Citat:
Ja om de har rätt utbildning.
Jag tar det igen. Det råder stor brist på CNC operatörer i Sverige och för få går sådan utbildning.
Därför riskerar industrijobb att försvinna ut ur Sverige.
Jag har en bekant som varit arbetslös en längre tid och gick nyligen en CNC utbildning och fick omgående jobb. Från bidrag till anställning med lön.
Där jag bor fanns en verkstadsteknisk utbildning med CNC men ungdomarna sökte inte dit. Orsak de hade i stort sett museiföremål till maskiner och ungdomarna vill lära sig så de kunde få jobb efter skolan men det får man inte om man kört gamla maskiner.
Den gymnasieutbildningen lades ner på grund av bristande intresse från ungdomarna.
Sedan vill ungdomar ogärna gå industri utbildningar för de ska bli data spelsprogrammerare, kock eller designer mm.
,
Men det finns rätt många vuxna som borde plock ut tummen ör röven och välja sådant.
Lön ca 35 000 kr/månad.
Nej det räcker inte till alla men vi riskerar att ytterligare öka arbetslösheten om vi inte har folk som vill jobba med sådant här. Det drar med sig betydligt fler än just enbart CNC operatörerna.
Från bidrag till jobb
"Industrin skriker efter kompetens – men kandidaterna saknas
CNC-operatörer, produktionstekniker och servicetekniker är hetare än någonsin men företagen får inga svar på sina platsannonser."
Nej för helvete det är inte Aftonbladet eller Expressen.
Stryp bidragen för de som borde kunna jobba med sådant här om de inte vill.
Fler ska ut i jobb vilket är det regeringen vill och en vänsterregering vill öka bidragen istället.
https://www.svensktnaringsliv.se/regioner/stockholm/industrin-skriker-efter-kompetens-men-kandidaterna-saknas_1235002.html
Jag tar det igen. Det råder stor brist på CNC operatörer i Sverige och för få går sådan utbildning.
Därför riskerar industrijobb att försvinna ut ur Sverige.
Jag har en bekant som varit arbetslös en längre tid och gick nyligen en CNC utbildning och fick omgående jobb. Från bidrag till anställning med lön.
Där jag bor fanns en verkstadsteknisk utbildning med CNC men ungdomarna sökte inte dit. Orsak de hade i stort sett museiföremål till maskiner och ungdomarna vill lära sig så de kunde få jobb efter skolan men det får man inte om man kört gamla maskiner.
Den gymnasieutbildningen lades ner på grund av bristande intresse från ungdomarna.
Sedan vill ungdomar ogärna gå industri utbildningar för de ska bli data spelsprogrammerare, kock eller designer mm.
,
Men det finns rätt många vuxna som borde plock ut tummen ör röven och välja sådant.
Lön ca 35 000 kr/månad.
Nej det räcker inte till alla men vi riskerar att ytterligare öka arbetslösheten om vi inte har folk som vill jobba med sådant här. Det drar med sig betydligt fler än just enbart CNC operatörerna.
Från bidrag till jobb
"Industrin skriker efter kompetens – men kandidaterna saknas
CNC-operatörer, produktionstekniker och servicetekniker är hetare än någonsin men företagen får inga svar på sina platsannonser."
Nej för helvete det är inte Aftonbladet eller Expressen.
Stryp bidragen för de som borde kunna jobba med sådant här om de inte vill.
Fler ska ut i jobb vilket är det regeringen vill och en vänsterregering vill öka bidragen istället.
https://www.svensktnaringsliv.se/regioner/stockholm/industrin-skriker-efter-kompetens-men-kandidaterna-saknas_1235002.html
Stryp bidragen så blir det bra? Intelligent sätt att hantera problemet på.
Ett genidrag hade varit att göra alla dessa utbildningar helt gratis inklusive CSN, dubbla utbetalningarna ifrån CSN på dessa utbildningar och efter avklarad utbildning så står du där utan skulder.
Att slå på människor kommer göra att dom får ont i kroppen, själen i psyket och vad gör folk när dom har ont? Jo dom kommer att bedöva det med det som står till buds! Alkohol som ett minimum då.
Det är en dåres sätt att försöka få något att hända genom att bruka våld. Kratta manegen istället. Eller lägg ner kraven, hetsen med mera om att vi ska utveckla tekniken i en viss takt, att företag ska ha pressen på sig att presentera svarta siffror varje kvartal. Ta bort det ekonomiska systemet och börja resursallokera istället? Utvecklingen kommer att ske ändå om så lite långsammare men vem har bråttom?