Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-18, 19:19
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Läste ett inlägg på X, med en länk till vad LG kommit fram till, och hur. Han har tydligen läst in sig på valda delar, och baserar det mesta på Lisbeths tydliga utpekande av CP, och LG menar på (enkelt uttryckt) att SE inte är det minsta lik CP. LG menar även att SE har alibi via väktarna. Du vet klassikern "samtalet varade i ett par minuter".

Det än mer märkliga, är att LG inte finner en tillstymmelse till grund för att återuppta Palmeutredningen. Personligen hänger jag inte med i svängarna, kanske är jag korkad kring det juridiskt finstilta i detta fall, men yttrar man sig som LG gjort - är väl det rimliga att sparka upp dörren och öppna Palmeutredningen igen?

Jag har förstått det som LG menar att det i grunden var ett felaktigt utpekande. Noll teknisk bevisning. I det närmaste noll indicier. Det hade endast räckt till att ta in honom på förhör, that's it. Och på det pekar man inte ut någon, enligt LG. Läser jag mellan raderna i artiklarna, kan oviljan att öppna PU bero på att man inte har något "tungt" att gå på, att öppna den för. Men det är min tolkning.

Varför är det märkligt?

Inget nytt har framkommit.

Men det var bra att vi fick en annan rubricering, precis som flera har velat i tråden.

Det var fel att fokusera på SE som KP gjorde.
Citera
2025-12-18, 19:19
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jag visste inte att Engström VAR utpekad som gärningsman, jag trodde bara han var svår att komma runt. Som KP sa då.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja ungefär så var budskapet, "misstänkt gärningsman" sa Petersson om Engström.

Man bör begrunda att förundersökningar gällande mord inte läggs ned med hänvisning till att misstänkt gärningsman är avliden på grunden att denne är lite småmisstänkt. Utan i ärenden där det sker är fallet typiskt något liknande att en man tar livet av sin kvinna och därefter sig själv, det vill säga man vet i praktiken vem den skyldiga är och vederbörande är avliden. Det är dessutom så att en förundersökning inte ska läggas ner med hänvisning till att misstänkt gärningsman är avliden om det finns andra möjliga gärningsmän.

Så visst pekade åklagaren ut Stig Engström som den som sannolikt avrättat statsministern.

Nedläggningen med hänvisning till Stig Engström var helt enkelt alldeles uppenbart orimlig. Det fanns inget materiellt i misstankarna som kunde motivera beslutet. Det framstår istället som i allra högsta grad "provinsiellt". Det var Engström som av något skäl gällde där och då. Hade samma princip tillämpats gällande andra misstänkta som aldrig kunnat rundas, det vill säga avföras, så hade förundersökningen lagts ned vid ett antal tillfällen genom åren.

Man kan till detta foga att i det torftiga material som påstods utgöra grund för kvalificerade misstankar mot Stig Engström fanns avgörande felaktigheter gällande faktiska omständigheter.

Men det är gott att misstanken mot Stig Engström som skäl till nedläggningen nu är formellt struken och det på goda grunder. Att avsluta saken var säkert motiverat i sig. Men då får man hålla sig till det.

Citat:
Det "nya" nu är väl att utredningen fortsätter att vara nedlagd men nu på grund av begränsade möjligheter att komma vidare med något spår och inte på grund av att en specifik misstänkt är avliden. och det är väl att inte så mycket att säga om.
Citera
2025-12-18, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
De orden har använts för att peka ut Engström - det är bara att kolla i tråden som fullkomligen exploderade när han fördes fram som eventuell gärningsman.

En av de som har postat en massa om det är du själv. Och hur ofta har du använt orden "svår att komma runt"?

Han ÄR ju svår att komma runt, det har varit en självklarhet hela tiden. Det här beslutet har inget värde, betydning eller mening alls, ren pappslöjd.

Av pappslöjd, för pappslöjd.

Men ja, for the record, att använda Engström som skäl för att lägga ner fallet var ren idioti.

Ett sånt fall ska ALDRIG läggas ner. Det är att kapitulera som nation.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-12-18 kl. 19:25.
Citera
2025-12-18, 19:23
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Varför är det märkligt?

Inget nytt har framkommit.

Men det var bra att vi fick en annan rubricering, precis som flera har velat i tråden.

Det var fel att fokusera på SE som KP gjorde.

Som du eventuellt vet, är ju långt ifrån alla uppslag färdigutredda (de större), somliga uppslag har knappt utretts, somliga uppslag är knappt ens att betrakta som påbörjade.

