Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-18, 17:36
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Varför skulle CA ha nämnts? Han är mig veterligen inte varit aktuell inom PU på evigheter, ej heller ansetts var misstänkt av den grad att man kunnat/vela frihetsberöva honom. Och för det andra var det utpekandet av SE saken gällde. CP lär ha nämnts däremot, eftersom LG ansett av SE och CP inte var det minsta lika, och hat LG litar blint på LPs utpekande, etc.

"Den 25 september 2025 inkom en begäran om att återuppta förundersökningen med hänvisning till möjligheten att med hjälp av ny dna-teknik få fram bevisning genom nya analyser och prover från Olof Palmes rock.

– Den begärda åtgärden kan inte vidtas utan att förundersökningen tas upp igen. Och det är inte rättsligt möjligt att återuppta förundersökningen så länge som nedläggningsbeslutet grundas på att den misstänkte är avliden, säger överåklagare Lennart Guné.

Han beslutade därför att granska tyngden i bevisningen mot den utpekade gärningsmannen och menar att bevisningen mot den person som har pekats ut som misstänkt inte räcker.

– Jag har granskat de omständigheter som ansetts belasta den person som pekades ut som misstänkt 2020. Jag har också tagit del av omständigheter som talar emot att han är gärningsman vid dådet. Sammantaget är det min bedömning att bevisningen inte är tillräcklig för att ligga till grund för ett utpekande av honom.

– Jag har funnit att jag inte har underlag att återuppta förundersökningen för att göra förnyade analyser och provtagningar av Olof Palmes rock.

– Det finns inte idag några för mig kända omständigheter som har förutsättningar att leda en återupptagen förundersökning till åtal och dom. Förundersökningen ska därför fortsatt vara nedlagd men med en annan motivering: På det utredningsmaterial som nu finns går det inte att bevisa vem som är gärningsman och ytterligare utredning kan inte antas förändra bevisläget på ett avgörande sätt."

CA nämndes dock i förbifarten som ett av de spår som varit intressanta.

Tråkigt förresten att man bara pratar om Palmes rock och inte byxor eller skor. Hade man hittat SE:s DNA på skorna eller på nedre delen av byxorna hade man ju kunnat slå fast att han var vittnet som drog i Palmes ben.
Citera
2025-12-18, 17:39
Medlem
ZebranJannes avatar
.
Senast redigerad av ZebranJanne 2025-12-18 kl. 17:43.
Citera
2025-12-18, 17:42
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Gott, jag har nu lyssnat på hela presskonferensen och får ändra mig lite.
Tyckte Guné redogjorde rätt väl för anledningarna.

Både kring varför utpekandet av SE var felaktigt och således också varför det blev ett felaktigt beslut för nedläggningen. Vidare också dilemmat eller svårigheterna/omöjligheten(?) kring att kunna komma vidare utifrån en ny DNA-analys av Palmes rock.

ca 23 minuter in.
https://www.svtplay.se/video/8orLJA9/svt-nyheter-direkt/overaklagare-skandiamannen-felaktigt-utpekad?video=visa&position=1377

Som sagt det är ju även en upprättelse kring det felaktiga utpekandet som KP gjorde av SE.
Självfallet ska vi som rättsstat ha större krav på bevisning vid utpekande av en gärningsman, inte minst en statsministermördare.

Aha, det finns filmat. Tack för länk. Ska kolla.
Citera
2025-12-18, 17:47
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
CA nämndes dock i förbifarten som ett av de spår som varit intressanta.

Tråkigt förresten att man bara pratar om Palmes rock och inte byxor eller skor. Hade man hittat SE:s DNA på skorna eller på nedre delen av byxorna hade man ju kunnat slå fast att han var vittnet som drog i Palmes ben.

Detta är väl något senaste PU borde ha sysslat med när de topsade SEs släktingar? De gjorde väl "en räd" på Palmes rock, men av förklarliga skäl gick man väl bet? Kan tänka mig att ungefär samma hade gällt för byxor? Men givetvis bra om de kunnat utesluta honom på den vägen.
Citera
2025-12-18, 18:18
Medlem
Ny dna teknik kan möjligen användas på Palmes rock.
Men vi skiter i att testa.

Bra presskonferens .

Lika hög nivå som på resten av palmeutredningen.
Citera
2025-12-18, 18:28
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Aha, det finns filmat. Tack för länk. Ska kolla.

Men fan vad trött man blir. Guné har ju fel om allt. Han påstår att SE vet saker han inte kunnat veta om han inte var vittne. Men SE har ju fel om Lisbeths agerande, vilka som försökte få liv i OP, hur de gick tillväga och hur OP låg samt uppgifter om blod. Han har fel om ambulanser, ev. poliser som ska ha sprungit och mycket mer.
Citera
2025-12-18, 18:56
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Inget av detta motsäger argumentering för att mordtiden ligger innan 23.21.30.

