Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-18, 18:15
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag har kopierat in texten till Beslut i överprövningsärende AMR-7442-25. Den är lång så jag har lagt den inom spoiler.
Källa: https://www.aklagare.se/sok/?q=AMR-8123-25
Överåklagare Lennart Gunés bedömning är följande:
Sammantaget är det min bedömning att den föreliggande bevisningen inte är tillräcklig för att ligga till grund för ett utpekande av Stig Engström som gärningsman.
Beslutet att lägga ned förundersökningen kan därför inte motiveras med att han är avliden.

Skälen för mitt beslut
Det finns i dag inte några för mig kända omständigheter som har förutsättningar att leda en återupptagen förundersökning till åtal och dom.
Det finns således inte anledning att ändra på Krister Peterssons beslut på annat sätt än beträffande motiveringen.
Förundersökningen ska således fortsatt vara nedlagd.
Den nya beslutsmotiveringen lyder:
På det utredningsmaterial som nu föreligger går det inte att bevisa vem som är gärningsman och ytterligare utredning kan inte antas förändra bevisläget på ett avgörande sätt.
Lennart Guné Överåklagare

Vad säger ni?

Utvecklingscentrum Handling 31 Ärende AMR-8123-25
Beslut i överprövningsärende AMR-7442-25

Ja, man ju inte anklaga överåklagaren för att inte vara realist. Men!

Frågan är vad för slags reaktioner det skulle bli bland folk som faktiskt har konkret information som kan ledda fram till sanningen eller rent av svaret om man öppnade utredningen igen. Som det är nu är det ju knappt någon mening alls för dessa att höra av sig. Tänk om någon eller några sitter med svaret, ja, knappast otroligt, vad ska den eller de vända sig? Till Lisa och Pelle i växeln som får något lustigt att snacka om på fikarasten innan det hamnar i papperskorgen dagen efter.

Att bara utgå från det befintliga materialet tycker jag är en något märklig inställning. Meningen med en utredning är ju att hela tiden tillföra nytt material, eller?!

Alla som var vuxna 86 är inte döda. GM kan också så klart fortfarande vara i livet. GM eller andra iblandade kanske hade eller fick barn som har nåt på hjärtat att komma med. Mordet begicks 1986, inte 1886.

Men men, reaktionen bland de som inte har ett skit att tillföra utredningen skulle väl i vanlig ordning dränka den eventuellt matnyttiga information som skulle komma in.

En annan sak: låter det inte som om överåklagare Lennart spikat CP som GM? Baserar han inte då det där att inte ta upp utredningen igen på vad han personligen tycker? Visst, SE fick upprättelse, men detta genom att sent omsider åter kasta CP under bussen. Eller? Den högra handen vet vad den vänstra gör vad gäller den rättsliga hedern här kan jag tycka.

Hur eller hur, nu är väl det definitivt, amatörernas afton som gäller tills skiten försvunnit ur det allmänna medvetande för gott.
Senast redigerad av DrComfort 2025-12-18 kl. 18:26.
Citera
2025-12-18, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ja det var väl seriöst för bevisningen var skral. Och vilken utredning skulle kunna få fram sanningen? Krister Petersson slängde en avliden moderat till vargarna men det är inte vänstern som driver frågan utan vi har alla olika motiv och agendor.

Nej, jag tror att det är ett utfall av "limited hangout".

Det tog dom fem år men sen medgav dom det den juridiska "communiten" hade klart för sig under presskonferensen 2020-06-10.

Varför vet jag inte men det finns säkert något som dom vet kommer att ställa allt på ända, så det är bättre att förekomma än att förekomma.

Men dom släpper det en liten, liten bit i taget.

Edit: Det enda som händer i världen nu är frisläppandet av material från Jeffrey Epstein utredningen. Kan det ha att göra med MOP, det har i alla fall med Sverige att göra.
Senast redigerad av Utredaren 2025-12-18 kl. 18:28.
Citera
2025-12-18, 18:25
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RachelMaddow
Detta är ju ett scoop. Att överåklagaren fattar ett beslut att återkalla chefsåklagaren Krister Petersons uthängning av Stig som Olofs baneman kan bara beskrivas som sensationellt. Det är dock ett helt korrekt beslut. Det finns inga bevis eller vittnesmål som pekar ut Stig som Olofs baneman.

Juridiskt en storsak då chefsåklagare 100% eliminerar en erfaren åklagares alster.
Därtill i ett ärende av dignitet som ibland rört sig utanför lagens råmärken.

Klart man har beaktat att ärendets överlevnad kommer fortgå med mer liv iom detta, så man är nog inte obenägen att öppna fu igen. Man har såklart sett att allmänhet ej är nöjda med Peterson´s slutsats, tvärtom.
Vem är "man" förresten?
Samme "man" som sett till att Palme togs bort såklart.
Nu kommer "man" jobba vidare tills allmänhet är mer nöjd med slutsats, med en mer komplicerad GM.

Ja, det är med andra ord egna staten som ombesörjt statsminister-mordet som egentligen för alltid kommer förbli landets mörka hemlighet.
Det olösta i detta är såklart dikterat och hindrat pga annan landsmakt är inblandad och det är ett land som man sedan dess varit jojo med i känslighet/samband och därför har det ej kunnat vågas klarläggas pga politiken då skulle medföra negativa konsekvenser längre fram.
Några tog beslut där och då men som man aldrig föreställt sig skulle andas så länge.

