Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-19, 15:55
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Jultröjor var kul i början när det inte var en grej, nu när det blivit en grej har det blivit motsatsen till kul.

Den ena ska försöka överträffa den andre om vem som ser töntigast ut, och intala sig själv om hur "wild and crazy" man är som bjuder på sig själv. Kom igen, det blir bara patetiskt. Dra en 2 minuters helikopter på julbordet om du vill sticka ut.
100% detta. Det ska dessutom vara mormors gamla stickade, som visserligen är gjord med kärlek men som ändå har den där töntigheten som kommer från att mormor inte bara är lite out of touch, utan även från att hon inte fattar att man inte längre är 12. Inte något massproducerat från fabrik.
Citera
2025-12-19, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Då var det jul igen, och därmed den kanske märkligaste av alla arbetsplats­traditioner: kravet på att bära jultröja. Gärna en ful. Helst väldigt ful.
För det är ju så kul! Titta, Hasse på ekonomi – han som aldrig pratar med någon och aldrig ler – han har på sig en grön jultröja. En GRÖN. På jobbet. Helt galet. Oj oj oj vad han bjuder på sig själv. Vilken lirare. Vilken stämningshöjare.
Madde däremot har ingen jultröja. Aj aj aj. Vilken trist medarbetare. Orkar hon inte ens anstränga sig lite? Detta bör givetvis tas upp på nästa utvecklingssamtal:
”Din prestation är utmärkt, men vi saknar lite tomtar i ditt uttryck.”
Det finns ett ord för detta fenomen: patetiskt.
PATETISKT.
Jag går till jobbet för att få lön. För att kunna betala räkningar. Inte för att delta i någon sorts obligatorisk glädjeteater där lojalitet mäts i stickade renar och blinkande LED-ljus.
Jag hatar vad jultröjan symboliserar på arbetsplatsen: idén att jobbet alltid måste vara mer än ett jobb. Att det inte räcker att göra sitt arbete väl – man ska också vara mysig, delta i ritualerna och visa att man ”bidrar till trivseln”.
Som om trivsel uppstår ur akryl och tvång.
Så vad tycker ni – borde jultröjor förbjudas omedelbart, eller ska vi bara införa poängsystem och koppla dem till bonus?

VA?

Var jobbar du i Samhall?
Citera
2025-12-19, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
TS verkar vara en introvert typ, ja.
TS verkar vara en klok medarbetare.
Citera
2025-12-19, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vi har klädkod corporate som nästan alla följer men de senaste åren har HR infört en "ugly holiday sweater day". Då är tanken att vi skall klä oss fult, bli sociala och umgås.

Vi har även Winter tree istället för julgran.

Tror HR sneglar för mycket på kollegorna på andra sidan Atlanten.
HR är överflödigt här är tt av bevisen.

Idioter. Betalar de för tröjorna också? Är de ekologiska och inte gjorda i tvångsfabriker och Temu?
Citera
2025-12-19, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
VA?

Var jobbar du i Samhall?
Samhall värnar om sina medarbetare och sysslar inte med sån idioti.
Senast redigerad av Perfecthairline 2025-12-19 kl. 18:01.
Citera
2025-12-19, 18:36
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Trött man blir på svenska arbetsplatser inom tjänstesektorn. Har du ingen jultröja kan du förvänta dig en massa ifrågasättanden av chef och medarbetare "meen vaaar är juultröööjan?"

Och insamlingar för varje liten skitgrej. Linda har fått barn. Vi vill därför dra ihop en insamling. Ove fyller jämnt, därför ska vi ha insamling. "Kalles son ska gifta sig, vi drar ihop en insamling"

Och dessa jävla avtackningar. "Andreas ska byta avdelning några meter bort. Vi drar ihop en insamling och sen avtackning klockan 14:00 på stora torget".

Äter du för dig själv under en lunch ses du som en svikare.

Så trött man blir på detta jävla sektbeteende. Man får aldrig ros om man gör ett bra jobb. Men jävlar vad beröm och löneförhöjning man får för att man är en ambassadör som beter sig som en sektledare.
Citera
2025-12-19, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Trött man blir på svenska arbetsplatser inom tjänstesektorn. Har du ingen jultröja kan du förvänta dig en massa ifrågasättanden av chef och medarbetare "meen vaaar är juultröööjan?"

Och insamlingar för varje liten skitgrej. Linda har fått barn. Vi vill därför dra ihop en insamling. Ove fyller jämnt, därför ska vi ha insamling. "Kalles son ska gifta sig, vi drar ihop en insamling"

Och dessa jävla avtackningar. "Andreas ska byta avdelning några meter bort. Vi drar ihop en insamling och sen avtackning klockan 14:00 på stora torget".

Äter du för dig själv under en lunch ses du som en svikare.

Så trött man blir på detta jävla sektbeteende. Man får aldrig ros om man gör ett bra jobb. Men jävlar vad beröm och löneförhöjning man får för att man är en ambassadör som beter sig som en sektledare.
Det är EXAKT det jag menar och jultröjor står för allt detta! Jag är också rejält trött på att det inte räcker med att vara en duktig medarbetare utan att man ska alltid ställa upp på allt för att vara accepterad av ”gänget”.

Just detta med dessa satans insamlingar också, hade en där jag bidrog med 50 kr till en person som jag inte hade samarbetat med och knappt pratat med och den personens chef skrattade till och sa:”Oj, jag men 50 kr är ett bidrag också!”. Vad i helvete liksom, man går knappt runt på sin lön pga inflationen men ska strö pengar omkring sig för att tacka av främlingar och ändå är chefen missnöjd.
Citera
2025-12-19, 19:32
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Det är EXAKT det jag menar och jultröjor står för allt detta! Jag är också rejält trött på att det inte räcker med att vara en duktig medarbetare utan att man ska alltid ställa upp på allt för att vara accepterad av ”gänget”.

Just detta med dessa satans insamlingar också, hade en där jag bidrog med 50 kr till en person som jag inte hade samarbetat med och knappt pratat med och den personens chef skrattade till och sa:”Oj, jag men 50 kr är ett bidrag också!”. Vad i helvete liksom, man går knappt runt på sin lön pga inflationen men ska strö pengar omkring sig för att tacka av främlingar och ändå är chefen missnöjd.
Det är därför jag inte ger en enda krona. Det sticker ut mer att skicka 20-50 kronor än att inte skicka alls. Varje gång det kommer ett mail om insamling kastar jag den direkt ner i papperskorgen.
Citera
2025-12-19, 19:36
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Då var det jul igen, och därmed den kanske märkligaste av alla arbetsplats­traditioner: kravet på att bära jultröja.
Lägg ner! Det finns inga krav. Varför ljuger du?
Citera
2025-12-19, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Det är därför jag inte ger en enda krona. Det sticker ut mer att skicka 20-50 kronor än att inte skicka alls. Varje gång det kommer ett mail om insamling kastar jag den direkt ner i papperskorgen.
Dig vill jag jobba med!
Citera
2025-12-20, 08:09
Medlem
Efter att ha läst tråden igen känner jag lite att det knappast är jultröjor som är problemet. Utan tjänstemän verkar helt enkelt sakna bollar att bara säga nej tack jag föredrar att låta bli. Och sen hålla sig till det.
Citera
2025-12-20, 09:22
Medlem
PerniWhas avatar
På min firma finns inget "krav" på jultröjor, varken fula eller andra. Tycker det är lite kul med de som spökar ut sig och det brukar vara tydligt på den gemensamma jullunchen.
Själv brukar jag vara uppklädd veckan innan julledigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in