2025-12-19, 00:00
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Domaren Mohamed Ali menar att Shakir är etablerad i Sverige och har god kontakt med sin dotter, som är svensk medborgare. Därför ska han inte utvisas.

Domaren är svartskalle från mellanöstern och är därför lojal mot andra svartskallar från mellanöstern. Sympatiserar med de egna vad de än gör. Det påverkar såklart domen.

Citat:
Ursprungligen postat av gharris
Någon som har tillgång till domen?
Intressant att veta varför tingsrätten inte gick med på åklagarens yrkande om utvisning och vem som var med och dömde i detta fallet.
Senast redigerad av Afro-Greger 2025-12-19 kl. 00:06.
Citera
2025-12-19, 00:19
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det där har gått för långt. Borde vara självklart att man inte behöver ta emot vårdpersonal av det andra könet, om man inte vill det. Måste kännas hemskt kränkande ändå att bli torkad i stjärten efter toalettbesök och duschad och tvättad där.

Jag tror att den regeln - att man inte får välja kön på vårdpersonal - kom till när det började komma ut examinerade kvinnliga läkare i mitten av 1900-talet, för många patienter litade inte på kvinnliga läkare i början. Om patienter då hade fått välja bort dem, så hade de manliga läkarna inte räckt till och sjukvårdssystemet hade kollapsat. Idag vill invandrare välja bort manliga läkare till sina fruar, och DET kan vi naturligtvis inte heller tillåta i ett modernt land som Sverige.

...men just VÅRDpersonal som ska göra nedre toalett, tycker jag faktiskt att man borde få välja! Det är ändå många fler kvinnor som kommer att välja bort manlig personal, än män som kommer att välja bort kvinnlig personal, och eftersom den absoluta majoriteten av all vårdpersonal är kvinnor, så blir det inte mycket problem alls att få ihop schemat.
Du brukar skriva mycket vettigt men nu är du ute och cyklar Det är svårt att få i hopp scheman redan som det är. Skulle dom få välja blev det kaus. Du skulle bara veta hur det är. Du har ingen aning efter alla skandaler? Dom kan bli utan dusch för schemat inte går i hopp.
Citera
2025-12-19, 00:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Du brukar skriva mycket vettigt men nu är du ute och cyklar Det är svårt att få i hopp scheman redan som det är. Skulle dom få välja blev det kaus. Du skulle bara veta hur det är. Du har ingen aning efter alla skandaler? Dom kan bli utan dusch för schemat inte går i hopp.

Men - det kan väl inte finnas många män i det yrket? På min tid fanns det INGA. Är detta ändrat menar du? Om kommunerna använder hemtjänsten och äldreboendena som integrationsåtgärd för nyanlända män från Mellanöstern och Afrika, så är det väldigt illa.
Citera
2025-12-19, 00:28
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men - det kan väl inte finnas många män i det yrket? På min tid fanns det INGA. Är detta ändrat menar du? Om kommunerna använder hemtjänsten och äldreboendena som integrationsåtgärd för nyanlända män från Mellanöstern och Afrika, så är det väldigt illa.
Skojar du eller? På min tid fans några män som jobbade extra som läste dom var svenskar och helt ok. Tanterna gillade dom och frågade till och med efter dem. Men det var då det.
Citera
2025-12-19, 00:30
Medlem
HugoZHackenbushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Här finns okunskap hör jag!

Senast en lagändring gjordes i fråga om utvisning var 2022. Lagändringen syftade till att det skall bli enklare att utvisa personer. Konkret innebar detta att man numera kan yrka på utvisning vid klart lindrigare fall av brottslighet än tidigare, närmare bestämt vid brott med ett minimistraff på 6 månaders fängelse(!) samt att man inte längre behöver ta lika mycket hänsyn anknytning. Vilka genomförde då denna lagändring? Jo, den socialdemokratiska regeringen...
Ja, men det var väl duktigt … Då får nuvarande regering se till att det blir obligatoriskt att yrka på utvisning så att aktivistiska personer i domstolarna inte kan glida undan med ”kan”.
Citera
2025-12-19, 00:32
Medlem
Men vaaaa??????? Hur kan han inte få utvisning???
Citera
2025-12-19, 00:42
Medlem
Finns det bild på rådmannen Mohamed Ali som lät våldtäktsmannen stanna i Sverige? Nån som vet länk till honom på ratsit eller mrkoll?
Citera
2025-12-19, 00:47
Medlem
HugoZHackenbushs avatar
Shakir är dessutom vaneförbrytare.
Från Expressen: ”Shakir Mahmoud Shakir är tidigare dömd för urkundsförfalskning och föregivande av allmän ställning. Tidigare i år fick han körkortet indraget på ett år efter att ha kört med narkotika i blodet.”.
Citera
2025-12-19, 00:50
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Rådman Ali skyller allt på den lättklädda 100 åriga kvinnan. Om hon hade skylt sig så hade inte GM utsatt henne för ett övergrepp.
Citera
2025-12-19, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoZHackenbush
Ja, men det var väl duktigt … Då får nuvarande regering se till att det blir obligatoriskt att yrka på utvisning så att aktivistiska personer i domstolarna inte kan glida undan med ”kan”.