Sveriges svängiga politik medför att man nog aldrig kommer kunna erkänna vem som drivit fram mordet eller ens utfört det.
Att Sverige vid givet tillfälle hjälpt till pga rådande politiska läge är dock solklart.
Citera
2025-12-18, 18:31
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Flera poliser befann sig i närområdet med walkie-talkies under mordnatten, men dessa har aldrig utretts ordentligt.

Det finns inga uppgifter i utredningen att poliser befann sig i närområdet med walkie-talkies under mordnatten.

Inga utom en. Uppgiften från vittnet Mauno L. Som inte ville samarbeta med utredarna och tog tillbaka uppgiften i TV3 1995.

Misstanken mot polisen Anti A har inget stöd i utredningen. Den misstanken spreds av samma journalister som spred misstankarna mot Stig Engström. Det finns flera skäl att Anti A inte var mannen som vittnena Anki och Anneli uppgav sig ha sett och det finns flera skäl att den mannen inte var GM.

Det är möjligt att en polis eller före detta polis var inblandad. Dock inte av det skälet.

Citat:
Många vittnesmål som pekade mot män med walkie-talkies ignorerades av den första utredningsledningen.

Många vittnen förhördes slarvigt 1986.

Som krinsp Jerker Söderblom vittnade i Svea hovrätt 1989 och berättade i dramadokumentären "Satans mördare" 1995.

En amatör toppstyrde utredningen.

Vittnen som såg män med walkie-talkies förhördes inte slarvigare än andra.
Citera
2025-12-18, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Ja, man ju inte anklaga överåklagaren för att inte vara realist. Men!

Frågan är vad för slags reaktioner det skulle bli bland folk som faktiskt har konkret information som kan ledda fram till sanningen eller rent av svaret om man öppnade utredningen igen. Som det är nu är det ju knappt någon mening alls för dessa att höra av sig. Tänk om någon eller några sitter med svaret, ja, knappast otroligt, vad ska den eller de vända sig? Till Lisa och Pelle i växeln som får något lustigt att snacka om på fikarasten innan det hamnar i papperskorgen dagen efter.

Att bara utgå från det befintliga materialet tycker jag är en något märklig inställning. Meningen med en utredning är ju att hela tiden tillföra nytt material, eller?!

Alla som var vuxna 86 är inte döda. GM kan också så klart fortfarande vara i livet. GM eller andra iblandade kanske hade eller fick barn som har nåt på hjärtat att komma med. Mordet begicks 1986, inte 1886.

Men men, reaktionen bland de som inte har ett skit att tillföra utredningen skulle väl i vanlig ordning dränka den eventuellt matnyttiga information som skulle komma in.

En annan sak: låter det inte som om överåklagare Lennart spikat CP som GM? Baserar han inte då det där att inte ta upp utredningen igen på vad han personligen tycker? Visst, SE fick upprättelse, men detta genom att sent omsider åter kasta CP under bussen. Eller? Den högra handen vet vad den vänstra gör vad gäller den rättsliga hedern här kan jag tycka.

Hur eller hur, nu är väl det definitivt, amatörernas afton som gäller tills skiten försvunnit ur det allmänna medvetande för gott.

Nej, inte CP. Då hade han skrivit på ett annat sätt.

Under en tid nu så har det propagerats för CA som misstänkt, också han avliden.

Tänker dom köra en SE på CA som motiv, det vore nåt det.
Senast redigerad av Utredaren 2025-12-18 kl. 19:01.
Citera
2025-12-18, 19:07
Medlem
ieshos avatar
Men Olof Palmes äldsta son, professor Joakim Palme, anser att det var modigt:

– Jag kan tycka att Krister Petersson visade visst mod, både genom att avsluta förundersökningen och att dra sina slutsatser av materialet.
Expressen.

Mårten Palme, son till Olof och Lisbet Palme, visste inte att det pågått en granskning av fallet igen.

– Jag är överraskad. Jag visste inte ens att de höll på att utreda det. Det är först nu genom tidningen som jag förstått att det har pågått.

Din mammas vittnesmål med utpekandet av Christer Pettersson går inte ihop med resonemanget att Stig Engström är gärningsman där man nu pekar på att gärningsmannen ”inte är utseendemässigt förväxlingsbar med Stig Engström”.

– Jag vet inte vad jag ska säga. Men de kritiserar sin kollega. Det var kanske lite förvånande.
Aftonbladet.
Citera
2025-12-18, 19:15
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Hur gammal hade Palme varit om han fortfarande levt?
Citera
2025-12-18, 19:21
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014

98 år, 10 månader, 18 dagar, två timmar och 28 minuter i detta nu.
Citera
2025-12-18, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014

Han hade varit 98 år gammal.
Citera
2025-12-18, 21:10
Medlem
Klokt av överåklagare Lennart Guné. Det finns bevismässigt bara dåliga kandidater för Olofs Palmes mördare och det får vi nog bara acceptera.

Konstigheterna kring Stig Engströms berättelse kring mordnatten kan lika gärna förklaras av fåfänga, han ville framstå som ett mer viktigt vittne än vad han egentligen var. Han ville ha sina femton minuter.
Citera
2025-12-18, 21:11
Medlem
Bra att SE inte längre pekas ut som misstänkt gärningsman. Dåligt att åklagaren inte väljer att öppna utredningen.
Citera
2025-12-18, 21:15
Avstängd
BraxenLaxens avatar
Christer Pettersson mördade Palme. Case Closed
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in