Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-18, 11:30
Medlem
ThePaleHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Om det är en konspiration så är den ytterst liten. Jag tänker mig högst 3-4 inblandade. Man bestämde en skytt eller två. När Palme börjar gå söderut slutar kommunikationen, en skytt fortsätter uppdraget, de övriga börjar avvika från området.

Det är knappast någon hobbygrupp om det är en konspiration. Då är det sannolikt några av de ytterst få professionella mördare som existerade. Då är det inte svenskar.

Lars-Erik Nilsson (skytten),Jan-Eric Pettersson,Bo Sunnefeldt.

Där har du en tight,mycket kompetent och farlig grupp om tre män som löste "problem" som uppstod.
Citera
2025-12-18, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePaleHorse

Där har du en tight,mycket kompetent och farlig grupp om tre män som löste "problem" som uppstod.

Kan du ge lite mer info om dessa herrar för att förstå relationen dem emellan?

Exv Bo Sunnefeldt, förutom att han var Fj i Karlsborg,
- var han officer/underofficer?
- deltog han i någon av de två övningarna, varav en på Gotland?
- har han tjänstgjort utomlands exv FN?
- deltog han i FJS-övningarna i Norrland i feb/mars 1986?
- kontakter med Stay-Behind
- etc

Samma med Jan-Eric Pettersson
Citera
2025-12-18, 12:03
Medlem
ieshos avatar
Citat:

Vilken anknytning har de till brottet och brottsplatsen? Tog inte Nilsson ganska illa vid sig av att bli associerad till mordet av sina beundrare?
Senast redigerad av iesho 2025-12-18 kl. 12:05.
Citera
2025-12-18, 12:48
Medlem
FurirRevaers avatar
J-EP, "Petter" på foto från 2014. Scrolla ner bland fotona, https://fallskarmsjagarna.se/37-fallskarmsjagarnas-dag/320-fallskaermsjaegarnas-dag-2014-genomfoerd

Här är ett foto från inspelningen av filmen Förebudet som gick som utbildningsfilm i Försvarsmakten under hela 80-talet. Petter till vänster, Nisse till höger.
https://imgur.com/a/7G7IbVI

Jägartrion i ett klipp från filmen (han i bakgrunden ska enligt uppgift vara BS).
https://imgur.com/a/8zLtjoB
Citat:

Senast redigerad av FurirRevaer 2025-12-18 kl. 13:26. Anledning: Tillägg av foton
Citera
2025-12-18, 12:57
Medlem
”Den rock som Olof Palme hade på sig när han sköts finns inte kvar hos polisen och kan därför ha förstörts som bevismaterial.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1433482

Är det samma typ av mörkläggning svenska staten körde med som Estonia? Förstöra bevis..!?
Citera
2025-12-18, 13:01
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
”Den rock som Olof Palme hade på sig när han sköts finns inte kvar hos polisen och kan därför ha förstörts som bevismaterial.”

Är det samma typ av mörkläggning dom körde med som Estonia? Förstöra bevis..!?

Rocken har inte förstörts. Den kommer aldrig att förstöras. Dock befinner den sig idag och för tillfället på "hemlig ort" eller hur man ska uttrycka saken, eftersom utredningen är nedlagd.

Finns ingen mörkläggning omkring Palmemordet eller Estonia. Inga bevis har förstörts, snarare tvärtom.

Men för all del, ring Henning Witte, ni kanske kan fira jul tillsammans ute i hans stall tillsammans med hans illaluktande käpphästar.

God helg!
Citera
2025-12-18, 13:05
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1433482

Är det samma typ av mörkläggning svenska staten körde med som Estonia? Förstöra bevis..!?

Det jag läst är att den utlämnades till Mårten Palme, rätta mig om jag har fel.

