2025-12-19, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StayFrosty-SWE
Du far med osanning. Och AA har aldrig rekommenderat att köpa någon aktie, han berättar hur han gör. Att ni köper och säljer vid fel tillfälle är inte AA:s fel, som sagt Hexan kommer att gå upp, någon frågande om målkurs. För mig är det 65 kr, vad AA har för målkurs vet jag inte.

Tror du har en lång uppförsbacke att övertyga någon om att trådens hjälte skulle vara en lögnare.
Citera
2025-12-19, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Testade Google NootebookLM på några av AAs YT videor. Ett ex på den om lån som guds gåva till mänskligheten ( i vart fall dagdrömmande låtsasmiljonärer ).
https://youtu.be/4AiRz9lFutA?si=B__ew72Ay72pWMFG

NotebookLM sammanfattar snabbt hela videon:
"Källan beskriver en okonventionell ekonomisk strategi som bygger på att konsekvent leva över sina tillgångar genom massiv belåning. Genom att använda lånade pengar för aktieinvesteringar och därefter belåna dessa innehav ytterligare, har talaren lyckats bygga upp en förmögenhet som mångmiljonär. Han betonar att han aldrig sparat egna tjänade pengar, utan istället använt skuldsättning som ett verktyg för att uppnå ekonomisk frihet och hög livskvalitet. Trots en extremt hög riskaptit med belåningsgrader långt över normen, menar han att metoden har fungerat framgångsrikt i tjugofem år. Budskapet är att skulder möjliggör ett maximalt utnyttjande av livet här och nu istället för att vänta på ett framtida sparande. Denna personliga filosofi presenterar lån som en förutsättning för både konsumtion och den tillväxt som finansierat familjens lyxiga livsstil"

Jag bad den sen bedöma strategin:
"Analogi: Att följa denna strategi är som att segla en båt med alla segel hissade mitt i en storm. Om vindarna (marknaden) blåser åt rätt håll färdas man extremt snabbt framåt och når mål som andra bara drömmer om, men minsta felsteg eller plötslig vindkantring riskerar att kapsejsa hela fartyget omedelbart."

NotebookLM är ett bra verktyg för den som vill sammanfatta en YTvideo snabbt. En fördel också att inte bidra ekonomiskt till kanaler man kanske inte vill stötta Tyvärr funkar det inte på videor enbart för medlemmar.

Underbart grepp!
Citera
2025-12-19, 14:35
Medlem
jack.danielss avatar
HTRO -1,5 i skrivande stund! Ser ut som en tuff uppgift att stiga 50% på fyra börsdagar?
Men vad vet ett lowlife som jag??
Citera
2025-12-19, 15:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vissenellervilse
Underbart grepp!

Ja och det kommer gå åt hevete för AA.
Citera
2025-12-19, 15:20
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Citat:
Testade Google NootebookLM på några av AAs YT videor. Ett ex på den om lån som guds gåva till mänskligheten ( i vart fall dagdrömmande låtsasmiljonärer ).
https://youtu.be/4AiRz9lFutA?si=B__ew72Ay72pWMFG

NotebookLM sammanfattar snabbt hela videon:
"Källan beskriver en okonventionell ekonomisk strategi som bygger på att konsekvent leva över sina tillgångar genom massiv belåning. Genom att använda lånade pengar för aktieinvesteringar och därefter belåna dessa innehav ytterligare, har talaren lyckats bygga upp en förmögenhet som mångmiljonär. Han betonar att han aldrig sparat egna tjänade pengar, utan istället använt skuldsättning som ett verktyg för att uppnå ekonomisk frihet och hög livskvalitet. Trots en extremt hög riskaptit med belåningsgrader långt över normen, menar han att metoden har fungerat framgångsrikt i tjugofem år. Budskapet är att skulder möjliggör ett maximalt utnyttjande av livet här och nu istället för att vänta på ett framtida sparande. Denna personliga filosofi presenterar lån som en förutsättning för både konsumtion och den tillväxt som finansierat familjens lyxiga livsstil"

Jag bad den sen bedöma strategin:
"Analogi: Att följa denna strategi är som att segla en båt med alla segel hissade mitt i en storm. Om vindarna (marknaden) blåser åt rätt håll färdas man extremt snabbt framåt och når mål som andra bara drömmer om, men minsta felsteg eller plötslig vindkantring riskerar att kapsejsa hela fartyget omedelbart."

