säkert att CP inte mördade Olof Palme.

Nä då blir man inte fälld för mord i tingsrätten om det är 99% säkert att man är oskyldig. Och du nämner juristers åsikter var dom på mordplatsen när Palme mördades? Lisbeth var det och såg att det var CP. Så det innebär att det var han med 100% sannolikhet . Sedan att bevisning inte håller i en domstol är en annan femma.
Citera
2025-12-19, 15:26
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BraxenLaxen
Nä då blir man inte fälld för mord i tingsrätten om det är 99% säkert att man är oskyldig. Och du nämner juristers åsikter var dom på mordplatsen när Palme mördades? Lisbeth var det och såg att det var CP. Så det innebär att det var han med 100% sannolikhet . Sedan att bevisning inte håller i en domstol är en annan femma.

Lite vittnespsykologi att begrunda när det kommer till vittnen som känner sig säkra. Att jämföra med den tidsrymd LP eventuellt såg ett ansikte på en GM. Varför nämnde LP inte AB?

https://youtu.be/8BMoiKg83mQ?si=Z6iL4We3e9VzNOLK
Citera
2025-12-19, 15:29
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Lite vittnespsykologi att begrunda när det kommer till vittnen som känner sig säkra. Att jämföra med den tidsrymd LP eventuellt såg ett ansikte på en GM. Varför nämnde LP inte AB?

https://youtu.be/8BMoiKg83mQ?si=Z6iL4We3e9VzNOLK

LP såg troligtvis AB. Eller på vilket sätt menar du att hon inte såg honom?
Senast redigerad av DrComfort 2025-12-19 kl. 15:52.
Citera
2025-12-19, 16:07
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
LP såg troligtvis AB. Eller på vilket sätt menar du att hon inte såg honom?

Jag menar att LP aldrig talar om att hon såg ansiktet på två personer, utan bara en. Såg hon AB så kan man ju ytterligare undra hur starkt hennes vittnesmål egentligen är. AB verkar ju tro att han och LP stirrade på varandra.
Citera
2025-12-19, 16:54
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag menar att LP aldrig talar om att hon såg ansiktet på två personer, utan bara en. Såg hon AB så kan man ju ytterligare undra hur starkt hennes vittnesmål egentligen är. AB verkar ju tro att han och LP stirrade på varandra.

Fast hon nämner ju att hon såg två personer i direkt anslutning till skotten. GM och den beiga mannen, som jag är övertygad om är AB.

Även om signalementet inte är klockrent hade AB beiga byxor, och beteendet och kronologin talar starkt för att det är AB.

Beteendet och kronologin stämmer inte in på JÅS över huvud taget. Ändå antas han vara den beiga mannen med en förvånansvärd lättvindighet.
Citera
2025-12-19, 17:28
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Fast hon nämner ju att hon såg två personer i direkt anslutning till skotten. GM och den beiga mannen, som jag är övertygad om är AB.

Även om signalementet inte är klockrent hade AB beiga byxor, och beteendet och kronologin talar starkt för att det är AB.

Beteendet och kronologin stämmer inte in på JÅS över huvud taget. Ändå antas han vara den beiga mannen med en förvånansvärd lättvindighet.

Det där har jag också tänkt på.

Beskrivningen av mannen är väl inte direkt klockrent AB. Men det är ju bara en minnesbild. Och hur dåliga vittnen kan vara med sådana ser vi ju i den väldigt varierande beskrivningen av gm, trots att alla ser samma person.

Han kan ju, med bruna byxor och väska, med en ljus mössa därtill ge ett "beiget intryck". Och kronologin och beteendet stämmer väl in. Vilket jag anser bör väga tyngre.
Citera
2025-12-19, 18:03
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig

Beskrivningen av mannen är väl inte direkt klockrent AB. Men det är ju bara en minnesbild. Och hur dåliga vittnen kan vara med sådana ser vi ju i den väldigt varierande beskrivningen av gm, trots att alla ser samma person.

Han kan ju, med bruna byxor och väska, med en ljus mössa därtill ge ett "beiget intryck". Och kronologin och beteendet stämmer väl in. Vilket jag anser bör väga tyngre.

Beteendet stämmer in klockrent på AB. Både AB och LP beskriver en ögonkontakt. Både AB och LP beskriver att AB ryggade undan precis efter skotten. Ingenting av detta säger JÅS att han gjort.