Vid en eventuell rättegång kommer en försvarsadvokat att hävda att den inte har något bevisvärde p g a den blivit utlämnad och eventuellt blivit "kontaminerad".
Citera
2025-12-18, 13:08
Medlem
Av alla utpekade mördare är det egentligen bara 1 där det finns något mer att gå på än rena spekulationer och att ”han passar in” - och det är Christer Petterson som blev utpekad av LP.

Ja hon hade fått info om att han var alkoholist. Men jag tror inte att hon skulle pekat ut honom om hon inte kände igen honom. Det är i alla fall därigenom mycket mer sannolikt att det var han jämfört med någon av de andra figurerna. Om denne Christer A var väldig lik CP är han ju på plats 2 i listan.

Någon såg Palme vid biografen, åkte och hämtade sitt vapen eller hade det på sig och såg sen till att skjuta Palme efter bion. Säkert ett infall av någon psykisk instabil likt CP. Precis som Anna Lindh mordet.

Detta var det absolut troligaste i många år. Vet egentligen inte vad som gjort att någon annan förklaring kommit upp som huvudteori, har det sen 90 talet framkommit ngt som ogiltigförklarat CP som GM?
Citera
2025-12-18, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det jag läst är att den utlämnades till Mårten Palme, rätta mig om jag har fel.

Vid en eventuell rättegång kommer en försvarsadvokat att hävda att den inte har något bevisvärde p g a den blivit utlämnad och eventuellt blivit "kontaminerad".

Skulle inte förvåna mig Sverige har förstört den..
Citera
2025-12-18, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Av alla utpekade mördare är det egentligen bara 1 där det finns något mer att gå på än rena spekulationer och att ”han passar in” - och det är Christer Petterson som blev utpekad av LP.

Ja hon hade fått info om att han var alkoholist. Men jag tror inte att hon skulle pekat ut honom om hon inte kände igen honom. Det är i alla fall därigenom mycket mer sannolikt att det var han jämfört med någon av de andra figurerna. Om denne Christer A var väldig lik CP är han ju på plats 2 i listan.

Någon såg Palme vid biografen, åkte och hämtade sitt vapen eller hade det på sig och såg sen till att skjuta Palme efter bion. Säkert ett infall av någon psykisk instabil likt CP. Precis som Anna Lindh mordet.

Detta var det absolut troligaste i många år. Vet egentligen inte vad som gjort att någon annan förklaring kommit upp som huvudteori, har det sen 90 talet framkommit ngt som ogiltigförklarat CP som GM?

Sverige hade lätt kunnat utrett mordet och hittat gärningsmannen men de ville dom inte då de var dom själva som var delaktiga.
Citera
2025-12-18, 13:20
Medlem
Citat:
Skulle inte förvåna mig Sverige har förstört den..

Varför förstöra den fysiskt när dom kan förstöra dess bevisvärde.

Att förstöra den fysiskt kommer bara att ytterligare fördärva allmänhetens förtroende för myndigheterna på ett mer uppenbart sätt.
Citera
2025-12-18, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Varför förstöra den fysiskt när dom kan förstöra dess bevisvärde.

Att förstöra den fysiskt kommer bara att ytterligare fördärva allmänhetens förtroende för myndigheterna på ett mer uppenbart sätt.

Mörkläggning av Palmemordet och som Estonia är inte ovanligt de präglas av vad som brukar kallas en "statsnytta" – alltså att staten skyddar sig själv genom att dölja sanningen.
Under 80-talet fanns det en extremt stark högerfalang inom den svenska poliskåren och säkerhetspolisen som betraktade Olof Palme som en landsförrädare och en säkerhetsrisk..

Det har dokumenterats att poliser skålade i champagne när Palme mördades. Flera poliser befann sig i närområdet med walkie-talkies under mordnatten, men dessa har aldrig utretts ordentligt.. Många vittnesmål som pekade mot män med walkie-talkies ignorerades av den första utredningsledningen.

Vissa menar ju att grupper inom detta nätverk i staten kan ha sett Palme som ett hot mot Sveriges försvarssamarbete med väst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in