NotebookLM är ett bra verktyg för den som vill sammanfatta en YTvideo snabbt. En fördel också att inte bidra ekonomiskt till kanaler man kanske inte vill stötta Tyvärr funkar det inte på videor enbart för medlemmar.

Festligt användande av AI. Men stämmer det att AA:s familj har en "lyxig livsstil" eller är det bara något som bastuguden påstår?
Citera
2025-12-19, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa
Festligt användande av AI. Men stämmer det att AA:s familj har en "lyxig livsstil" eller är det bara något som bastuguden påstår?

Den AIn sammanfattar bara vad som sägs i videon - så påstår AA något är det det som kommer med i sammanfattningen. Därefter kan man be AIn kommentera, bedöma etc. Det är ett smidigt sätt att slippa se hela videor o ändå få koll på vad som sägs.
Citera
2025-12-19, 18:11
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Den AIn sammanfattar bara vad som sägs i videon - så påstår AA något är det det som kommer med i sammanfattningen. Därefter kan man be AIn kommentera, bedöma etc. Det är ett smidigt sätt att slippa se hela videor o ändå få koll på vad som sägs.
Så inte ens du orkar kolla på videorna längre? Utan hjälp av AI!
Citera
2025-12-19, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Så inte ens du orkar kolla på videorna längre? Utan hjälp av AI!

Jag jublar inte när AA släppt en ny video
Citera
2025-12-20, 08:03
Medlem
Jagarjagarens avatar
Efter succén härom dagen blev jag lite ytterligare inspirerad att fortsätta skalda mitt hjälteepos om Aktieanalytikern.

Håll till godo!

Han sitter där, uti en bastu och myser,
delar med sig av allt annat än analyser -
För karln’n är en oduglig, värdelös sopa
Som helst blott om hexatronic vill ropa.

Han skryter om framgångar för millionen
samtidigt: snor gumman på tjänstepensionen
Kallar banker för dumma - ”de är idioter
Som inte vill sponsra min vattenscooter”

Och nu han sig önskar en hobbystuga
Där kan spela fotboll och sitta och ljuga,
skjuta luftgevär, för att sen ljuga flagrant
på youtube - att han är en aktiegigant.
Citera
2025-12-20, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Efter succén härom dagen blev jag lite ytterligare inspirerad att fortsätta skalda mitt hjälteepos om Aktieanalytikern.

Håll till godo!

Lysande!!
Citera
2025-12-20, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren

Håll till godo!

Klockren!!
Citera
2025-12-20, 08:54
Medlem
RobertSmiths avatar
Här kommer min gissning hur veckan har gått för AA
AMD (22%) = 1.26%
NVIDIA (17%) = 3.41%
Hexan (56%) = 5.63% exkl. TJP o Buffert
exkl. valutaförändringar under veckan och 6% i andra innehav

Baserat på AA:s tre största innehav och en hävstång på 2.30 är min gissning är att EK har ökat med 93K (9.13%). Nytt EK (inkl. Jetski lånet) 1113K.
En riktig bra vecka för AA

Saker man funderar över:
AA har ett märkligt sätt att räkna ut sin GAGR, det skulle vara intressant om AA var lika transparent som t.ex. grabbarna i Market Makers podd. T.ex. så har Niklas en 10-års CAGR på runt 30% i år är de upp 30%, 80% resp 100%. Deras nyårskrönika är bra, speciellt att dom går igenom lärdomar från 2025 och hur dom kan bli bättre investerare under 2026.
Magnus CAGR och överavkastning tom 2024
https://x.com/Analytikern1234/status/1874023677752426499

Tror tyvärr att AA saknar förmågan att reflektera över sina investeringsbeslut.

Man kan ju bara hoppas att några av AA:s lärjungar lyssnar på riktiga aktiepoddar för att lära sig fatta egna beslut.
Senast redigerad av RobertSmith 2025-12-20 kl. 09:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in