2025-12-19, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoohye
Jag hoppas du håller långt avstånd till bilarna framför dig. Ren idioti att tänka som dig. Säkerheten borde gå först. I södra sverige borde dubbdäck vara ett krav just för att temperaturen ofta pendlar runt 0. Slask som fryser på är 100 gånger värre än vägarna i norr.

Håll truten nu. Jag är inte den enda i Sverige som väljer friktionsdäck på bar asfalt. De är också godkända på vintern oavsett vad en fåntratt som du anser.

Edit: nu när skitsnacket har överskridit gränsen för min smak - Block!
2025-12-19, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Håll truten nu. Jag är inte den enda i Sverige som väljer friktionsdäck på bar asfalt. De är också godkända på vintern oavsett vad en fåntratt som du anser.

Att köra på bar asfalt är inte problemet, det är när idioter utan dubbar ger sig ut när det är blankis som det ofta blir i södra Sverige. Beger du dig ut en morgon när det varit slask dagen innan, som fryst på under natten? Gör du det borde du tänka till.
2025-12-19, 18:01
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Köp nordiska friktionsdäck om du bor söder om Dalälven. Jag hade nog börjat kolla på Yokohama och Hankook, sen sneglat uppåt i prislistan mot de finare märkena.
Tysta däck är schysst att ha, så decibelen hade jag lagt stor vikt vid.

Edit: Med det sagt så hade jag köpt Michelin X-Ice Snow. Hyfsat pris, tysta.
Helt tvärtom, alltid dubbat söder om Dalälven. Norrut nästan alltid fina snövägar o söderut is.

Satsa på premium märke me mkt dubb.
2025-12-19, 18:14
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Helt tvärtom, alltid dubbat söder om Dalälven. Norrut nästan alltid fina snövägar o söderut is.

Satsa på premium märke me mkt dubb.
Ja, du har nog rätt där. Jag borde ha dragit gränsen vid Hallandsåsen istället… Bra med dubbfritt så att man kan åka ner till Tyskland och handla öl även vintertid
2025-12-19, 19:14
Medlem
sykkelpumps avatar
Jag skulle hellre köpa ett billigare dubbat däck, än ett dyrare friktionsdäck. För ungefär samma pengar.

Köper som regel något av dom billigare däcken som funnits länge på marknaden, både sommar och vinterdäck. Undviker dom ALLRA billigaste som är nya på marknaden.

”Premiumdäck” är för dom som ligger efter vägarna jäkligt mycket och kör långt och fort.
Vanligt folk klarar sig med billigare.
2025-12-19, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag skulle hellre köpa ett billigare dubbat däck, än ett dyrare friktionsdäck. För ungefär samma pengar.

Köper som regel något av dom billigare däcken som funnits länge på marknaden, både sommar och vinterdäck. Undviker dom ALLRA billigaste som är nya på marknaden.

”Premiumdäck” är för dom som ligger efter vägarna jäkligt mycket och kör långt och fort.
Vanligt folk klarar sig med billigare.

Det är en sund inställning jämfört med de som propsar på friktionsdäck som är totalt värdelösa när vinterdäck faktiskt behövs. Men jag skulle säga att riktigt bra dubbade vinterdäck inte är så dyra. Priset är ju självklart beroende av dimentionerna. Men en uppsättning med riktigt bra dubbade däck ligger på runt 7000 - 10 000 och kör du inte som en arab så håller dom 3 till 5 säsonger. Det är en billig försäkring.
2025-12-19, 20:52
Moderator
Gromguttens avatar
Fortsätt här:

(FB) Stora däcktråden - här diskuteras allt kring däck!!!

Tack før RPs

/Mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in