2025-12-19, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Jag vet inte om hon är v men det finns en Daniel Svalling som är v. Är inte världens vanligaste efternamn.
Hur fan kan det vara miljöpartister och vänsterpartister i vart och varannan domstol?! Pyttepartier på 5% borde få sitta med i samma utsräckning men läser ständigt och jämt i domslut om ungefär denna sammansättningen?! Borde i princip bara vara s, m och sd (70% av väljarna).
Citera
2025-12-19, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Jävla skitsnack, källa på det? Folk utvisas fast de har barn i landet. Har skett sedan länge, märkligt nog utvisas färre och färre de senaste åren. Eller har du utfall från eu-domstolen som "omöjliggör" det? Eller ja, inte konstigt med nämndemannasystemet och pk-kärringväldet.

Jag har inte påstått att man aldrig kan utvisas om man har barn. Det finns t ex en vägledande dom där man utvisade en man som dömts för bl.a Grov kvinnofridskränkning. Denna mannen hade barn. Men omständigheterna att han endast i hade levt i Sverige i omgångar i 5 år, samt att han dömdes för brott mot sin familj, gjorde att utvisning var möjlig. Källa: NJA 2024 s. 117

En proportionalitetsbedömning skall alltid göras när det handlar om utvisning avseende en person med nära anknytning eller lång vistelsetid i det aktuella landet. Vid denna bedömning skall följande beaktas:
-Brottslighetens allvar och karaktär.
-Den tid som brottslingen har varit i landet.
-Den tid som förflutit sedan brottet och personens uppförande under den perioden.
-Familjesituationen.
-Nationaliteterna för de berörda.
-Omfattningen av sociala, kulturella och familjära band till det land personen bor i och det land denne riskerar att utvisas till.

Källa: Maslov VS Austria och Hizir Kilic VS Denmark (Europadomstolen) samt B 2849-24 och B 7807-24 II (Högsta Domstolen)

Däremot har jag sagt/förklarat att förekomsten av att ha barn ofta varit väldigt avgörande i sådana här tidigare fall, vilket lett till att vederbörande inte dömts till utvisning. Källa: exempelvis B 3847-25 från Hovrätten för Västra Sverige.

Skälen för utvisning är brottslighetens straffvärde och karaktär samt risken för återfall. Konkret innebär detta att ju högre straffvärdet är desto starkare måste anknytningen vara för att utvisning inte ska ske. Källa: NJA 2025 s. 343 p. 22 och NJA 2019 s. 316.

Att stark(are) anknytning kan trumfa allvarligare brottslighet/högre straffvärde är ju denna domen ett bra exempel på. För här dömde man ju till 4 års fängelse för Våldtäkt, vilket objektivt sätt lever upp till kraven för utvisning. Men den starka anknytning till Sverige i form av att den 38-åriga gärningsmannen hade permanent uppehållstillstånd och kom till Sverige när han var 16 år gammal. Att han sedan ankomsten till Sverige endast haft begränsad anknytning till hemlandet Irak. Att han talade flytande svenska och att han hade varit etablerad på den svenska arbetsmarknaden i 10 år - Och att han framförallt hade sin 6-åriga dotter, som är svensk medborgare, som han träffar regelbundet - gjorde ju att han trots den allvarliga brottsligheten inte dömdes till utvisning. Källa: B 18486-25

Räcker det?
Citera
2025-12-19, 02:16
Medlem
En av anledningarna till varför jag inte tänker ställa upp ifall det blir krig i Sverige.
Citera
2025-12-19, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Jaja, han har väl bara rest hem till landet han "flytt" ifrån ett tiotal ggr. Ingen anknytning alls.. en unge som har blatteföräldrar, pratar föräldrarnas språk, varit och hälsat på i hemlanet (som stor del av blatteungarna har) har såklart en stark anknytning till fäderneslandet ja, är du dum i huvudet?! En 6-åring anpassar sig dessutom snabbt till nya omständigheter. Skrämmande att vänstersvin som dig får sitta och döma i svensk domstol. Du har ju bestämt sig redan innan. Vem bestämmer att det är "stark anknytning", han har ju anpassat sig noll till svenska landet och dess värderingar. Anställd tio år så han kan våldta gamlingar, ja toppen. Har man invandrat kan man utvandra (ungen kan ju hänga på om de vill leka mamma, pappa, barn i irak!) men såklart ni vänsterextremister och blattar anser det som högsta "straff" att utvisas och bli utan livstidsförsörjning. Jurister är drägg, hoppas ni ersätts av AI snabbast möjligt!

