Citat:
Ursprungligen postat av
DrGiggles
”Förstagångsköparna är vinnarna”, basuneras ut som överskrift på SVT angående de nya bolånereglerna.
Är det inte snarare så att de är förlorarna? Med extremt hög belåning är det ju de som biter i gräset vid högre räntor och boprisfall. Förlorar du jobbet vill du nog inte sitta med 90% belåning. Ta bort 1% extra amorteringskrav vid inkomst mindre än 4.5 gånger årsinkomsten kan jag dock köpa, eftersom det hämmar konsumtionen utanför bostadsmarknaden.
Vi har en konstant inflation, menas löner o allt går upp i pris, likt börsen konstant går upp. På så sätt är systemet uppbyggt, även börsen, skulle allt stagnera fungera inte ens börsen, därför bygger systemet på konstant tillväxt, likande blir det med bostäder, löner allt kommer gå upp, pengar tappar i värde, bostäder ökar i pris, likt vi ser med bilar, nu kostar en ny hyfsad el bil 500k o uppåt, bara genom det förstår alla hur priser ökar, likväl bostäder i samma takt.
På detta sätt blir förstagångs köpare även dom vinnare i längden på likande sätt som den generation jag tillhör gjort.
Köpte själv en centralt belägen 3:a 2020 Augusti, betala 1960000kr mitt under pandemin, nu säljer grannar liknande 3: or för 2750000 milj till 2,9milj.
Bostaden har gått upp runt 800k på 5 år, menas den gått upp minst 13000kr varje månad. Räknar kallt med att bostaden kommer fortsätta öka på under 2026 till 2027, snittet på 13000kr drygt kommer hålla i sig som marknaden hänvisat till.
Köpte min första bostad när jag var 23 år i en enorm lågkonjunktur 1994, visa sig vara det absolut bästa jag kunde gjort, folk skrek likande på den tiden, bostäder kommer gå ner, man ska bo i hyresrätt, med facit i hand har den konstant gått upp under dessa 30år, har bytt bostad några gånger o alltid trott nu har vi nått taket, visa sig vi var inte ens nära taket, dvs varenda gång under 30 år.