Att Leif L synes ha haft oerhört svårt att uppskatta tidsrymder i den kaotiska omgivningen understryks av uppgiften att han gravt synes ha misstagit sig gällande hur lång tid han väntade på svar från Polisen.Det är en stor tidsskillnad som de facto föreligger från de uppgifter som Leif L lämnat..cirka 30 sekunder via att vänta fem-sex signaler jämfört med den tid som Leif L dokumenterat väntade som uppgick till 75 sekunder.
Man kan således icke göra som GrK,och huvudsakligen bara antaga att Leif L uppskattat tidsperioder rätt under de exceptionella omständigheter som rådde.

En grundlig rekonstruktion av vittnet JÅS aktioner som lett fram till hans plats invid Leif Ls Cheva har genomförts av Anders Olsson.Den landar på 86 sekunder från det att skotten ljudit fram till det att Jan A svarar på fråga ställd av JÅS.
Tidpunkt Jan A gör detta finns på LAC bandet.Klockan var 23.22.26

Att uppskatta tiden för skotten med hjälp av Jan-Åke Svensson är ett sämre alternativ.

1. Jan-Åke Svensson gjorde ingen rekonstruktion (där tiden mättes för hans åtgärder efter skotten).

2. Svensson uppgav inte var han parkerade, bara att han parkerade norr om Leif Ljungqvist. Ingen vet om Svensson parkerade 5 meter norr om Ljungqvist eller 20 meter norr om Ljungqvist.

3. Ingen vet när Svensson var framme vid Ljungqvists Chevrolet och talade med Ljungqvists passagerare Jan Andersson. Även om det skulle vara Svensson som Andersson svarar 23.22.26 vet ingen om Svensson var framme då.

Det är svårare att uppskatta tiden för allt som Svensson gjorde mellan skotten och kontakten med Andersson än att uppskatta tiden för Ljungqvists U-sväng.
Senast redigerad av Lebel 2025-12-18 kl. 19:40.
Citera
2025-12-18, 19:01
Medlem
MrBarnabys avatar
Det var alltså personen (eller personerna) bakom SvD-poddarna som fick LG att vakna till liv. Som jag förstått det har SvD-podden stenhårt pekat ut CA som GM så även det spåret faller på det LG i sin tur stenhårt förde fram nämligen LP:s utpekande av Christer Pettersson. Det vill säga det (felaktiga?) utpekande som HR menade inte räckte för att fälla CP duger åtminstone till att användas för att fria Engström, enligt Lennart Guné alltså. Det där påpekade träffsäkert den förträfflige TP i Studio Ett.
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-12-18 kl. 19:14.
Citera
2025-12-18, 19:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Men du går ju på det. Det är ju precis den reaktionen han är ute efter. Han vet precis hur man ska göra. Han är utbildad i att kapa ett narrativ och det görs helt enligt skolboken.

Det är en tolkning, det är inte det mest sannolika tolkningen, eftersom det faktiskt är precis så ett överdrivande vittne skulle bete sig. Och precis så som karaktären SE skulle bete sig som vittne, enligt karaktärsvittnen

Men nu var det inte det som diskuterades, utan ifall SE var uppmärksamhetstörstande på mordkvällen. Och helt uppenbarligen var han ju det. Det är hem och berätta för folk direkt. Direkt.
Citera
2025-12-18, 19:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det var alltså personen (eller personerna) bakom SvD-poddarna som fick LG att vakna till liv. Som jag förstått det har SvD-podden stenhårt pekat ut CA som GM så även det spåret faller på det LG i sin tur stenhårt förde fram nämligen LP:s utpekande av Christer Pettersson. Det vill säga det (felaktiga?) utpekande som HR menade inte räckte för att fälla CP räcker åtminstone till att fria Engström, enligt LG. Det där påpekade för övrigt den förträfflige TP i Studio Ett.

Rimligt tvivel kallas det, sånt är friande.

Detta var väntat, men överraskande att det kom från en klar himmel, jag hade trott vi skulle veta om när de gjorde sin omprövning .Det har varit 5 tunga år för SE-teorin, den är nu jämförbar med CP.

Nu går landet vidare.
Citera
2025-12-18, 19:17
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jag visste inte att Engström VAR utpekad som gärningsman, jag trodde bara han var svår att komma runt. Som KP sa då.

De orden har använts för att peka ut Engström - det är bara att kolla i tråden som fullkomligen exploderade när han fördes fram som eventuell gärningsman.

En av de som har postat en massa om det är du själv. Och hur ofta har du använt orden "svår att komma runt"?
Citera
2025-12-18, 19:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Men detta ändrar inget i tråden. De flesta på båda sidor har ju trots allt ansett att utpekandet inte riktigt kändes juridiskt korrekt.

Man får vara tacksam för att vi lever i ett rättssamhälle. Men vi kan bekräfta ytterligare ett justitiemord i vårt land. Vi är tydligen inte bättre 2020 än med Quick eller da Costa back in the day.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in