Och som du vet var senaste PU ytterst snäva i sin senaste utredning (för att inte tala om den föregående).
Citera
2025-12-18, 19:27
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Han ÄR ju svår att komma runt, det har varit en självklarhet hela tiden. Det här beslutet har inget värde, betydning eller mening alls, ren pappslöjd.

Av pappslöjd, för pappslöjd.

Men ja, for the record, att använda Engström som skäl för att lägga ner fallet var ren idioti.

Ett sånt fall ska ALDRIG läggas ner. Det är att kapitulera som nation.

Det är inte Engström som används, utan bristen på evidens och bevis.
Citera
2025-12-18, 19:27
Medlem
ZebranJannes avatar
Även om jag inte är överdrivet troende på SE men håller honom som möjlig, lär jag ändå säga att det är aningen magstarkt och hycklande på VM-nivå, när SvDs Magnus Arvidsson står som präktig gosse och menar hur hemskt det var när PU, pöbel och journalister pekade ut SE som misstänkt, och att många runt honom vart drabbade (mig veterligen rörde det sig om en person, plus två vänner som egentligen inte fanns i SEs liv de sista tio åren om jag fattat rått).

Det Arvidsson, SvD och Jordås har gjort och gör, är ju exakt likadant fast mot CA, men utan rättsväsendet i ryggen, de är en simpel folkdomstol med (eventuella) journalist-legitimationer. Och med tanke på detta, är det ju än värre för CAs anhöriga och hans eftermäle, när detta enögda och gränslösa drev pågår.

Då möjligheten tydligen finns att skicka MOP till "kalla fall"-gruppen i rådande situation, få vi hoppas att någon tar det initiativet, för var dag som går ökar ju chansen att någon person med viktig information trillar av. Om än det är bra att SE är friad från utpekandet och misstanke från rättsväsendet, känns det ju ändå märkvärdigt, att man iom detta faktiskt inte slår upp portarna till PU igen, låter den puttra på halvfart till något verkligt intressant dyker upp, då man med fördel kan ta in folk och gasa på in i kaklet igen.
Citera
2025-12-18, 19:31
Medlem
Citat:
Det är inte Engström som används, utan bristen på evidens och bevis.

Jag kanske missförstod KP? Eller tänker du på den här sista teaterföreställningen?

Sverige visar svaghet helt enkelt.
Citera
2025-12-18, 19:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Finns väl två förklaringar. Antingen vet Krister något som vi inte andra vet, men han kan inte bevisa det. För jag har svårt att tro att man går ut några månader innan presskonferensen och säger att man starkt tror på en lösning - för att sen leverera en presskonferens som totalt faller ihop och känns pinsam rakt igenom. De lokaliserade ett av vapensamlarens sålda revolvrar och detta provsköts, men kom tillbaka med NFC resultat 0. Som jag minns det som hade Palmeutredningen höga förhoppningar om detta specifika vapen.

Den andra förklaringen skulle kunna vara att man var nära en helt annan lösning, men blev blockerade av politik. Jag har för mig att Sydafrika spåret levde kvar relativt sent, och att man också hade åkt ned till Sydafrika för att träffa myndigheter och mottaga dokument. Om detta sedermera blev nedstängt pga alla konsekvenser det hade orsakat så kan det vara så att man fick ta det näst bästa alternativet och försöka skylla på skandiamannen istället. Konstigt nog så ansågs ju Magasin Filters avslöjande om Skandiamannen som ett sprängstoff när det kom ut 2018 trots att det reportaget egentligen inte innehöll några tunga bevis.

Jag tror inte Krister Peterson är korkad. I intervjun i Nyhetsmorgon där GW också deltog så framstod han som tämligen säker på sin sak och utstrålade en stark tro. Sen klappar han ihop totalt under presskonferensen och ser helt förstörd ut. Något måste ha hänt däremellan och jag har svårt att tro att all fakta faktiskt kom fram när utredningen lades ned.

Men vad vet jag, rena spekulationer

Av allt att döma gick KP ut hårt i media flera månader innan pressträffen för att sätta press på Engströms exhustru. Tycker det är uppenbart, då KP faktiskt inte hade något nytt att komma med på pressträffen. Och vi ser ju även hur PU dagen innan pressträffen tar ytterligare ett steg i pressen när de kontaktar henne och säger rakt ut att det är SE som ska pekas ut. En sista chans att berätta. (Hon backade inte en millimeter).

Jag tror att PU övertygade sig själva att SE var skyldig. Precis som man gjorde med CP en gång i tiden. Ett tecken på att de övertygat sig själva utan sakliga skäl är det man trycker mest på under pressträffen: Ströms avskrivning och att det är osannolikt kunna matcha vapnet. Två saker som egentligen har noll bäring på frågan om hans skuld.

