2025-12-17, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tombauhaupda
Funkar ju inte riktigt så,eftersom du måste tjäna mer än 33000 i månaden,för att få stanna här..annars blir du utslängd..Trump är den största idiot som någonsin förpestat universum..

De som redan bor här och är medborgare eller har uppehållstillstånd ska ju jobba vi ska inte plocka in folk utifrån mer.än till höglönwjobb.
Citera
2025-12-17, 22:19
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Ja det har jag. Insikten om att tiden rinner iväg snabbt kom för några år sedan. Eventuellt kommer jag också fortsätta arbeta något även efter pensionsåldern uppnåtts också.
Kan du det och du känner det positivt så tycker jag du ska göra det.

Jag fortsatte till jag fyllde 69 år.
Kunde gått vid 65 men hade bra uppgifter och projekt som jag ville slutföra.
De 4 åren med rätt låg skatt vilket är positivt för ekonomin.
Citera
2025-12-18, 00:26
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Man kan kräva motåtgärd. Ska man lyfta bidrag så får man bidra till samhället, exempelvis plocka skräp i naturen, plocka bär, kratta löv osv, finns hur mycket jobb som helst man kan göra.

Att bara ge folk pengar utan motkrav är en i grunden urusel idé.
Det är något helt annat. Sen skapar det du beskriver inget större värde för samhället även om det kan vara lite positivt. Det bästa är dock att lösa obalanserna på arbetsmarknaden så företagen får den arbetsrkaft de efterfrågar och folk inte lever på bidrag. Då kan folket också konsumera mer vilket gynnar fler företag.
Citera
2025-12-18, 03:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Eller så visar man lite tåga och blir sin egen lyckas smed, istället för att bara klaga och förvänta sig att alla andra skall fixa allt åt en själv.

https://amelia.expressen.se/premium/parets-gemensamma-hobby-blev-nyckeln-till-framgang/

Detta paret började tillverka spel, nu har de sålt spel för 60miljoner kronor.

Dra in bidragen för allt slaktmaterial som sitter och tycker så synd om sig själva.
jaha? och Vad har det med min frågeställning att göra?
Citera
2025-12-18, 11:21
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
jaha? och Vad har det med min frågeställning att göra?

Jag tror nog att de flesta andra i tråden förstår det. Nu när du sovit på saken så kanske du också gör det?
Citera
2025-12-18, 12:02
Avstängd
Citat:
Jag tror nog att de flesta andra i tråden förstår det. Nu när du sovit på saken så kanske du också gör det?
Nej jag frågade var jobben finns till alla arbetslösa och du kommenterar med något irrelevant
Eller tror du alla arbetslösa ska försöka starta eget? för det lär ju lyckas?
Citera
2025-12-18, 12:34
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Nej jag frågade var jobben finns till alla arbetslösa och du kommenterar med något irrelevant
Eller tror du alla arbetslösa ska försöka starta eget? för det lär ju lyckas?

Det finns jobb om man är beredd att ta de.
Jag har gett dig massor med förslag, men du är som alla andra sossar som förväntar dig att stekta sparvar skall komma flygande in i munnen på dig.

Det bästa Sverige kan göra är att skrota alla bidrag, skrota AF och dela ut matkuponger till slaktmaterialet som inte lyckas skaffa mat själva.
Citera
2025-12-18, 13:10
Avstängd
Citat:
Det finns jobb om man är beredd att ta de.
Jag har gett dig massor med förslag, men du är som alla andra sossar som förväntar dig att stekta sparvar skall komma flygande in i munnen på dig.

Det bästa Sverige kan göra är att skrota alla bidrag, skrota AF och dela ut matkuponger till slaktmaterialet som inte lyckas skaffa mat själva.
Gissar på att du röstar M, säger att alla ska jobba men när man frågar vart jobben finns till alla arbetslösa undviker du att svara.
Du är inte ens i närheten av att visa vart jobb för en halv miljon arbetslösa finns, som ger en försörjningsbar inkomst dessutom.
Citera
2025-12-19, 12:19
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Visst finns det mer att önska gällande kommunledningen.

Och jo, det mesta som dras in av LKAB betalas som skatt till staten. Rgeringen satasar det mesta av dessa pengar på exempelvis infrastruktur i exempelvis Stockholm. Utbyggnad av tunnelbanan, vägbyggen och liknande. Samtidigt låter man Sveriges viktigaste järnväg föfalla.

På vilket sätt menar du att inte lejonparten av vinsterna från gruvan inte hamnar i storstäderna?

Om det hamnar i statskassan så gynnar det hela Sverige. Försäkringskassan betalar tex ut samma summor i Kiruna som i Stockholm.
Stockholm bidrar med väldigt mycket mer inkomster till staten än vad som satsas på infrastruktur. Bor så många på liten yta så blir väldigt effektivt.

För övrigt bidrar LKAB med några miljarder till en statskassa som har en inkomst på knappt 1500 miljarder. Det är alltså promille vi pratar om.
Citera
2025-12-19, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Om det hamnar i statskassan så gynnar det hela Sverige. Försäkringskassan betalar tex ut samma summor i Kiruna som i Stockholm.
Stockholm bidrar med väldigt mycket mer inkomster till staten än vad som satsas på infrastruktur. Bor så många på liten yta så blir väldigt effektivt.

För övrigt bidrar LKAB med några miljarder till en statskassa som har en inkomst på knappt 1500 miljarder. Det är alltså promille vi pratar om.

Bruttoregionsprodukten per sysselsatt i Norrbotten 2022 var 1,385,000, motsvarande siffra i Stockholm är 1,293,000 det vill säga nästan 100,000 lägre per sysselsatt.

Arbetslösheten i Norrbotten 2024 var enligt SCB 4,4%. Siffran för Stockholm var siffran 8,4%.

Du kan inte komma ifrån att Stockholm är mer beroende av Sverige från Dalarna och norrut än tvärs om.
Citera
2025-12-24, 13:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
+90% av somalierna har aldrig arbetat utan lever lyxliv på bidrag. Och samma siffra har bestått ända sen 90-talet. Det gäller även somalier i USA och andra västländer har vi nyligen lärt oss.

Lyxliv pga att de skaffar många barn och kan lätt få 50k netto varje månad. En annan utbredd taktik är att de skiljer sig hos svenska myndigheter, men är förstås fortfarande gifta enligt islam och deras regler, så fuskar de till sig ett extraboende och maximerar bidragen. För nu handlar det om "två hushåll", per familj. Det går åt mer pengar så.

Slå ner på fusket!

Bra staten betalar för somalierna som staten betalar för dig. Varför gråter du.
Citera
2025-12-25, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Det är något helt annat. Sen skapar det du beskriver inget större värde för samhället även om det kan vara lite positivt. Det bästa är dock att lösa obalanserna på arbetsmarknaden så företagen får den arbetsrkaft de efterfrågar och folk inte lever på bidrag. Då kan folket också konsumera mer vilket gynnar fler företag.

Vilka obalanser på arbetsmarknaden menar du finns? Och tråkigt att du inte känner att städade och välskötta parker och rena gator ger dig något större värde. Det gör det för mig. Jag hade även fått stor behållning av att kunna köpa björnbärs eller hjortronsylt men det är ju helt tomt på de hyllorna för ingen av de bidragstagarna pallar ta den typen av jobb (de hade fått betalt mindre än vad de redan får i bidrag så kan ju iof förstå dem).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in