Fast det där du håller på med nu är ju bara nonsens. När rätten gjort denna bedömningen så har man ju fått göra det på det underlaget som lades fram under rättegången (dvs delar av förundersökningsprotokollet, myndighetsutlåtanden och vittnesmål). Om vi här skall diskutera bedömningen så får vi utgå från förundersökningsprotokollet och domen.

-I domen framgår inte om tilltalad rest hem till sitt hemland, eller hur många gånger han skulle ha gjort detta. Däremot framgår det i domen att det i målet inte framkommit annat än att han endast haft begränsad anknytning till Irak.

-Beträffande dotterns anknytning till Irak så har ju det egentligen inte med saken att göra, eftersom det inte är hon som ev. skall utvisas. Hennes anknytning till Irak framgår därmed inte av domen. Men som svar kan jag säga att jag mycket väl kan tänka mig att hon lärt sig det irakiska språket, men det säger ju inte så mycket om hennes personliga anknytning. I övrigt drar jag min egen kvalificerade slutsats att hon som endast 6 år, svensk medborgare och född i Sverige inte har någon närmare anknytning till Irak. Hon som 6-åring har rimligen inte haft tid och möjlighet att "springa ned dörrarna" till Irak om man säger så.

-Vem som bestämmer om det är en stark anknytning är domstolen, som i sin tur styrs av lagar och praxis. Här är det utan tvekan tal om en stark anknytning. Det har ju konstaterats att den 38-åriga gärningsmannen har permanent uppehållstillstånd och kom till Sverige när han var 16 år gammal. Han har sedan ankomsten till Sverige endast haft begränsad anknytning till hemlandet Irak. Vidare så talar han flytande svenska och har varit etablerad på den svenska arbetsmarknaden i 10 år. Men framförallt så har han en 6-årig dotter, som är svensk medborgare, som han träffar regelbundet.

/Slutligen så vill jag bara säga att jag har en väldigt klar bild av varför man väljer att skriva förolämpningar och nedsättande ord till den man diskuterar med. Så mitt tips till dig är att sluta med det OM du skulle vilja ge sken av att vara den ledande i denna diskussionen. För när du håller på med det där så gör du bara bort dig...
Citera
2025-12-19, 02:41
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Precis som du är inne på så finns ju ett förslag där man vill att det skall vara obligatoriskt för en åklagare att yrka på utvisning när sådana förutsättningar finns. Det lagförslaget är ingenting annat än ett skämt! Varför? Jo, det kommer ju finnas fall där åklagaren vet att det inte är tillräckligt för utvisning ELLER rent av vet att man inte kommer kunna utvisa. Att då ändå tvingas yrka på utvisning, mot bättre vetande, är ju en ordning som helt bryter mot åklagarens oberoende och objektivitetsplikt.

I många fall där utvisning är uteslutet så kommer det inte vara någonting annat än löjets skimmer över denna ordningen. Vi kommer ju ha rättegångar där åklagare slentrianmässigt yrkar på utvisning (mot allas bättre vetande) varvid rätten nickar glatt och mellan raderna konstaterar att man nu stökat av denna punkten - samtidigt som alla parter vet att detta inte kommer leda till någonting. Det känns mer förtroendeskadligt än behövligt måste jag säga! Man skall också veta att när utvisning framställs i en rättegång så plockas det in underlag/bevisning från instanser som Migrationsverket, Utrikesdepartementet, Gränspolisen, aktuell ambassad osv. Man kan också tänka sig att det kan åberopas vittnen i frågan. Om man då tänker sig en ordning där utvisning skall yrkas per automatik (oavsett utsikt för utvisning) så innebär det oerhörda kostnader, tid och resurser för nämnda myndigheter. Givetvis kommer detta även avspegla sig på domstolarna och rättegångarna, eftersom man kommer att få avsätta tid för detta under huvudförhandlingen.

