Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Då var det jul igen, och därmed den kanske märkligaste av alla arbetsplatstraditioner: kravet på att bära jultröja. Gärna en ful. Helst väldigt ful.
För det är ju så kul! Titta, Hasse på ekonomi – han som aldrig pratar med någon och aldrig ler – han har på sig en grön jultröja. En GRÖN. På jobbet. Helt galet. Oj oj oj vad han bjuder på sig själv. Vilken lirare. Vilken stämningshöjare.
Madde däremot har ingen jultröja. Aj aj aj. Vilken trist medarbetare. Orkar hon inte ens anstränga sig lite? Detta bör givetvis tas upp på nästa utvecklingssamtal:
”Din prestation är utmärkt, men vi saknar lite tomtar i ditt uttryck.”
Det finns ett ord för detta fenomen: patetiskt.
PATETISKT.
Jag går till jobbet för att få lön. För att kunna betala räkningar. Inte för att delta i någon sorts obligatorisk glädjeteater där lojalitet mäts i stickade renar och blinkande LED-ljus.
Jag hatar vad jultröjan symboliserar på arbetsplatsen: idén att jobbet alltid måste vara mer än ett jobb. Att det inte räcker att göra sitt arbete väl – man ska också vara mysig, delta i ritualerna och visa att man ”bidrar till trivseln”.
Som om trivsel uppstår ur akryl och tvång.
Så vad tycker ni – borde jultröjor förbjudas omedelbart, eller ska vi bara införa poängsystem och koppla dem till bonus?
Jag önskar det inte var så men du har tyvärr helt rätt.
Det är ett ofog som på min arbetsplats spridits till att man gärna via interna nätverket ska delta i tävling där man visar upp sina fula jultröjor för kollegorna runt om i Europa så att kommunikationsavdelningen kan bestämma vem som vinner.
Senaste året har det även utvecklats till tävling i vem som kan stoltsera med finast/mest innovativa julgran. Givetvis ska detta också lyftas fram internt. Anstränger man sig så har man fördel i löne/bonusavtal nästa år.
Förbjud!!!!