Precis som du är inne på så finns ju ett förslag där man vill att det skall vara obligatoriskt för en åklagare att yrka på utvisning när sådana förutsättningar finns. Det lagförslaget är ingenting annat än ett skämt! Varför? Jo, det kommer ju finnas fall där åklagaren vet att det inte är tillräckligt för utvisning ELLER rent av vet att man inte kommer kunna utvisa. Att då ändå tvingas yrka på utvisning, mot bättre vetande, är ju en ordning som helt bryter mot åklagarens oberoende och objektivitetsplikt.

I många fall där utvisning är uteslutet så kommer det inte vara någonting annat än löjets skimmer över denna ordningen. Vi kommer ju ha rättegångar där åklagare slentrianmässigt yrkar på utvisning (mot allas bättre vetande) varvid rätten nickar glatt och mellan raderna konstaterar att man nu stökat av denna punkten - samtidigt som alla parter vet att detta inte kommer leda till någonting. Det känns mer förtroendeskadligt än behövligt måste jag säga! Man skall också veta att när utvisning framställs i en rättegång så plockas det in underlag/bevisning från instanser som Migrationsverket, Utrikesdepartementet, Gränspolisen, aktuell ambassad osv. Man kan också tänka sig att det kan åberopas vittnen i frågan. Om man då tänker sig en ordning där utvisning skall yrkas per automatik (oavsett utsikt för utvisning) så innebär det oerhörda kostnader, tid och resurser för nämnda myndigheter. Givetvis kommer detta även avspegla sig på domstolarna och rättegångarna, eftersom man kommer att få avsätta tid för detta under huvudförhandlingen.

För den som går ett steg längre och förespråkar "obligatorisk utvisning" för alla brottsdömda icke-medborgare, så är det ju omständigheter som dessa (läs barn/familj) som gör att detta inte skulle vara möjligt. För en sådan ordning som helt och hållet kör över både EKMR artikel 8 (rätten till privat- och familjeliv) och Barnkonventionen ser jag som omöjlig att genomföra.
Senast redigerad av Haaaaag 2025-12-19 kl. 01:04.
Citera
2025-12-19, 01:17
Medlem
HugoZHackenbushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Precis som du är inne på så finns ju ett förslag där man vill att det skall vara obligatoriskt för en åklagare att yrka på utvisning när sådana förutsättningar finns. Det lagförslaget är ingenting annat än ett skämt! Varför? Jo, det kommer ju finnas fall där åklagaren vet att det inte är tillräckligt för utvisning ELLER rent av vet att man inte kommer kunna utvisa. Att då ändå tvingas yrka på utvisning, mot bättre vetande, är ju en ordning som helt bryter mot åklagarens oberoende och objektivitetsplikt.

I många fall där utvisning är uteslutet så kommer det inte vara någonting annat än löjets skimmer över denna ordningen. Vi kommer ju ha rättegångar där åklagare slentrianmässigt yrkar på utvisning (mot allas bättre vetande) varvid rätten nickar glatt och mellan raderna konstaterar att man nu stökat av denna punkten - samtidigt som alla parter vet att detta inte kommer leda till någonting. Det känns mer förtroendeskadligt än behövligt måste jag säga! Man skall också veta att när utvisning framställs i en rättegång så plockas det in underlag/bevisning från instanser som Migrationsverket, Utrikesdepartementet, Gränspolisen, aktuell ambassad osv. Man kan också tänka sig att det kan åberopas vittnen i frågan. Om man då tänker sig en ordning där utvisning skall yrkas per automatik (oavsett utsikt för utvisning) så innebär det oerhörda kostnader, tid och resurser för nämnda myndigheter. Givetvis kommer detta även avspegla sig på domstolarna och rättegångarna, eftersom man kommer att få avsätta tid för detta under huvudförhandlingen.

För den som går ett steg längre och förespråkar "obligatorisk utvisning" för alla brottsdömda icke-medborgare, så är det ju omständigheter som dessa (läs barn/familj) som gör att detta inte skulle vara möjligt. För en sådan ordning som helt och hållet kör över både EKMR artikel 8 (rätten till privat- och familjeliv) och Barnkonventionen ser jag som omöjlig att genomföra.
”Ser jag som omöjlig att genomföra” … Vi får avvakta utvecklingen på det området och återkomma om några år. Jag är inte lika tvärsäker som du.
Citera
2025-12-19, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoZHackenbush
”Ser jag som omöjlig att genomföra” … Vi får avvakta utvecklingen på det området och återkomma om några år. Jag är inte lika tvärsäker som du.

Men förklara gärna hur Sverige, som både EU- och FN-medlem, skall kunna kringgå både Europakonventionen för mänskliga rättigheter och FN:s Barnkonvention?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in