Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-19, 09:27
Medlem
Då var det jul igen, och därmed den kanske märkligaste av alla arbetsplats­traditioner: kravet på att bära jultröja. Gärna en ful. Helst väldigt ful.
För det är ju så kul! Titta, Hasse på ekonomi – han som aldrig pratar med någon och aldrig ler – han har på sig en grön jultröja. En GRÖN. På jobbet. Helt galet. Oj oj oj vad han bjuder på sig själv. Vilken lirare. Vilken stämningshöjare.
Madde däremot har ingen jultröja. Aj aj aj. Vilken trist medarbetare. Orkar hon inte ens anstränga sig lite? Detta bör givetvis tas upp på nästa utvecklingssamtal:
”Din prestation är utmärkt, men vi saknar lite tomtar i ditt uttryck.”
Det finns ett ord för detta fenomen: patetiskt.
PATETISKT.
Jag går till jobbet för att få lön. För att kunna betala räkningar. Inte för att delta i någon sorts obligatorisk glädjeteater där lojalitet mäts i stickade renar och blinkande LED-ljus.
Jag hatar vad jultröjan symboliserar på arbetsplatsen: idén att jobbet alltid måste vara mer än ett jobb. Att det inte räcker att göra sitt arbete väl – man ska också vara mysig, delta i ritualerna och visa att man ”bidrar till trivseln”.
Som om trivsel uppstår ur akryl och tvång.
Så vad tycker ni – borde jultröjor förbjudas omedelbart, eller ska vi bara införa poängsystem och koppla dem till bonus?
Citera
2025-12-19, 09:30
Medlem
Uppenbarligen har du valt fel arbetsplats. Hos oss är det ingen som har jultröjor, julslips eller något annat.

Och det kan knappast kallas för en arbetsplatstradition. Mer än hälften av arbetstagarna i Sverige, tillhör en arbetsplats där det används uniform, arbetskläder eller skyddskläder.
Senast redigerad av PatricHbg 2025-12-19 kl. 09:32.
Citera
2025-12-19, 09:32
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Nej, jultröjor ska inte förbjudas men det ska givetvis vara helt frivilligt om man vill ha jultröja eller ej.
Själv kan jag tycka det lättar upp stämningen. Du anses nog i mångas ögon som torr och tråkigt men det behöver inte betyda att du faktisk är det.

Du är en person som vill att den andra dagen ska vara den andra lik och tycker inte om stora helger som jul, nyår, påsk, midsommar. Du uppskattar att du är ledig men vill hålla privatliv och "skoj på jobbet" utanför. Ditt måtto är att du vill egentligen inte umgås med dina kollegor, du går till jobbet för att du behöver pengar inget annat.
Citera
2025-12-19, 09:33
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Kläder och skor
/Moderator
Citera
2025-12-19, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Uppenbarligen har du valt fel arbetsplats. Hos oss är det ingen som har jultröjor, julslips eller något annat.

Och det kan knappast kallas för en arbetsplatstradition. Mer än hälften av arbetstagarna i Sverige, tillhör en arbetsplats där det används uniform, arbetskläder eller skyddskläder.

Ska man byta arbete för att man inte tycker om jultröjor enligt dig?
Citera
2025-12-19, 09:34
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Nej, jultröjor ska inte förbjudas men det ska givetvis vara helt frivilligt om man vill ha jultröja eller ej.
Själv kan jag tycka det lättar upp stämningen. Du anses nog i mångas ögon som torr och tråkigt men det behöver inte betyda att du faktisk är det.

Du är en person som vill att den andra dagen ska vara den andra lik och tycker inte om stora helger som jul, nyår, påsk, midsommar. Du uppskattar att du är ledig men vill hålla privatliv och "skoj på jobbet" utanför. Ditt måtto är att du vill egentligen inte umgås med dina kollegor, du går till jobbet för att du behöver pengar inget annat.

TS verkar vara en introvert typ, ja.
Citera
2025-12-19, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
TS verkar vara en introvert typ, ja.
Han påminner om "Lennart" i "kontoret" och de andra är som Ove och vill ha roligt.
Citera
2025-12-19, 09:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Har ingen på mitt jobb som springer runt i jultröja men håller med om att det är ett jävligt löjligt fenomen och ju fulare tröjan är, ju häftigare är den. Kan man sen också ha något som blinkar och spelar någon julsång i tröjan så blir det tydligen ännu bättre.
Själv är jag less på julen redan innan den ens har börjat.
Citera
2025-12-19, 09:39
Avstängd
Snusfris avatar
Här springs det omkring i tröjor och luvor och annan skit. Skönt att man går på långledighet om ett par timmar.
Citera
2025-12-19, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har ingen på mitt jobb som springer runt i jultröja men håller med om att det är ett jävligt löjligt fenomen och ju fulare tröjan är, ju häftigare är den. Kan man sen också ha något som blinkar och spelar någon julsång i tröjan så blir det tydligen ännu bättre.
Själv är jag less på julen redan innan den ens har börjat.
Ja, att det dessutom finns folk som lägger 300-400 kr på en ful jultröja för att imponera på sina kollegor för att få flest fniss! Seriöst, skjut mig, jag använder hellre pengarna för att förtränga min arbetsplats.
Citera
2025-12-19, 09:40
Medlem
Sun Rulers avatar
Vi har klädkod corporate som nästan alla följer men de senaste åren har HR infört en "ugly holiday sweater day". Då är tanken att vi skall klä oss fult, bli sociala och umgås.

Vi har även Winter tree istället för julgran.

Tror HR sneglar för mycket på kollegorna på andra sidan Atlanten.
Citera
2025-12-19, 09:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Ja, att det dessutom finns folk som lägger 300-400 kr på en ful jultröja för att imponera på sina kollegor för att få flest fniss! Seriöst, skjut mig, jag använder hellre pengarna för att förtränga min arbetsplats.

Lite så är det och sen efter jul sitter de där och gnäller över att de inte har några pengar och allt är skit. Skönt att jobba hemifrån och man bara har sig själv att tänka på den största delen av tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in