Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-19, 12:24
Medlem
Facades avatar
Hade TS en kämpig uppväxt?

Det är ingen som tvingar någon till att ha en jultröja.
Citera
2025-12-19, 12:53
Medlem
TS borde kanske få en nominering till världens tråkigaste människa?

Är inte mycket för sånt här trams på arbetsplatser heller men ser inte heller vad problemet är om man gör en kul grej av det någon dag om året. Framförallt: vem fan orkar bry sig till den grad att man blir en jävla gnällspik.
Citera
2025-12-19, 13:04
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Den tredje fredagen i december är jultröjans dag, i år infaller den i dag den 19 dec.
Tycker du illa om kanelbullensdag också?
Citera
2025-12-19, 13:36
Medlem
Jultröjor var kul i början när det inte var en grej, nu när det blivit en grej har det blivit motsatsen till kul.

Den ena ska försöka överträffa den andre om vem som ser töntigast ut, och intala sig själv om hur "wild and crazy" man är som bjuder på sig själv. Kom igen, det blir bara patetiskt. Dra en 2 minuters helikopter på julbordet om du vill sticka ut.

Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Finns ingen arbetsplats som har detta krav. Låt folk tramsa och lite roligt.

Jag tycker om att slippa strama arbetskläder ibland, och lite färg piffar upp.
Citera
2025-12-19, 13:54
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Säkert inte svårt för chefen "Ove" att förstå det är "Lennart" som skickat mailet.

Det beror väl lite på hur många som jobbar. Är det bara chefen och Lennart som jobbar där då är det ju tämligen simpelt att räkna ut.

Man går in i en affär och tar på sig en sån ful tröja och tar en bild. Så klipper man in bilden i sin egna hall och visar upp på jobbet där man visar vilken tröja man skall ha i år. När chefen då meddelar att det är indraget med fula-jul-tröjan så säger man högt FAN OCKSÅ!. Så kommer de andra säga så chefen hör att det är så synd om just mig som inte får ha min fina-fula jultröja.
Citera
2025-12-19, 13:55
Medlem
HerrKralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Då var det jul igen, och därmed den kanske märkligaste av alla arbetsplats­traditioner: kravet på att bära jultröja. Gärna en ful. Helst väldigt ful.
För det är ju så kul! Titta, Hasse på ekonomi – han som aldrig pratar med någon och aldrig ler – han har på sig en grön jultröja. En GRÖN. På jobbet. Helt galet. Oj oj oj vad han bjuder på sig själv. Vilken lirare. Vilken stämningshöjare.
Madde däremot har ingen jultröja. Aj aj aj. Vilken trist medarbetare. Orkar hon inte ens anstränga sig lite? Detta bör givetvis tas upp på nästa utvecklingssamtal:
”Din prestation är utmärkt, men vi saknar lite tomtar i ditt uttryck.”
Det finns ett ord för detta fenomen: patetiskt.
PATETISKT.
Jag går till jobbet för att få lön. För att kunna betala räkningar. Inte för att delta i någon sorts obligatorisk glädjeteater där lojalitet mäts i stickade renar och blinkande LED-ljus.
Jag hatar vad jultröjan symboliserar på arbetsplatsen: idén att jobbet alltid måste vara mer än ett jobb. Att det inte räcker att göra sitt arbete väl – man ska också vara mysig, delta i ritualerna och visa att man ”bidrar till trivseln”.
Som om trivsel uppstår ur akryl och tvång.
Så vad tycker ni – borde jultröjor förbjudas omedelbart, eller ska vi bara införa poängsystem och koppla dem till bonus?

Jag önskar det inte var så men du har tyvärr helt rätt.
Det är ett ofog som på min arbetsplats spridits till att man gärna via interna nätverket ska delta i tävling där man visar upp sina fula jultröjor för kollegorna runt om i Europa så att kommunikationsavdelningen kan bestämma vem som vinner.
Senaste året har det även utvecklats till tävling i vem som kan stoltsera med finast/mest innovativa julgran. Givetvis ska detta också lyftas fram internt. Anstränger man sig så har man fördel i löne/bonusavtal nästa år.

Förbjud!!!!
Citera
2025-12-19, 14:06
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Flashback är väl ändå en plattform där man fritt får uttrycka sina åsikter?

Ja! Jag bara försöker skoja lite.
Citera
2025-12-19, 14:08
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Då var det jul igen, och därmed den kanske märkligaste av alla arbetsplats­traditioner: kravet på att bära jultröja. Gärna en ful. Helst väldigt ful.
För det är ju så kul! Titta, Hasse på ekonomi – han som aldrig pratar med någon och aldrig ler – han har på sig en grön jultröja. En GRÖN. På jobbet. Helt galet. Oj oj oj vad han bjuder på sig själv. Vilken lirare. Vilken stämningshöjare.
Madde däremot har ingen jultröja. Aj aj aj. Vilken trist medarbetare. Orkar hon inte ens anstränga sig lite? Detta bör givetvis tas upp på nästa utvecklingssamtal:
”Din prestation är utmärkt, men vi saknar lite tomtar i ditt uttryck.”
Det finns ett ord för detta fenomen: patetiskt.
PATETISKT.
Jag går till jobbet för att få lön. För att kunna betala räkningar. Inte för att delta i någon sorts obligatorisk glädjeteater där lojalitet mäts i stickade renar och blinkande LED-ljus.
Jag hatar vad jultröjan symboliserar på arbetsplatsen: idén att jobbet alltid måste vara mer än ett jobb. Att det inte räcker att göra sitt arbete väl – man ska också vara mysig, delta i ritualerna och visa att man ”bidrar till trivseln”.
Som om trivsel uppstår ur akryl och tvång.
Så vad tycker ni – borde jultröjor förbjudas omedelbart, eller ska vi bara införa poängsystem och koppla dem till bonus?

Ta på dig en jävla jultröja, sprid lite glädje, och håll käften.
Citera
2025-12-19, 14:46
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Nej det räcker med förbud. Gilla läget. Om en vecka är det över.
Citera
2025-12-19, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKrall
Jag önskar det inte var så men du har tyvärr helt rätt.
Det är ett ofog som på min arbetsplats spridits till att man gärna via interna nätverket ska delta i tävling där man visar upp sina fula jultröjor för kollegorna runt om i Europa så att kommunikationsavdelningen kan bestämma vem som vinner.
Senaste året har det även utvecklats till tävling i vem som kan stoltsera med finast/mest innovativa julgran. Givetvis ska detta också lyftas fram internt. Anstränger man sig så har man fördel i löne/bonusavtal nästa år.

Förbjud!!!!
Precis!

Det räcker inte med att man ska sitta på kvartalsvisa uppföljningar med chefen och berätta om vilken fantastisk anställd man är samt fylla i trista utvärderingar, man ska dessutom dyka upp på jobbet en gång per år med en bögig jultröja med ledlights och bjällror för att ”roa” sina kollegor.
Citera
2025-12-19, 15:12
Medlem
knullklassons avatar
Ja, ett förbud vore kanske på sin plats här… Det är varken stiligt, snyggt eller kul med en jultröja.
Citera
2025-12-19, 15:29
Medlem
bogerts avatar
Man kanske skulle virka sig ett gammeldags julmotiv att ha på jobbet så det syns var skåpet ska stå. Allt annat är ett otyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in