Det som fascinerar mig mest är faktafelet som KP presenterar, nämligen att SE pratar med väktarna och sen stämplar ut. Något som är tvärt mot materialet. Uppenbarligen trodde KP det förhöll sig så, och sannolikt tror även den som korrekturläst presentationen det samma. Det tror jag är den springande punkten - de hade fått detta om bakfoten.

Anledningen till att han ser förstörd ut på pressträffen? Vid det laget hade han dragit presentationen för ett antal grupperingar. Regeringen, familjen Palme, Åklagarmyndigheten (?) och kanske fler. Att presentationen inte övertygade folk vet vi, och detta fick han sannolikt höra innan den ödesdigra dagen.

Jag tror inte något undanhölls oss på pressträffen. De hade övertygat sig själva på svaga grunder, de såg inte hur svagt materialet var, och de chansade.
Citera
2025-12-18, 19:48
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Som du eventuellt vet, är ju långt ifrån alla uppslag färdigutredda (de större), somliga uppslag har knappt utretts, somliga uppslag är knappt ens att betrakta som påbörjade.

Och som du vet var senaste PU ytterst snäva i sin senaste utredning (för att inte tala om den föregående).

Ok, du menar att man skall titta mer på:

Polis
Sydafrika
CA
Kurder
Allmän höger som tror Palme skall sälja Sverige till CCCP.

Visst, det finns mer saker man kan titta på, men har de åtminstone inte gjort det till viss del?

Skönt hur som helst att Engström inte längre framstår som en troligare eventuell mördare i motiveringen.

Har de hållit på i närmare 40 år kan man inte förvänta sig att mer utredande kommer fram till något nytt.

Kanske kan man där säga att det litegrann var symtomatiskt att Christer Pettersson hamnade i rätten. Oavsett hans eventuella skyldighet hade man då kunnat säga att det bara handlade om otur och ett samhällets olycksbarn som stötte på Palme vid fel tillfälle.

Engström är där redan jobbigare eftersom det finns kopplingar till M och annat, och som ju folk har letat som galningar efter, exempel vad Engström gjorde i lumpen och att han en tid långt före var med i en skytteförening.

På ett sätt kan man dock säga att flera olika teorier i sig är intressanta som hugskott, och därför väl värda att grotta ned sig i, även om där inte finns någonting.

Polisarbete handlar ju till inte ringa del om intuition om man inte har tekniska bevis. Det kan vara bra att komma på flippade idéer om hur det kan ha varit.

Men är hela utredningen tillgänglig nu? Och har de inte redan tittat på några av mina förslag?
Citera
2025-12-18, 19:50
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Även om jag inte är överdrivet troende på SE men håller honom som möjlig, lär jag ändå säga att det är aningen magstarkt och hycklande på VM-nivå, när SvDs Magnus Arvidsson står som präktig gosse och menar hur hemskt det var när PU, pöbel och journalister pekade ut SE som misstänkt, och att många runt honom vart drabbade (mig veterligen rörde det sig om en person, plus två vänner som egentligen inte fanns i SEs liv de sista tio åren om jag fattat rått).

Det Arvidsson, SvD och Jordås har gjort och gör, är ju exakt likadant fast mot CA, men utan rättsväsendet i ryggen, de är en simpel folkdomstol med (eventuella) journalist-legitimationer. Och med tanke på detta, är det ju än värre för CAs anhöriga och hans eftermäle, när detta enögda och gränslösa drev pågår.

Då möjligheten tydligen finns att skicka MOP till "kalla fall"-gruppen i rådande situation, få vi hoppas att någon tar det initiativet, för var dag som går ökar ju chansen att någon person med viktig information trillar av. Om än det är bra att SE är friad från utpekandet och misstanke från rättsväsendet, känns det ju ändå märkvärdigt, att man iom detta faktiskt inte slår upp portarna till PU igen, låter den puttra på halvfart till något verkligt intressant dyker upp, då man med fördel kan ta in folk och gasa på in i kaklet igen.

Ja, de klappar sig för bröstet Jordås et al att de har en strävan att rentvå SE genom att försöka naila CA som de själva inte har tung bevisning mot precis mer än intressanta omständigheter som de tolkar och hanterar helt utan självkritik och noll systematiskt tvivel. Det är inte så man rentvår en annan människa, ja, om man samtidigt inte vill hyckla då.

CA är intressant men huvudtesen att han mördade Palme kringgärdas av alltför mycket alternativa hypoteser som pekar i motsatt riktning och risken att man därmed själv begår samma övergrepp som mot SE är överhängande.

Vill man rentvå SE är det genom att lyfta fram de starka argument som visar tveksamheten att han kan ha bragt Palme om livet, inte komma dragandes med någon annan syndabock. Var sak har sin plats här, men det fattar inte Jordås et al.