För den som går ett steg längre och förespråkar "obligatorisk utvisning" för alla brottsdömda icke-medborgare, så är det ju omständigheter som dessa (läs barn/familj) som gör att detta inte skulle vara möjligt. För en sådan ordning som helt och hållet kör över både EKMR artikel 8 (rätten till privat- och familjeliv) och Barnkonventionen ser jag som omöjlig att genomföra.

Allt går att få till om enkom den politiska viljan finnes. Skiter totalt i vad det kostar - när det finns så mycket pengar till allt möjligt rart så verkar inte detta vara problemet. Det handlar som vanligt om prioriteringar, men dessa är nästan aldrig vettiga... Lagar ändras dessutom hela tiden, men de viktigaste allt för sällan. I mitt tycke skall slika bestialiska svin till våldtäktsmän, om de inte kan utvisas så skall de sitta inne på livstid eller tills de kan utvisas, genom att lagarna då ändrats.

Det kan heller inte vara så att landet Sverige skall behöva husera en sådan galning med mat och husrum för resten av dennes miserabla liv - här måste gemene svensks väl och ve, dvs. säkerhet, gå före en äcklig blattes diton. Antingen utvisning eller hårt straffarbete tills denne stupar.

Skiter även totalt i ingångna avtal med ex. EU och andra intressenter som kan tänkas ha synpunkter på slika och egentligen självklara lagar, när det handlar om brottsprevention. Detta då samma idioter totalt skiter i den etniskt svenska befolkning, när vi dagligen våldtas, mördas misshandlas och kränks av importerat löske som samma organisationer varit med och bestämt att vi måste ta hand om. Den arme, etniske svensken, kan bespottas och göras till offer utan samma omhuldande tankegods och lagar. Nej, nej! Det är enkom brottslingarna som må behandla med silkesvantarna på! Förbannat pjåskeri!

Att denne förbannade blatte kommer att gå fri om inte allt för lång tid är ytterst provocerande för alla med åtminstone en hjärnhalva att tänka med - betänk då hur illa den våldtagna gumman skall känna sig, samt hennes anhöriga. Jag kan för min själ inte förstå att en slik amöbas väl och ve sätts framför det svenska folkets! Det är en perverterad ordning! Men, det är tydligt att den enfaldiga vänstern och deras kärnväljare är ytterst nöjda med denna "kanon". De är mycket delaktiga i att den 100-åriga tanten blev våldtagen av en galen och bestialisk arab.

Fy, faan!
Citera
2025-12-19, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Allt går att få till om enkom den politiska viljan finnes. Skiter totalt i vad det kostar - när det finns så mycket pengar till allt möjligt rart så verkar inte detta vara problemet. Det handlar som vanligt om prioriteringar, men dessa är nästan aldrig vettiga... Lagar ändras dessutom hela tiden, men de viktigaste allt för sällan. I mitt tycke skall slika bestialiska svin till våldtäktsmän, om de inte kan utvisas så skall de sitta inne på livstid eller tills de kan utvisas, genom att lagarna då ändrats.

Det kan heller inte vara så att landet Sverige skall behöva husera en sådan galning med mat och husrum för resten av dennes miserabla liv - här måste gemene svensks väl och ve, dvs. säkerhet, gå före en äcklig blattes diton. Antingen utvisning eller hårt straffarbete tills denne stupar.

Skiter även totalt i ingångna avtal med ex. EU och andra intressenter som kan tänkas ha synpunkter på slika och egentligen självklara lagar, när det handlar om brottsprevention. Detta då samma idioter totalt skiter i den etniskt svenska befolkning, när vi dagligen våldtas, mördas misshandlas och kränks av importerat löske som samma organisationer varit med och bestämt att vi måste ta hand om. Den arme, etniske svensken, kan bespottas och göras till offer utan samma omhuldande tankegods och lagar. Nej, nej! Det är enkom brottslingarna som må behandla med silkesvantarna på! Förbannat pjåskeri!

