Citat:
Ursprungligen postat av
Garak69
Instämmer! Den här gången valde han fel aktie att gifta sig med. Minns när han var investerad i Scandic Hotels på nivåer runt 30-35 kr, men blev otålig och sålde av. Men det är klart, lyfter han ur stora belopp ur portföljen månadsvis så måste vändningen komma snabbt.
Där var analysen korrekt och mycket riktigt kom en turnaround, och den är nära hundralappen nu.
Ni har rätt. Det finns två begrepp som nybörjare har svårt att förstå. Det första är 'risk' och det andra är 'tid'. AA har varken koll på det ena eller det andra.
Rätt vanligt att man kan ha fullständigt rätt vad det gäller riktningen på en kurs, men är helt fel ute när det gäller hur lång tid det kommer att ta att nå dit. Jag t.ex köpte kraschade bank-aktier i Grekland när de hade det som värst. Gick fortsatt ner och det tog 10 år innan jag hade näsan över ytan och ytterligare några år innan de nu ökat 100%. Med fascit i hand hade det varit smartare av mig att investera pengarna i en index-fond :-D - investerar du konservativt dubblar du pengarna ungefär vart sjunde år.