Dessutom säger LP att hon såg beiga mannen väldigt väldigt tidigt. Hon såg honom redan innan hon såg GM snett bakifrån i nästa skede.

Det är på tok för tidigt för att det skulle kunna vara JÅS. JÅS stod fortfarande still i sin bil när detta skedde och inväntade att HJ och LL skulle göra u-svängar. Han fastnade till och med bakom LL och var tvungen att vänta tills LL backat och hållt på. LL fastande ju i en tidskrävande manöver och var själv tvungen att pausa mitt i för att släppa fram andra bilar.

Jag bedömer det som att JÅS var på trottoaren tidigast 30 sekunder efter skotten. Då var LP i ett helt annat skede än att knäståendes betrakta GM och beiga mannen om vartannat. Det är helt olika moment.
Citera
2025-12-19, 18:06
Medlem
csvenss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna

Det är också en teori. Möjligheten finns också att hon satte JÅS kläder och avstånd på AB. Då stämmer det bättre. Att JÅS är inblandad i hennes vittnesmål på ett eller annat sätt är jag helt övertygad om. En sådan förväxling vore inte det minsta konstig.

Min tro är att LP instinktiv kollade till OP direkt när han föll ihop, det är ett rimligt beteende. Sedan började hon se sig omkring efter x antal sekunder. Tiden blir väldigt knapp för bra observationer. Dessutom är det uteslutet för mig att hon hade för avsikt att memorera ansikten i det läget.

Att säga att hennes utpekande är starkt under en sådan extremt kort tidsrymd håller jag inte med om för fem öre. Jag länkade till filmen som visade att det är extremt opålitligt även vid betydligt längre tidsrymder och färre personer inblandade.
Citera
2025-12-19, 18:11
Medlem
DrComforts avatar
Citat:

Precis. Beskrivningen kan å ena sida tyckas klockren JÅS men thats about it vad gäller det.

Stackars AB byts ut av den ena figuren efter den andra, detta ofta med hänvisning till vittnespsykologi. Vittnespsykologi i sig är inte kattskit, men utan förhålla sig till tid och rum blir det lika mycket kattskit som något annat när man inte förhåller sig till och rum.

Sedan tycks man inte förhålla sig till vad LP sagt, ja, mer än beskrivningen av beige man då.
Senast redigerad av DrComfort 2025-12-19 kl. 18:42.
Citera
2025-12-19, 18:22
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Lars Jeppsson säger att han borde känt igen CP om det var han som sprang förbi. I de ljusförhållanden som rådde på platsen och med tanke på att Jeppsson inte såg ansiktet på mannen och är något osäker också på vilka kläder mannen bar är det dock en tveksam slutsats av honom. Det finns en stor sannolikhet att LJ skulle missat att det var CP om det verkligen var CP.

Har Jeppsson någon gång bemött detta?

Vad menad han med känna igen. Dom känns ju inte direkt som några som skulle hänga i samma kretsar.
Citera
2025-12-19, 18:28
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Det är också en teori. Möjligheten finns också att hon satte JÅS kläder och avstånd på AB. Då stämmer det bättre. Att JÅS är inblandad i hennes vittnesmål på ett eller annat sätt är jag helt övertygad om. En sådan förväxling vore inte det minsta konstig.

Min tro är att LP instinktiv kollade till OP direkt när han föll ihop, det är ett rimligt beteende. Sedan började hon se sig omkring efter x antal sekunder. Tiden blir väldigt knapp för bra observationer. Dessutom är det uteslutet för mig att hon hade för avsikt att memorera ansikten i det läget.

Att säga att hennes utpekande är starkt under en sådan extremt kort tidsrymd håller jag inte med om för fem öre.

Hennes ”utpekande”? Menar du av CP då eller?

Det var ju inte riktigt vad diskussionen handlade om och jag har inte uttryckt någon åsikt om hennes GM-utpekande. Så det är lite oklart vem du inte håller med.
Citera
2025-12-19, 18:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Som jag förstått det omtalades CP som kutaren inte på grund av en dragning till frisksport och spänst, utan av skälet att hans verksamhet var av typen att gå in på Systemet och kuta ut genom kassan med ett par sjuttisar eller i ränna runt överallt i största allmänhet, hålla sig undan, kuta iväg och så vidare.
Enligt Harri Miekkalinna kunde CP springa hur långt som helst och mannen som Claes Brewitz beskrev stämmer bra in på CP även om han valde en polisfigurant före CP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in