Att denne förbannade blatte kommer att gå fri om inte allt för lång tid är ytterst provocerande för alla med åtminstone en hjärnhalva att tänka med - betänk då hur illa den våldtagna gumman skall känna sig, samt hennes anhöriga. Jag kan för min själ inte förstå att en slik amöbas väl och ve sätts framför det svenska folkets! Det är en perverterad ordning! Men, det är tydligt att den enfaldiga vänstern och deras kärnväljare är ytterst nöjda med denna "kanon". De är mycket delaktiga i att den 100-åriga tanten blev våldtagen av en galen och bestialisk arab.

Fy, faan!

Men "skiter du i vad det kostar" även när det handlar om utvisningar som alla vet inte kommer ske? Isåfall kan ju du berätta vart vi skall ta dom pengarna ifrån...skolan? vården? omsorgen?

Gällande "gemene svensks väl och ve" så tillgodoses deras behov genom att man sätter denna person i fängelse och där bedriver rehabilitering/behandling. Man kan dessutom utgå ifrån att han aldrig mer kommer få en anställning i äldrevården. Vad det gäller ev. återfallsrisk så vet vi ju faktiskt INGENTING om det, så det kan inte användas som argument i frågan om "gemene svensks väl och ve".

Att du skiter i EU spelar mindre roll eftersom Barnkonventionen både är FN- och svensk lag.

Du har genomgående pratat om att gärningsmannens väl och ve sätts i första hand. Men du har inte en enda gång nämnt barnet. För i stora delar så har ju denna personen fått stanna för att han har en dotter - och det är ju barnet som lagstiftningen skyddar i denna frågan. Det är alltså snarare barnets/dotterns väl och ve man sett till här - och inte gärningsmannens!
Citera
2025-12-19, 03:09
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men "skiter du i vad det kostar" även när det handlar om utvisningar som alla vet inte kommer ske? Isåfall kan ju du berätta vart vi skall ta dom pengarna ifrån...skolan? vården? omsorgen?

Gällande "gemene svensks väl och ve" så tillgodoses deras behov genom att man sätter denna person i fängelse och där bedriver rehabilitering/behandling. Man kan dessutom utgå ifrån att han aldrig mer kommer få en anställning i äldrevården. Vad det gäller ev. återfallsrisk så vet vi ju faktiskt INGENTING om det, så det kan inte användas som argument i frågan om "gemene svensks väl och ve".

Att du skiter i EU spelar mindre roll eftersom Barnkonventionen både är FN- och svensk lag.

Du har genomgående pratat om att gärningsmannens väl och ve sätts i första hand. Men du har inte en enda gång nämnt barnet. För i stora delar så har ju denna personen fått stanna för att han har en dotter - och det är ju barnet som lagstiftningen skyddar i denna frågan. Det är alltså snarare barnets/dotterns väl och ve man sett till här - och inte gärningsmannens!

Jag är på jobbet och besvarar detta i morgon för det var mest dravel... Hörs i morgon, eller senare idag, blir det!
Citera
2025-12-19, 03:14
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Har Sverige nu infört sharia-domstolar i landet?

Det här är som att låta räven vakta hönshuset.

Det här landet faller längre och längre ner i träsket.
Kanske följde rådmannen lagen, kanske är det regeringen som varit mesig och inte ändrat den?
Citera
2025-12-19, 03:17
Bannlyst
Tror att dåren kommer till kåken där många har far/mor- föräldrar och denna får uppleva (ömhet och kärlek)
Citera
2025-12-19, 03:34
Medlem
Jag har läst många artiklar, men det här är första gången jag hör talas om att någon våldtagit en 100-årig kvinna. Jag tycker att den här händelsen är mer överraskande än skrämmande. Att få erektion bara av att se en 100-årig kvinna... mänsklig sexualitet är verkligen anmärkningsvärd.
Citera
2025-12-19, 04:58
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Men dommaren anser ju inte detta vara ett brott då ju 4 manliga vittnen krävs vilket saknas
Citera
2025-12-19, 05:00
Medlem
Manginazs avatar
Har GM någon släkt i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in