De vill hycklande rida på vågen att allmänheten underkänt utpekandet av SE. Det är där de tror sig skaffa sin legitimitet utan att fatta att var sak har sin plats om man vill rentvå någon. Undantaget vore väl om CA och SE själva hade anklagat varandra för mordet. Det är nästan lite som om Jordås et al agerade som om så vore fallet.
Senast redigerad av DrComfort 2025-12-18 kl. 19:58.
Citera
2025-12-18, 19:52
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jag kanske missförstod KP? Eller tänker du på den här sista teaterföreställningen?

Sverige visar svaghet helt enkelt.

Polisutredarna gör möjligen det. De är inte Sverige.

Men det säger väl oss någonting. Mordet är inte så lättlöst, eller så finns det en konspiration bakom som är så mäktig att samhället enligt vissa mår bättre av att det inte utreds.

Men helt klart är det brist på det jag nämnde. Om det hade funnits tillräckligt med sådant så hade de inte lagt ned, utan de hade velat klarlägga att Stig Engström sköt Palme. Nu kunde de inte det, alltså brist på evidens och bevis.
Citera
2025-12-18, 20:03
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ok, du menar att man skall titta mer på:

Polis
Sydafrika
CA
Kurder
Allmän höger som tror Palme skall sälja Sverige till CCCP.

Visst, det finns mer saker man kan titta på, men har de åtminstone inte gjort det till viss del?

Skönt hur som helst att Engström inte längre framstår som en troligare eventuell mördare i motiveringen.

Har de hållit på i närmare 40 år kan man inte förvänta sig att mer utredande kommer fram till något nytt.

Kanske kan man där säga att det litegrann var symtomatiskt att Christer Pettersson hamnade i rätten. Oavsett hans eventuella skyldighet hade man då kunnat säga att det bara handlade om otur och ett samhällets olycksbarn som stötte på Palme vid fel tillfälle.

Engström är där redan jobbigare eftersom det finns kopplingar till M och annat, och som ju folk har letat som galningar efter, exempel vad Engström gjorde i lumpen och att han en tid långt före var med i en skytteförening.

På ett sätt kan man dock säga att flera olika teorier i sig är intressanta som hugskott, och därför väl värda att grotta ned sig i, även om där inte finns någonting.

Polisarbete handlar ju till inte ringa del om intuition om man inte har tekniska bevis. Det kan vara bra att komma på flippade idéer om hur det kan ha varit.

Men är hela utredningen tillgänglig nu? Och har de inte redan tittat på några av mina förslag?

Nog har PU pillat i flertalet uppslag genom åren, men många av uppslagen har ju "legat nere" i flera decennier. Dock har ju fenomenet och flugan internet tillkommit, med information och kontaktmöjligheter och "verktyg", som inte ens fanns för 15-20 år sedan. Vilket borde göra att somliga uppslag kan få "en boost" eller vitaminkick?

PU har ju främst fokuserat med ensamma gärningsmän till att börja med. Och personligen håller jag Alf Enerström som troligast av ensamma gärningsmän (eller anstiftare), av flertalet skäl. Även organisationer och organ som fladdrade omkring honom, EAP, Contra, osv. Enerström var ju som bekant Sveriges främsta Palmehatare under ett par decennier, ägde flertalet vapen, full av hat, galning på riktigt med flera tunga diagnoser, våldsam. Saknar alibi sedan ett gäng år. Frun har lämnat vittnesmål kring hans göromål under mordkväll och natt. Han borde utredas i botten. Vilket inte har gjorts annat än lite halvhjärtat i perioder, men lags "åt handlingarna" pga fruns tidigare alibi....

Svenska konspirationer är väl inte överdrivet utrett? Skulle med dagens teknik och internet gå att fördjupa sig i bättre än när det lite slappt gjordes?

USA och Ryssland och Deep State? Inte särskilt utrett om det ens gjort? Dåtidens SÄPO har inte utretts. Polisspåret är väl inte utrett i grunden annat än när Ölvebro avfärdade allt och sopade allt vad han kunde under mattan? Socialdemokraterna? Ej utrett. Det fanns folk överallt som ville ha bort honom, även inom de egna leden. Sydafrika må vara svårutrett, men ytterst intressant. Går inte att skratta bort kurderna/PKK heller. Iran-Irak och Bofors-kopplingar? Och så klart en hel del annat.

Det kryllar att djupdyka i för dussintalet personer i ett aktivt PU. Man skulle även behöva diska av CA.
Senast redigerad av ZebranJanne 2025-12-18 kl. 20:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in